K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-08-2011, 10:12   #81
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 16
østerbro er rigtig godt på vej
3f Temaer

Siden 2006 er antallet af klager over afgørelser om sociale sager steget med 26 procent. Grafik: Lau Mattesen, Fagbladet 3F
Sociale klager sætter rekord

Antallet af klagesager om førtidspension og fleksjob er steget voldsomt. Det fremgår af Ankestyrelsens seneste årsrapport.

Af Freja Thorbech og Signe Højgaard, Fagbladet 3F, freja.thorbech[at]3f.dk og signe.hoejgaard[at]3f.dk

Flere og flere danskere klager over afgørelse i sager om fleksjob, sygedagpenge og førtidspension.

I 2010 havde Ankestyrelsen rekord mange nye klagesager inden for det sociale område. Det fremgår af Ankestyrelsens årsrapport for 2010.

Siden 2006 er antallet af sociale sager – om for eksempel førtidspension – steget med 26 procent. I 2010 kom antallet af nye sager op på 7.036.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 18:02   #82
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 17
Carmen er ny på vejen
Oj oj, Østerbro, tak for dit effektive morgen/formiddagsarbejde - der er mange gode informationer :-)

Links i indlæg 80 virker ikke, desværre...

Nitouche og Østerbro, prøv at gå ind i Pensionsloven og fortæl mig, hvor det med fedt fremhævede står:

§ 17, stk. 1, 1. punktum(Nitouches blanket)

§ 17.1.3 anmodning (Østerbros formulering)


Tillægsspørgsmål:

Hvor i Pensionsloven står beskrevet forskellen på "§ 17 på foreliggende" og en "ren § 17", som det sædvanligvis beskrives af K10's brugere?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 19:02   #83
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 16
østerbro er rigtig godt på vej
det må være et hemmeligt pkt som her er nævnt, men det står også i de pap jeg har fået i forbindelse med min §17 på det foreliggende.
retsinformation:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.

i henvisningerne ser den sådan ud:

Efter lovens § 17 har en borger mulighed for at anmode kommunen om, at der alene tages stilling til spørgsmålet om førtidspension.

I sådanne tilfælde træffer kommunen afgørelse om, at sagen på baggrund af den dokumentation, der allerede foreligger, overgår direkte til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. lovens § 17, stk. 1, 3. pkt.

Sagen er påbegyndt den dato, hvor kommunen træffer afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag skal behandles som en sag om førtidspension, se bekendtgørelsens § 4, stk. 2. Kommunen bør træffe afgørelsen om at påbegynde sagen i umiddelbar tilknytning til anmodningen.

Kommunen skal i disse tilfælde meddele den pågældende, at behandlingen af sagen vil ske på grundlag af den dokumentation, der allerede eksisterer, se bekendtgørelsens § 4, stk. 4. De foreliggende oplysninger anvendes til udarbejdelse af borgerens ressourceprofil (se punkt 22) og til at udforme de krævede redegørelser og faglige forklaringer efter lovens § 19, stk. 1.

Hvis dokumentationsgrundlaget er tilstrækkeligt, og lovens betingelser for tilkendelse af førtidspension er opfyldt, tilkendes der førtidspension. Hvis dokumentationsgrundlaget ikke er tilstrækkeligt, eller hvis der på det foreliggende grundlag ikke kan tages stilling til, i hvilket omfang arbejdsevnen er nedsat, gives der afslag på tilkendelse af førtidspension. I sådanne tilfælde skal kommunen herefter vurdere, om der er grundlag for at yde anden form for hjælp efter den sociale eller anden lovgivning.

Sidst redigeret af østerbro; 16-08-2011 kl. 19:34. Årsag: indsat fra retsinformation
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 19:03   #84
nitouche
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 27
Styrke: 14
nitouche er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Oj oj, Østerbro, tak for dit effektive morgen/formiddagsarbejde - der er mange gode informationer :-)

Links i indlæg 80 virker ikke, desværre...

Nitouche og Østerbro, prøv at gå ind i Pensionsloven og fortæl mig, hvor det med fedt fremhævede står:

§ 17, stk. 1, 1. punktum(Nitouches blanket)

§ 17.1.3 anmodning (Østerbros formulering)


Tillægsspørgsmål:

Hvor i Pensionsloven står beskrevet forskellen på "§ 17 på foreliggende" og en "ren § 17", som det sædvanligvis beskrives af K10's brugere?
Jeg kan ikke finde noget, der hedder1.punktum men prøv at se dette link, hvor 17.1.3 står omtalt
http://www.socialjura.dk/index.php?id=1187#10392

Jeg kan ikke finde noget, hvor der skulle stå noget om forskellene i § 17.

Se også denne:
http://www.socialjura.dk/index.php?id=13864

hilsen nitouche
nitouche er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 19:35   #85
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 16
østerbro er rigtig godt på vej
§ 17, stk. 1, 2. punktum

det står i de pap jobcenter sender
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 19:40   #86
nitouche
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 27
Styrke: 14
nitouche er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
§ 17, stk. 1, 2. punktum

det står i de pap jobcenter sender
Der stod der også i min kopi af ansøgningen til Jobcenter § 17, stk. 1, 1. punktum.....det kunne være de skulle læse korrektur på deres blanketter *G*
nitouche er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 20:52   #87
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=126569

Jeg har her kopieret §17 fra pensionsloven, det som jeg har markeret med grønt er en almindelig §17, og det som jeg har markeret med rødt er en §17 på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 22:44   #88
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 17
Carmen er ny på vejen
Super, Østerbro, Nitouche og Vovse, tak for svar!

Så tror jeg, nødden er ved at være knækket:

§ 17 i Pensionsloven består af to stykker.
Umiddelbart efter § 17 står ikke anført, at det er stk. 1 - det må være underforstået.
Næste og sidste stykke står anført som stk. 2.

Første stykke (stk. 1) består af tre sætninger med et afsluttende punktum.
Det må være placeringen af de punktummer, der refereres til, når der fx. skrives "§ 17, stk. 1, 1. punktum" (Nitouche) eller "§ 17, stk. 1, 2. punktum" (Østerbro).
Altså i Nitouches tilfælde behandles ansøgningen til og med 1. punktum i § 17's første stykke og i Østerbros tilfælde behandles ansøgningen til og med 2. punktum i samme stykke.

Håber I kan følge mig...

Hvis det er den rigtige tolkning, så skal man være yderst påpasselig, når man underskriver eventuelle "FP-papirer" hos SB samt omhyggeligt angive helt nøjagtigt, hvad man ansøger (fx. § 17, stk. 1, 2. punktum), når man selv ansøger skriftligt!

Sidst redigeret af Carmen; 16-08-2011 kl. 22:50.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2011, 23:02   #89
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 17
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser

I sådanne tilfælde træffer kommunen afgørelse om, at sagen på baggrund af den dokumentation, der allerede foreligger, overgår direkte til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. lovens § 17, stk. 1, 3. pkt.
...sidste forkortelse her (pkt.) må stå for punktum:

Altså "pengene stemmer"!

§ 17, stk. 1, 3. punktum!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2011, 06:54   #90
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis man selv ønsker at søge om fp har man 2 muligheder.

Man kan skrive:

"Jeg ønsker, at søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17

Med venlig hilsen Xxxxxx (cpr.nr.)
"

Med den ansøgning kan det tage årevis før der ligger en afgørelse.


Eller man kan skrive:

"Jeg ønsker, at søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Med venlig hilsen Xxxxxx (cpr.nr.)
"

Med den ansøgning har kommunen 3 mdr. til at træffe en afgørelse.
I umiddelbar tilknytning (altså ret hurtigt) skal sagen overgå til behandling efter reglerne om pension (altså til pensionsnævnet).

Mere besværligt behøver det ikke at være.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Visitationsteam? asti Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 24-03-2012 18:30
Visitationsteam KBH - svarfrister? Hjælp/erfaring søges. Miav Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 20-03-2012 09:56
Slagelse Jobcenter Klage. archibald Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 27-06-2011 22:54
Fælles sprog! buster Politik og Samfund 0 11-05-2010 11:28
Kontanthjælp og fælles økonomi Whattodo Alt det andet 6 18-08-2008 19:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension