K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-06-2009, 20:49   #1
Iben L
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: fyn
Alder: 38
Indlæg: 18
Styrke: 16
Iben L er ny på vejen
ulykke, scheuermann evt revalidering

Jeg er helt ny herinde og kan ikke rigtig finde rundt herinde...
Jeg søger råd og hjælp til at forstå reglerne for at være bedst muligt forberedt til forestående møder med kommunen.

Jeg er 23 år, bor i middelfart kommune i et hus som jeg ejer halvdelen af (kæresten ejer den anden) Jeg kørte galt i bil den 2/2 i år og blev efterfølgende fyret pga fraværet. Er desværre ikke i fagforening. Jeg var i dag (8/6) til møde med henblik på kontanthjælp, da det var hvad jeg havde fået afvide jeg kunne få. Jeg har så i mellemtiden fundet ud af at det evt var en mulighed med revalidering, og hende jeg snakkede med på kommunen i dag, har så valgt at sende mig videre i systemet for at få vurderet om jeg er berettiget til revalidering, jeg blev sat til at være macth 4 hvis det siger nogen noget.

Historien bag:
Jeg blev efter ulykken sendt til røngten da der var mistænkte om brud på ryggen, heldigvis ingen brud, men fik konstateret morbus scheuermann. Gik sygemeldt, blev raskmeldt, blev sygemeldt og sidst raskmeldt, har hele tiden fået behandling af fysioterapeut inkl akupunktur, hvilket har taget nogle smerter, holder nu pause fra behandlingen da de ikke mener de kan gøre mere, og at jeg skal prøve mig frem til hvad jeg kan og ikke kan. Min læge har hele tiden været imod at sygemelde mig, på trods af besvær med daglige gøremål pga smerter i ryggen, han er af den holding at man bare skal tage sig sammen og komm i gang. I starten af min fysioterapi fik jeg et øvelsesprogram der er typisk for scheuermann, men jeg fik mere ondt af disse, og har derfor fået tre øvelser som jeg skal lave hver dag, og som jeg kan holde til. Jeg har problemer med dagligdags ting såsom støvsugning, tømme opvaskemaskine, af og til at tage sko af og på, bliver ofte svimmel af smerten, sover ikke særlig godt og har ikke noget overskud mere. Jeg er begyndt at få migræneanfald hyppigere end før, der kunne gå halve år imellem og nu har jeg haft to anfald på en måned.
Hvis jeg skal lave andet end at "bare" gå herhjemme er jeg hurtigt oppe på maks dosis smertestillende fastsat af min læge, som heller ikke vil give mig andre piller. 4 stk 200mg ipren fire gange dagligt, samt 1-2 stk 150mg kodymagnyl fire gange dagligt. Nogle dage er det ikke nok, men jeg tør ikke tage flere.

Modtager alle råd, erfaringer og hvad der ellers er med kyshånd.
Iben L er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2009, 22:42   #2
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Hejsa

Velkommen til siden her, håber du får stor glæde af den når du har lært at finde rundt. Det er meget ligetil når man finder fidusen.

Din historie er trist, og min første tanke da jeg læste den, var at du skal da skifte læge... Man kommer ikke langt hvis lægen stritter imod

Min mand har morbus scheuerman, og jeg ved selvfølgelig ikke hvordan det føles på egen krop, men jeg er vidne til hver dag, hvilke smerter det giver.
Han har også fået behandlinger hos fys, og det der hjalp ham bedst var varmebehandlinger... Har du prøvet det? Han var meget glad for det i hvert fald, og skal nok snart i gang med flere behandlinger.

Du skriver at du skal have kontanthjælp, men er du ikke berettiget til sygedagpenge når du var i arbejde før du blev syg?

Revalideringen ved jeg ikke så pokkers meget om reglerne ved, men er sikker på der kommer flere svar til dig herinde.

Håber det bedste for dig, og fortæl endelig når der sker nyt i din sag

God bedring :-)
mimse
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2009, 23:11   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Iben L velkommen til ...

Du skriver du er matchet til 4 og at du har scheuermann jeg har selv en søn på 22 og han har også scheuermann og dertil har han Renaud syndrom han er også ved at uddanne sig og det er på en ganske almindelig SU og job ved siden af ...

Nu kan jeg godt se at du nok har en del flere smerter end han har pt (vi var heldige han blev opdaget da han var 15 så vi har haft mulighed for at planlægge efter hans helbred ) men jeg er bange for at de kan finde på at sige at du kan klare dig på en SU men du skal da helt klart søge en revalidering og du skal have hjælp og vejledning i hvordan du finder det fag som er bedst foreneligt med dit helbred det nytter jo ikke at du får en uddanelse som smadre resten af dit helbred...

Min erfaring er at der mange gange kan være en god hjælp at hente ved de lokale studievejledere , nu ved jeg ikke om i har sådan en ordning hvor du bor men her i vores kommune er der en til rådighed som man kan komme op og tale med til man er fyldt 25 år ...

Prøv at se om ikke du kan finde sådan en , han/hun kan have en god mulighed for at fortælle dig hvorvidt du kan formodes at komme i revalidering eller om du skal arbejds prøves først for at se hvor mange timer du reelt kan arbejde med de smerter du har (ikke sikkert de vil uddane dig hvis du kun magter feks 20 timer så måske hellere fleks ) men du får svært ved at komme videre med noget som helst før end du har en læge der er til at tale med og villig til at sende dig til de relevante undersøgelser , desværre er der mange læger der ikke regner scheuermann for noget simpelthen fordi de ikke kender nok til det, meget afhænger jo også af hvor den sidder henne ...

Så som en anden skriver ...skift læge , tal med studievejleder , spørg kommunen ligeud hvad med revalidering eller en arbejds prøvning

Det er nok den nemmeste vej som jeg ser det, og det kan jo være at det hele overrasker og går nemt ...
  Besvar med citat
Gammel 08-06-2009, 23:29   #4
luko
Ved at vænne sig til K10
 
lukos avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2009
Lokation: Fyn
Indlæg: 21
Styrke: 16
luko er ny på vejen
Hej Iben.
Jeg er også fra Middelfart Kommune. Jeg vil da også mene, at du burde skifte læge. Den der med "at man skal bare tage sig sammen" jeg hader den.

Hejdien skriver om studievejleder. Du kan finde dem i vores kommune på

www.uu-lillebaelt.dk

Hilsen Luko
luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2009, 23:49   #5
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 18
FlemmingLeer er ny på vejen
Citat:
Min læge har hele tiden været imod at sygemelde mig, på trods af besvær med daglige gøremål pga smerter i ryggen, han er af den holding at man bare skal tage sig sammen og komm i gang.
Hej Iben,

Først velkommen til k10

Det er ikke din læge, som oplever _dine_ smerter og den eneste som ved noget om det er dig ! Det er dig, som er eksperten på det område og du skal ikke lade nogen tale dig "fra" dine smerter. De er reelle og eksisterende. Hvis du har svært ved at slå igennem over for din læge, så tag din kæreste med som støtte til et møde med lægen.

Lytter lægen derefter stadig ikke efter dig, så skift til en anden som andre også foreslår.

Jeg håber, at du kan få finde vejen igennem "systemet". Du er ihvertfald her på k10 godt på vej.

Spred Glæde...trods alt :/
FlemmingLeer
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2009, 00:01   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 26
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Iben.
Hvilken type Scheuermann har du; der findes nemlig 3 typer.
Den i brystryggen giver oftest ikke de store problemer. det gør derimod de 2 andre, som sidder enten midt eller i lænd, pga ligeud retning.

Får du forværring, er det vigtigt at undlade det der giver forværringen.
Fred og ro, kombineret med målrettet træning, er vejen frem. når du først får opbygget muskler kan du på sigt mere.

Men dertil er træning vigtig fremadrettet for at forebygge skader, diskusprolaps og lign.
Men det er vigtig at lytte til kroppen, for hvad der virker. Men muskelmasse om rygrad er kodeordet.

Vedr Ibumetin, er det vigtig at tale med læge om dette vedr graviditet, fordi de ved længere tids brug kan gøre dig steril.
Har dog selv fået medicinen i flere år(højdosis)uden skade. Men der er som sagt høj risiko for dette. Det er derfor vigtigt at være opmærksom/tage stilling til dette.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2009, 00:44   #7
Iben L
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: fyn
Alder: 38
Indlæg: 18
Styrke: 16
Iben L er ny på vejen
mimse - Jeg har ikke prøvet varmebehandlinger, men vil da prøve at se om det er noget der kan hjælpe. Jeg er slet ikke inde i hvad jeg kan få og ikke kan få. Jeg var raskmeldt de sidste to uger jeg havde på mit gamle arbejde, jeg arbejdede dog maks 2-3 timer pr og var helt færdig, men det var også meget fysisk med tunge og skæve løft.

Hejdien - min scheuermann er blevet forværret af ulykken, det er i hvert fald min fysioterapeuts teori. Jeg har altid haft lidt med min ryg, har gået ved kiropraktor i perioder siden jeg var 12. Har aldrig fået taget røngten før, det er jo så nok en fejl...
Overvejer også kraftigt at skifte læge. Kunne da være en god idé at kontakte en studievejleder, men venter lige til jeg har fået tildelt en sagsbehandler, om det er en der er til at snakke med eller om der skal flere midler til.

Luko - Tak skal du have, det vil jeg lige se nærmere på.

FlemmingLeer - Det har du da helt ret i, føler bare lidt min læge mener det er noget jeg finder på.

Popiae - Jeg har det i midtryggen, og det forværrer det at jeg har meget svaj i lænden, så de dele modarbejder nærmest hinanden. Hvis man kigger på min ryg fra siden kan man se med det blotte øje at den ikke har normal form/bøjning.
Ting som at bøje mig ned flere gange om dagen forværrer smerten, gå ture over et kvarter, sidde for længe osv, så pt er det også svært at finde den ro som jeg selv mener jeg har brug for.

Med hensyn til træning, så er det helt korrekt at det er flere/stærkere muskler jeg arbejder med at få, jeg mistede rigtig mange rygmuskler efter ulykken, og har gjort mine rygmuskler for lange, ved at "hænge" mig i dem, da jeg så aflaster knoglerne og dermed mindsker smerterne lidt.
Med hensyn til pillerne, så er jeg desværre godt klar over denne risiko, kodymagnyl gør det samme. Men min læge vil ikke give mig andre slags.
Iben L er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2009, 08:14   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 26
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skulle måske insistere på, at finde en god speciallæge, som også kan dels vejlede dels medicinere dig bedre. Du skal sikre dig at speciallægen ved noget om din scheuermann udgave. Det er nok en reumatolog du skal til.

Desværre er der rigtig mange læger, der ikke er klar over, hvor smertefuld scheuermann er.
de fleste sammenligner med den højtsiddende udgave, der giver krumning, men stort set ingen problemer(i de fleste tilfælde).

Min fys. har fundet en lægefaglig dokumentation på, at de andre 2 udgaver dels giver mange smertefulde problemer, dels leder til et varigt ryghandicap.
Men derudover står der ingenting. det er fagligt meget mangelfuldt beskrevet.

Ps. har nøjagtig de samme problemer som dig, vedr belastning, bøje sig ned mv.
kiropraktor skal du holde dig fra, da de laver større slid på rygrad, hver gang de manipulere. de fleste ved godt dette, og behandler ikke vores udgave af scheuermann.

jeg gik med korset i 5år, til 21års alderen. har taget uddannelse og arbejdet og været springrytter på distrektsplan indtil 38år. En diskusprolaps udløste desværre også en bindevævslidelse.
men poienten er, at finder du rette træning, er der en chance for at kunne fungere næsten normalt. men det kræver rette træning, og hver dag. Tunge løft og vrid er forbudt.
De skal gå efter det der kaldes statisk træning.

Vh Popiae

Sidst redigeret af popiae; 09-06-2009 kl. 08:25.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2009, 22:28   #9
Iben L
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: fyn
Alder: 38
Indlæg: 18
Styrke: 16
Iben L er ny på vejen
Hvis det stadig er nogen der følger med, så er der lidt nyt i min sag.
Jeg er blevet tilknyttet cfsa i aarup, og har været en tur til mr-scanning da de mistænkte en prolaps. Og ganske rigtig, jeg har en meget stor diskusprolaps helt nederst i ryggen, så tror da pokker at jeg kun får det dårligere og får flere smerter. Den sidder jo og trykker på nerverne til begge ben. Jeg er i arbejdsprøvning (pt har jeg dog 2 ugers ferie) hvor det ikke er sikkert jeg må fortsætte, da det på ingen måder er gode arbejdsstillinger jeg er tvunget til at arbejde i. Næste nyt er så når jeg skal til rundbordssamtale, hvor min læge (som jeg ikke har skiftet) skal med, og så kan han jo se sort på hvidt at jeg ikke bare skulle tage mig sammen, og dem fra det center vil råde ham til at give mig noget andet medicin.
Det er rart at have fået afvide at der var, andet end scheuermann, som giver mig præcis de smerter jeg har, selvom jeg da helst ville være uden den prolaps.
Iben L er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hypermobil - Scheuermann og tennisalbuer Bettina10 Spørgsmål ang fleksjob 29 01-09-2013 19:40
Nogen der er blevet FP pga Scheuermann ? pippi75 Alt det andet 35 14-08-2012 11:47
Morbus Scheuermann - Revalidering ThomasS Alt det andet 25 04-01-2011 16:47
Min scheuermann og historien bag. (hjælp) Bali Dit og Dat 11 09-06-2010 13:09
Revalidering - Scheuermann- Morbus Chronn Trollmann Alt det andet 7 11-11-2009 17:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension