K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-06-2024, 19:05   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.846
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Undskyldninger fra det offentlige til børn, unge og ældre.

Denne tråd er til at gemme situationer, hvor magthavere, politikere, regeringer og alle med magt i det danske samfund, er tvunget til efterfølgende at give officielle undskyldninger.

Hjælp til med at indsamle disse situationer, til eftertidens undren og vrede.

Kun dokumenterede undskyldninger. Med henvisende link. Gerne ældre undskyldninger fra denne tidslomme, hvor Danmark har ændret sig, fra at være verdensberømte til på flere områder at være berygtet

Hjælp til og fortsæt tråden. På forhånd tak
.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-06-2024, 19:15   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.846
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
De blev anklaget for at mobbe børn.

De blev anklaget for at mobbe børn. Nu siger Det Kongelige Teater undskyld

Det var en dyb ridse i lakken, da anklagerne imod de tungeste aktører i den danske balletverden kom frem. Nu er sagen blevet undersøgt. Og konklusionen er klar: Det Kongelige Teater siger undskyld.

https://www.berlingske.dk/kultur/de-...eater-undskyld

Det er historier om ansatte, der mobber børn.

Voksne, der presser børn til det yderste og beder dem om at tabe sig, hvis de vejer for meget.

Nu er forholdene på Det Kongelige Teaters Balletskole blevet kulegravet af advokatfirmaet Horten, og konklusionen er klar:

Tidligere elever har i flere tilfælde været udsat for »et uacceptabelt hårdt undervisningsmiljø«, lyder det fra Det Kongelige Teaters bestyrelse på baggrund af undersøgelsen.

Hertil fremgår det, at mistrivslen ikke skyldes enkeltpersoner, men at skolen har været præget af en »tavshedskultur«, hvor man ikke i tilstrækkelig grad har følt sig trygge ved at tale åbent om de oplevelser, som undersøgelsen afdækker.

Derfor undskylder bestyrelsesformand Lars Barfoed nu på vegne af teatret over for tidligere balletelever.

»Det påhviler os på teatret at sikre, at der fremover er en åben og tillidsbaseret kultur,« siger Lars Barfoed og tilføjer:

»Jeg vil derfor på vegne af Det Kongelige Teater som institution undskylde overfor alle de elever, der har haft sådanne oplevelser.

Politiken.

https://politiken.dk/kultur/art95810...tionsrig-skole

Forstander kaldte det »forfærdelig læsning«. Nu rejses der nye anklager mod traditionsrig skole

Tidligere elever på Det Kongelige Teaters Balletskole fortæller nu om psykisk og fysisk vold.

Om en hverdag hvor lærere har udskammet og nedgjort børn.

Og om lærere, der har bagtalt elever, hevet dem i håret og fået dem til at tisse i bukserne.

»Jeg er mindst lige så rystet, som da de første artikler om spiseforstyrrelser og skader kom frem«, siger direktør i Børns Vilkår.

Teaterchef Kasper Holten siger, at der over en årrække er iværksat initiativer for at forbedre trivslen. Og nu skal en advokatundersøgelse til bunds i forholdene.
»Jeg går stærkt ud fra, at der ikke finder fysisk vold sted på skolen i dag«, siger han.

Gennem vidnesbyrd, klager, sundhedsjournaler, referater og dagbøger åbner vi i denne artikel dørene til en hverdag i salene på balletskolen, som hidtil har været ukendt for de fleste.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-06-2024, 19:45   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.846
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Brian, hvordan tørre du dig i numsen

https://www.retsinformation.dk/eli/accn/W20230937625

Ligebehandlingsnævnets afgørelse om handicap - er handicap - chikane - kommuner - medhold

J.nr. 21-30974
En mand klagede over forskelsbehandling på grund af handicap i forbindelse med en kommunal medarbejders spørgsmål til ham under et møde om et igangværende rehabiliteringsforløb.

Klager havde blandt andet som følge af sine lidelser i hænder og skulder et handicap. Under samtalen spurgte medarbejderen klager, hvordan han tørrer sin numse.

Da klager spurgte, om han over for de tre mødedeltagere skulle forklare, hvordan han tørrer sin numse, svarede medarbejderen: ”Ja, det vil jeg gerne have”.

Nævnet lagde til grund, at klageren efter denne ordveksling følte sig nødsaget til at rejse sig og vise, hvordan han tørrede sig bagi efter toiletbesøg.

Nævnet vurderede, at klager havde påvist faktiske omstændigheder, der gav anledning til at formode, at han havde været udsat for chikane som følge af sit handicap.

Indklagede havde ikke løftet bevisbyrden for, at ligebehandlingsprincippet ikke var blevet krænket.

Klager fik derfor medhold og blev tilkendt en godtgørelse på 10.000 kr.


https://dm.dk/akademikerbladet/aktue...-numsen-brian/

Hvordan tørrer du dig i numsen, Brian?

Værdig behandling af borgerne er et krav til landets kommunale jobcentre. Men en tredjedel af landets kommuner forholder sig slet ikke til værdig sagsbehandling, når de laver beskæftigelsesplaner for borgere, der modtager dagpenge eller kontanthjælp. Det viser ny undersøgelse, som tre forskere fra RUC står bag.

50-årige Brian Larsen fra Hedensted er til møde på jobcentret. Tre medarbejdere deltager i mødet i forbindelse med hans ressourceforløb. Brian Larsen har været igennem en blodprop, en arbejdsulykke og operation i begge hænder.

Som led i sit ressourceforløb, bliver han sat til at sætte mærkater på papkasser og pakke ting, men det giver stærke smerter i hænderne. Det er det, de skal tale om i dag.

På mødet bliver der spurgt ind til Brian Larsens hænder: Hvordan børster du tænder? Hvordan holder du om et krus? Han forsøger at svare efter bedste beskub. Om end det opleves som grænseoverskridende spørgsmål. Chokket kommer, da en af medarbejderne siger: ”Jeg vil også gerne vide, hvordan du tørrer dig i numsen”.

På et samråd i 2020 sagde beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) at den behandling, Brian Larsen blev udsat for i jobcentret, hverken var værdig eller i overensstemmelse med loven.

Men hvad skete der? INTET og vanviddet kan fortsætte. Se næste indlæg fra 2024


Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 22-06-2024 kl. 20:02.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-06-2024, 19:56   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.846
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sagsbehandler spørger, hvor mange minutter jeg skider og tisser om ugen

Mon der er en undskyldning på vej, til denne unge kloge kvinde, med Muskelsvind?

Louise Druedahl er forsker, ansat i Novo.

https://politiken.dk/debat/kroniken/...tisser-om-ugen

Jeg er forsker på Novo, har læst på Harvard og er ph.d. Det er absurd ydmygende, at min sagsbehandler spørger, hvor mange minutter jeg skider og tisser om ugen

Og snart bliver det formentligt endnu sværere at få den hjælp man har brug for til at leve et nogenlunde normalt og værdigt liv. Det er en skændsel.

Hvor mange minutter tisser og skider du om dagen? Sådan gennemsnitligt over en uge. Forestil dig, at du skal svare på disse intime spørgsmål til en sagsbehandler, du ikke kender. Alt, hvad du siger, bliver registreret og brugt i et strategisk spil, hvis regler du ikke har adgang til. Og hvor spillets udfald danner rammen for dit liv.

Sådan er mit liv. Sådan er livet for mange andre i lignende situationer. Jeg ved, at hvis jeg ikke har modet til at blive ved med at skubbe stenen op ad bjerget for at få den hjælp, jeg har brug for, så sættes rammerne som snævre bånd om min hals og hænder.

Og mit frie liv vil stoppe. De første år forstod jeg ikke, hvorfor nogle har svært ved at åbne breve fra kommunen. Det forstår jeg nu. Når jeg ser et brev i e-boks fra Socialforvaltningen, overvejer jeg, om jeg har energien den dag til at åbne det, fordi jeg ved, at dets indhold måske river tæppet og fundamentet væk under mit liv.

Jeg er flov over at indrømme, at jeg i de øjeblikke tænker: undskyld, jeg er her.

Jeg fik sent behov for praktisk hjælp, da mit handikap og behov for hjælp først startede, da jeg var i slut 20’erne. Jeg har prøvet at leve et liv uden handikap. Og jeg forsøger at få lov til at leve et liv med det. Det kræver dog nærmest umenneskelig styrke og et uigennemtrængeligt panser at leve nu, grundet kampene med systemet. Min overbevisning dengang var, at systemet var sat i verden for at hjælpe den enkelte borger når nødvendigt.

Jeg husker kun alt for tydeligt, da mit behov for personlig hjælp skulle vurderes. Kommunen havde skræddersyet resumeet af et 2,5 times møde til, at jeg skulle have hjemmehjælp. Realiteten var bare, at mit behov for hjælp var meget større, fordi jeg havde et aktivt liv. Jeg var heldig, da jeg med et 9-siders tillæg til resumeet fik en hjælperordning, det var dog med adskillelige mundtlige formaninger om, at jeg var ’dyr’ og ’besværlig’, og at jeg fik en ’guldrandet ordning’.

Eller da jeg skulle til Harvard under min ph.d. Jeg samlede mig mod til forsigtigt at spørge, hvordan jeg gjorde med mit behov for hjælp, når jeg skulle afsted. Den første reaktion var stilhed. Derefter lød i en skarp tone fra den anden side af bordet »hvorfor skal du være så besværlig?«.

Ikke at de rent faktisk hjalp med dét. Det var også kun mundtligt, at jeg fik at vide, at jeg vil blive fastlåst til min hjemmeadresse, og at mit frie liv stopper, hvis jeg får brug for mere hjælp.

Du ser os ikke. Du hører os ikke. Vi råber ikke. Men vi er her. Og snart bliver vores liv endnu mere besværligt og uværdigt.

»Det nye forlig mellem regeringen, K, LA, og R samt den politiske diskurs omkring mennesker med handikap nødvendiggør en vital debat om, hvorvidt et livs værdi kan måles i antal timer ved samlebåndet«.

Vi skal arbejde længere ved samlebåndet, vi skal arbejde mange timer om ugen, arbejde flere år, gå senere på pension, og vi skal producere flere børn. For Danmark. Ingen borgere undtaget.

Danmark har længe formået at kombinere god økonomi og at være en velfærdsstat, hvilket beundres af andre lande. Vi flytter os dog væk fra vores samfunds historiske fundament, sådan som de politiske vinde blæser. Vi har en ’bomstærk økonomi’ og bedre økonomisk råderum, som udtalt af Nicolai Wammen (S, refereret i DR Nyheder 24. maj), samtidig med at vores velfærd trues ifølge vores statsminister og andre politikere.

I den sammenhæng fremhæves det største dræn til at være udgifter til en enkelt befolkningsgruppe - mennesker med handikap. Regnestykket vil jo aldrig gå i nul, så det handler om, hvilket samfund vi gerne vil have, hvordan vi gerne vil have, at Danmark er.

For mennesker med handikap besluttes rammerne for deres liv ikke af dem selv, men af vores velfærdsstat. Så hvorvidt man kan arbejde, og hvorvidt man kan leve, når man har fri fra arbejde, bestemmes af bopælskommunen. Denne hjælp er essentiel, da den alene afgør, om man selv kan styre, hvornår man tager tøj på, kan gå på toilettet, eller gå ud ad døren. Men den afgør også, om du kan tage en uddannelse eller arbejde.

Det sociale velfærdssystem er da også sat i verden for at hjælpe, og lovens ånd er smuk: Vi skal hjælpe mennesker med handikap, så de kan leve deres liv, som hvis de ikke havde et handikap. Denne ånd synes dog død i kommunernes daglige forvaltning af loven.

Der er det den laveste fællesnævner, som tæller for at spare penge. Dine ønsker til dit liv er subjektive og tæller derfor som oftest ikke med i kommunernes vurderinger. Du kan være heldig at få en nådig sagsbehandler, der lytter lidt, men i sidste ende får den nådige sagsbehandler næsten aldrig overbevist de bureaukratiske beslutningstagere, så det betyder sjældent noget. Til slut får du så at vide, hvorfor du ikke kan leve dit liv som ønsket, »du må jo kunne forstå, at det er for dyrt at…«.

Det eneste kort, du har på hånden for i nogen grad at kunne leve dit liv, som du ønsker under de nuværende regler, er, at dit behov for hjælp skal dækkes, som hvis du ikke havde et handikap.

Nu er det kort på vej til at blive taget fra dig. Det nyligt indgåede forlig mellem regeringen (SVM), Liberal Alliance, de konservative, og Radikale Venstre har mange flotte ord i overensstemmelse med sociallovgivningens ånd.

Man vil med mere fokus på økonomi hjælpe borgere til bedre at leve, som borgeren ønsker det, og være mere selvhjulpen. Hvis man læser forliget og den bagvedliggende Tranæs-rapport, ser man dog, at den bedre hjælp til mennesker med handikap skal gives ved at reducere kommunernes udgifter. Og selvfølgelig få flere i arbejde. Det er hule ord om forbedring af hjælp, da ingen, som rent faktisk kender systemet, tror på flosklerne i forliget eller Tranæs-rapporten.

Tværtimod er forliget kniven, der amputerer et af velfærdens ben, og den er hurtig og spids som en skalpel. Ændringen af vores velfærd går næsten ubemærket hen i nationale medier, og ikke engang demonstrationen foran Christiansborg den 22. maj under slogans som ’Undskyld, vi er her’ blev dækket af nationale TV-nyheder.


Hilsen Peter

Stor TAK til denne unge kvinde, som bevidst bruger sit sprog til at råbte politikerne og vores raske medborgere op, om de forhold der bydes handicappede medborgere.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel Igår, 21:45   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.846
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lyt til Louise

Lyt til Louise

https://fb.watch/sWQSkt-PG8/

https://www.facebook.com/muskelsvind...7140031892299/

SÅDAN!
Louise Druedahls budskab er blevet hørt, og i morgen gæster hun Go' morgen Danmark. Se med cirka kl. 07.30 på TV2. Louises budskab er vigtigt. Som hun skriver i sin kronik i Politiken:
"Snart bliver det formentligt endnu sværere at få den hjælp man har brug for til at leve et nogenlunde normalt og værdigt liv. Det er en skændsel."
Det bakker vi fuldt op om ❤ Gør du også? Så del det.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension