K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-06-2012, 14:00   #11
ka'det'passe
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
ka'det'passe er ny på vejen
Hov - glemte lige at svare.

Brevet om sp stop er afsendt af kommunen den 15. juni og indtræder den 30. juni 2012.

Vi er gift og hun vil ikke kunne opnå kontanthjælp.

Alle skal bestemt have en for jeres gode svar. 1000 tak...
ka'det'passe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2012, 14:15   #12
ka'det'passe
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
ka'det'passe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bananen Se meddelelser
Der er allerede udfærdiget breve klar til at blive printet tjek nyttige ting eller hvad det hedder her på sitet 
Slå dem gerne oven i hovedet for mig også  træt af kommune fis
øhhh.... kan ikke lige finde de breve

Umiddelbart er de ikke under nyttige links
ka'det'passe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2012, 15:13   #13
MichaelH
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2012
Lokation: Århus
Indlæg: 53
Styrke: 0
MichaelH er ny på vejen
Hej
Jeg hjalp engang en som kom i lignende situation, der var også sket mange fejl i sagen.
Vedkommende kunne få 36 kr i kontanthjælp pga af ægtefælle.

Der var 3 dage til at beslutte sig i om der selv skulle søges FTP hvilket der dengang let kunne give afslag når man selv søgte.

Løsning
Der blev lavet en revaliderings ansøgning ( multimedie designer, det kan der arbejdes med hjemme fra) Så skal kommunen tage stilling til dette før Sygedagpenge kan stoppe.

Lige pluselig blev der fundet en mulighed for at give ledighedsydelse før der var lavet arbejdsprøvning hvilket skete i løbet af 2-3 måneder. For at afklare om revalidering var en løsning. På den måde undgik vedkommende at falde i hullet med kontanthjælp.

På arbejdsprøvning blev FTP anbefalet og efterfølgende indstillede sagsbehandler til FTP som gik igennem.

Jeg var med som bisider, og sagsbehandler spurgte om hvad jeg lavde. Griner stadig over hendes udtryk da jeg svarede at det er sagen udvedkommende, men hvis jeg siger på nuværende tidspunkt at jeg læser social jura vil jeg lyve. Og løgn og fortielser vil jeg overlade til komunalt regi. ha ha

Jeg vil ønske jer alt godt.
MichaelH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2012, 20:19   #14
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 16
østerbro er rigtig godt på vej
jeg fandt denne i en tråd fra gunvor:
Principafgørelse manglende RP ved stop af SDP
Faldt over ovenstående principafgørelse fra Ankestyrelsen D-31-05, som kan være god at henvise til, hvis der mangler en resourceprofil forud for stop af sygedagpenge.

"Resumé:
Det var en retlig mangel, at kommunen ikke havde udarbejdet en ressourceprofil, inden den traf afgørelse om at standse udbetalingen af sygedagpenge efter varighedsbegrænsningens indtræden.

Den retlige mangel kunne ikke anses for at være åbenbart uden betydning for sagens behandling.

Afgørelsen blev derfor ophævet og sagen hjemvist til ny behandling og afgørelse.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at ressourceprofilen ville kunne have tilvejebragt en nærmere afklaring af hvilke indsatsområder, der kunne peges på for at bedre kvindens muligheder for at vende tilbage til arbejdsmarkedet efter endt behandling.

Det var således ikke afgørende, at de helbredsmæssige forhold ikke var eller kunne afklares forud for afgørelsen."

Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

Min fremhævning, men bemærk også sidste sætning: Det var således ikke afgørende, at de helbredsmæssige forhold ikke var eller kunne afklares forud for afgørelsen.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2012, 20:21   #15
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
HA HA den var ikke dårlig, det var da et fedt råd, men jeg også mest til sjove løsninger, det bare uhyggeligt man bliver sat i sådan en situation, og samtidig skal tænke ud over boksen desværre
Sendt privat til ka det passe, så han får begge $ 17 måder at søge og hvor forskellen ligger samt lovgivningen
Så hopper ud af tråden
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2012, 22:47   #16
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af ka'det'passe Se meddelelser
Vi har tænkt os at klage over det - men hvad hjælper det? En SB der bliver fornærmet?? (
Om sb bliver småbørnsfornærmet skal du/i hoppe op og falde ned på.

Jeg har flere gange klaget til jobcenterchef over sb'ere, og har ikke fået noget negativt ud af det.

Jeg tror mest det handler om, at de handler ud fra devisen "går den, så går den" og når du så klager må de erkende, at denne gang gik den altså ikke.
Enten retter de så ind eller også prøver de måske nogle andre ufine tricks, i kassetænkningens navn.

Hvis din kone vælger at søge en §17 behøver hun blot, at skrive:

"Jeg ønsker at søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Med venlig hilsen fru ka'det'passe cpr. nr.
"

Ansøgningen afleverer i personligt ved skranken og beder om en kvittering på, at de har modtaget den.

Så har de max. 3 mdr. til, at træffe en afgørelse.
Og sagen bliver afgjort på baggrund af de papirer/oplysninger, der ligger i sagen på ansøgningstidspunktet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2012, 23:14   #17
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 56
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af ka'det'passe Se meddelelser
Hej med jer

Jeg er gift med en dejlig, men syg kvinde, hun er ramt af depression/stress og er meget udmattet.

Sagen starter tilbage i 2008, hvor hun pga mobning på arbejdspladsen får en depression (Er IKKE anerkendt som arbejdsskade!) Fagforeningen gjorde ellers deres.

I forbindelse med fastholdelse på arbejdspladen (socialpædagog) får hun i 2009 bevilget en §56 i 2 år, således hun kan sygemelde sig fra dag til dag uden omk for arbejdsgiver (som er kommunen). Hun bliver sendt til et nyt sted for at blive "arbejdsprøvet" og i 2011 bliver hun fyret pga meget sygdom. Hun har nu via TTA projekt været i 2 arbejdsprøvninger. En i efteråret 2011, hvor hun magtede et gennemsnit på ca. 10 timer om ugen, med det resultat hun måtte være sengeligende uden familiere indtryk fra kl. 17-18 til næste morgen hun skulle afsted. I foråret var det et nyt sted og her magtede hun kun 6 timer, men med sammen udmattelse. I de sidste 2 år har vi sjældent haft besøg af venner/familie og tager sjældent på besøg, da hun ikke kan rumme det.

Sygedagpengene er nu meddelt ophørt pr. 1. juli 2012 og kan ikke forlænges, da hendes resourseprofil ikke er opdatteret. Vi er uforstående for denne afgørelse, da vi gentagne gange har skrevet til SB om alt nu er klar til afgørelse af forlængelse. Vi hørte ikke noget fra SB, så vi formodede at alt var ok.

Ved et møde i starten af juni havde vi fagforeningen med som bisidder og her fik kommunen en smule røde ører, da det blev konstateret at profilen ikke var opdateret. Det er den så blevet nu, men som SB skriver, kan dp ikke forlænges før lægekonsulenten her set profilen.

Profilen er dermed nøglen til dp og kommunen her bevist eller ubevist været årsag til den ikke er opdateret. Kan det være rigtigt??

Min kones psykiater og læge er begge meget klare i deres konklussion: Den er at hun reelt ikke har nogen arbejdsevne pga store psykiske lidelser og at det er stationær uden nogen udsigt til forbedring.

Hendes fagforening er i faglig konflikt og vi kan derfor ikke få hjælp den vej.

HJÆLP:

Hvad skal vi gøre nu? Skal vi inden 1. juli 2012 ansøge førtidspension? Skal vi afventer kommunens afgørelse? Vi er meget nervøse for at kommunen vil afvise, da SB har udtalt "Du er alt for god til FP - du skal bare være optimistisk".

Vi er meget urolige og ikke nok med hun psykisk er meget syg, så skal vi også forholde os til et system som ikke umiddelbart vil hjælpe.

Håber i kan give os nogle gode råd!!!

Hilsen

Manden som kæmper for familien.
Kære Ka-detpasse,

Godt at din kone har dig.

For "guds" skyld lad være med at søge en §17 ftp. hvis I kan undgå det, selv i forbindelse med sdp. stop. Det er vores massive erfaring at sådanne bliver afvist. Det kan godt være at din kone har helbred til en pension, men har hun været arbejdsprøvet??

I stedet skal I søge forlængelse iht. §27 stk. 1 nr. 4, hvor man søger afklaring iht. fleks eller pension, dette dog kun hvis ens helbred er stationær og det er konstateret at man aldrig kommer tilbage til det ordinære arbejdsmarked.

Sagsbehandlerne eller kommunen kan du aldrig hænge op på noget, I må kæmpe omkring forlængelses mulighederne iht. § 27 der lyder som flg.

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,


3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,


4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,


5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægeligebehandlingsmuligheder anses for udtømte,


6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller


7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Kun evt. forlængelser iht. §27 stk. 1 -7 kan finde sted . Dog er sdp. reglerne og forlængelses reglerne deromkring er meget snævnre.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Opdatering af ressourceprofilen. Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 13-08-2012 15:36
Sygedagpengestop og manglende resourseprofil pippi20 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 09-11-2011 21:52
Hov, vi glemte lige 800.000 danskere! buster Politik og Samfund 3 21-05-2010 13:28
Skal have lavet min resourseprofil på torsdag. Camille De Unge 36 06-02-2009 02:28
Den glemte lov ! Stella Nyt om loven 0 26-08-2007 16:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension