K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-06-2012, 18:27   #1
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MichaelH Se meddelelser

2. Hvis en FTP på gammel regel skal flyttes over på ny, mener mange her (uden dog at kende til noget kontret, da vejledning mig bekendt ikke er frigivet endnu) at kun dem med højeste kan flyttes over uden der sker en nyvurdering.
Jeg forstår ganske enkelt ikke at der bygges luftkasteller op baseret på subjektive vuderinger.

Det her er et politisk debatforum. Subjektive holdninger og vurderinger fremkommer efter min mening ganske naturligt her.

Personligt har jeg aldrig postuleret , jeg ligger inde med viden angående revurderinger i forbindelse med overflytning til ny ordning.
Jeg har derimod skrevet at efter min vurdering er risikoen overhængende , og jeg ville tænke mig om en ekstra gang.

Citat:
Oprindeligt indsendt af migselv Se meddelelser
Kære Halse

Hvad er forskellen på undertonen i det du skriver - contra hvad MichaelH skrev?

Hér sidder altså også en del på gl. ftp. som læser med - og som igen og igen må læse, at jer der tilhører ordningen efter 2003 negligerer deres lidelser - og mener de slet ikke burde have ftp - men i stedet skal ud i fleksjob (fra 2 timer) ...

Tænk selv over det inden du poster dit eget indlæg


For det første er jeg ikke på ny ordning ( jeg er helt almindelig lønmodtager ).

For det andet har jeg overmådelig svært ved at se , jeg skulle negligere folks lidelser på gammel ordning , når jeg henviser til de lidt lempeligere regler der dengang var tilstede.

Her er ikke tale om min subjektive holdning , men underbyggede fakta. Dengang kunne man få tilkendt førtidspension ved 50 pct erhvervsevnetab , det kan man ikke i dag.

Derudover skal henvisningen ses i den sammenhæng den er skrevet i. Det er en velment advarsel til folk der overvejer at søge over på ny ordning.
Jeg skriver ingen steder at denne gruppe burde få frataget eller revurderet deres pension.


Mht. dit svar til MTVRV1.

Det er korrekt at almindelig førtidspension kun blev tilkendt personer over 60 år.
Men forhøjet almindelig , som havde præcis samme tilkendelseskriterier , blev givet helt ned til 18 år.
Der var i virkeligheden tale om en og samme pension , hvor alderen havde betydning for ydelsen.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 19:25   #2
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Så er der indgået forlig om fleks- og ftp-reformen:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...dspension.html

Tilføjelse:

Artikel med lidt flere detaljer: http://www.b.dk/politiko/fleksjobref...-med-v-k-og-la

Sidst redigeret af Risa; 30-06-2012 kl. 19:31.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 19:31   #3
hanspedersen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Indlæg: 43
Styrke: 13
hanspedersen er ny på vejen
Sørgeligt, og en fallit erklæring af en rød regering.... Arme alle dem som yderligere skal kæmpe i årevis og aldrig får fred fra systemet.
hanspedersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 19:43   #4
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
det blir ikke sjov at være syg fremover......
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 19:54   #5
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ja det hørte jeg også....ka man ingenting vil man stadig ku ftp....men generelt ingen un der 4o år..sådan forstod jeg det

stribe førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 21:04   #6
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MichaelH Se meddelelser
1. Fakta der skete en eksplosion af tilkendelse af FTP til psykisk diagnoser da ny ordning blev indført, hvad gjorde de før 2003 ? Ved svar bør det gerne men ikke nødvendigvis underbygges med konkret statistisk fakta.
Jeg skal ikke kunne udelukke at der er nogen der har snydt sig til en pension eller fået den for let. Men her er et par ting som skete før og nu.

- De sad og hang i kontanthjælp systemet
- Arbejdsmarkedet og familier var før i tiden mere rummelige og mindre krævende end det er i dag rent psykisk
- Samfundet er generelt blevet mere psykisk krævende de sidste 10+ års tid, specielt med den rygende udvikling inden for IT og teknologi.
- Mange fysiske syge (som f.eks. sclerose) blev fejldiagnoseret som psykiske sygdomme
- TERM modellen gjorde at mange blev henvist til psykiatrien med fysiske skavanker og endte med psykiske lidelser pga. fejlmedicinering.
- Den store ryger generation har givet os mange fysisk og specielt psykiske syge (passiv rygning som barn og rygning under graviditet)
osv. osv.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr. Bean Se meddelelser
Alle under 40 der ikke har fået tilkendt førtidspension ....forget it ! endnu en "blå" reform fra en "rød" regering ....håber at de får SÅ mange smæk ved næste valg men Gucci Helle klamrer sig nok til magten de næste 3 år
Ok og så få blå regering i spare tider? Så skal du da først se slagtning af overførselsindkomster.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:24   #7
MichaelH
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2012
Lokation: Århus
Indlæg: 53
Styrke: 0
MichaelH er ny på vejen
Tak til Abraxus

for et svar, helt uden personfnider, jeg vil ønske dem som har meget erfaring i at skive indlæg her kunne blive bedre til at holde debat på et sagligt plan
frem for at banke hovedet ind i en væg :-)

Opsamling på Ny førtidspensions reform

Jeg forholder mig kun til førtidspension da det er det jeg har kenskab til.


Udgangspunkt er at ingen under 40 år skal have tilkendt førtidspension
men bevarer den ydelse de er på.
dog min 60% af dagpenge sats på svarende til 10.300 kr pr måned
( mere hvis der er forsørgelse pligt)

Som noget nyt, og det er som jeg ser det positivt
så vil ydelsen ikke afhænge af ægtefælle indkomst. (nok også samlever da de plejer at være sidestilet)

Dette betyder at personer der i dag ikke kan få sygedagpenge eller kontakt hjælp vil få de min 60% af dag penge
HIP HIP HURRA til dem som det berører.

Der vil blive lavet bedre indsats og resouseforløb for under under 40 år
Fantastisk i de 15 år jeg har fået alm forhøjet førtidspension
har jeg ALDRIG hørt noget eller haft nogen kontakt til sagsbehandler uden at jeg har taget første initativ. Kort sagt været glemt
Gad vide hvor jeg ville have været i dag hvis dette fantastiske tiltag var indført dengang og så til en økonomi der ikke er baseret ud fra ægtefælle, de første mange år inden der kom førtidspensions tillæg fik jeg kun 6500 før skat pga ægtefælle havde årsinkomst på lige under 300000 årligt hvilket er i den lave ende af løn marked.

Da jeg i slut 20erne og inde i en god periode kontaktede jeg sagsbehandler om mulighed for tilskud til hf uddannelse fik jeg bare at vide, at hvad skulle jeg med det da jeg ikke ville komme til at arbejde så det var selvforsørgende.!
Måske kunne jeg have været forsvars advokat i dag hvis systemet som der nu lægges op til ikke bare parkerer unge der har livstruende sygdom
Og uddannelse kunne ske i et tempå jeg kunne have klaret om det så ville tage 10 år.
Bliver sku helt misundelig og at jeg ikke fik de muligheder, tror jeg må
se om der ikke stadig er mulighed med de nye regler.

Hov ja vil have ret til 3 afklarings samtaler, så må man bare se hvad de vil gøre med en som ikke har nogen kompetance givende udd. og som stiler højere end den løngruppe socialrådgiver bevæger sig indenfor.
Blev ikke taget alvorlig sidst jeg var på jobcenter med de 5 klip fordi jeg stilede højere end lav lønsgrupperne. Måske er der kommet nye toner nu.


Personer over 40 år skal også have et ressouseforløb inden der tilkendes FTP
Ja det manglede da bare.

Der må arbejdes under ressourse forløbet og der modregnes ikke krone til krone
klart en forbedring til dem som har været på kontanthjælp.

Unge under 40 år der allerede har FTP kan også frivillig modtage ressourseforløb uden at miste det de har nu i FTP

Ingen gunstige regler for FTP på ny ording der bor i udlandet, trist for dem det berører, men slut med at forskelsbehandle dem på gammel ordning.

Mer udgiftydelse: §100
Større overensstemmelse mellem behov og ydelse. Det kan da kun være positivt
så der ikke er nogen der tager fra dem som virkelig har brug for hjælp.
Og misanten om ikke os på de gamle regler som får efter §95 også kan få efter §100.
På den måde bliver der mere ens for alle FTP og ingen forskelsbehandling

SUUP ordning forbedres
Så den nu også kommer til udbetaling ved dødsfald som folkepensionisk
( tilgår nok boet) Nå det er da mange år til, men så er der måske råd til den dyre marmor gravsten jeg er brændt varm på ned ved den lokale stenhugger :-)


Desværre står der intet om vejledning for FTP på gammel ordning der gerne vil overgå til ny ordning, så det må vi vente lidt på.

Skulle det være ukart så er det frivilligt hvor meget dem som allerede er FTP, hvor meget de vil deltage i.
MichaelH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 11:59   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har skrevet det før - og jeg skriver det igen. Det kan IKKE betale sig for førtidspensionister på den gamle ordning (og på den højeste sats), at gå på ny ordning - de mister penge hver måned hvis de går til ny ordning, plus de mister de tillæg de kan få med sig over broen til folkepension.

Hvis regeringen ikke havde skjulte motiver, så kunne de ved ganske få tryk, sluse alle på den gamle ordning op i kategorien ''højeste førtidspension'' og dermed sikre dem økonomisk og sørge for, at de kan få deres tillæg med sig over på folkepensionen. Der er absolut ingen grund til at få dem helt over på den nye ordning - det er en kæmpe omvej der er besværlig og brolagt med forhindringer som den enkelte pensionist bør have advokatbistand til at regne konsekvenserne ud af.

De bedst stille førtidspensionister er alle dem på den gamle ordnings højeste sats - de får lidt mere end os på den nye ordning, så hvis regeringen ''bare'' vi løfte de fattigste på gamle ordning, så løft dem op i kategorien.

Men uha NEJ! Det skal regeringen ikke nyde noget af, for så kan de ikke få deres besparelser igennem.

Vågn nu op folkes!!!
Det vurderes at kun en tredjedel af pensionister ryger på den nye ordning - regn selv ud hvem den tredjedel mon bliver......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 15:00   #9
MichaelH
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2012
Lokation: Århus
Indlæg: 53
Styrke: 0
MichaelH er ny på vejen
Jeg har heller ikke nogen sinde påstået om det økonomisk kan betale sig for de FTP på højeste pension under gammel regel at skifte til ny ordning.
Det jeg påstår er at folk i dette forum vælger at se totalt bort fra dem som får et økomomisk løft ved at skifte.

Det er mig en gåde at nogen her på den nye ordning kan gå så meget i selvsving over få sjålet nogle penge de aldig har fået !!
Det bliver ikke taget penge fra folk, de får det samme enddog mere end i dag fordi der stadig vil være stigning der følger prisudviklingen, stigning bliver ikke så meget som hvis den fulgte lønudvikling. Hvilket kun er rimeligt i og med vi ikke arbejder.

Nå men lad os lige få nogle tal på bordet.

Januar 2012 var der 47028 personer på højeste pension under gammel regel
Mellemste/Alm forhøjet og Alm førtidspension udgør 75458 personer

Altså de 75000 som jeg startede med at sige ville få et løft.
Og som der helt er blevet set bort fra i debat her.

Til samligning er der 122.551 personer på ny ordning.
Faktisk godt klaret på 10 år, ikke at jeg ikke under den enkelte FTP, men som samfund er det ikke gavnligt. Og slet ikke når det sort på hvidt kan dokumenteres at der har været en stor stigning i overgang til FTP de seneste år. Faktisk en fordobling fra 2007 til 2012
for alle aldersgrupper i 10 års intevaler.

Alene gruppen 30-39 år på FTP under ny regel udgør disse tal år 1. januar i året

2007 = 7368
2008 = 8587
2009 = 10338
2010 = 12123
2011 = 13682
2012 = 14819

Samtidig påpejes det fra flere undersøgelser at det er de psykiske diagnoser der er størst stigning på i den ny ordning.

For at sætte det lidt på spidsen :-)
Hvis denne udvikling forsætter, går der ikke lang tid før vi ser fysisk syge mennesker stå ved busstoppested vedhæftet iltappereat for at komme på arbejde for at skaffe penge til samfundet så der er råd til FTP til de psykiske syge, hvoraf en stor gruppe med stor sansynlighed godt kunne klare at arbejde under skånehensyn før 2003.
(måske lidt groft men galgenhumor skal der lige være plads til i denne debat lol )
MichaelH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 16:14   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Migselv - hvorfor rykker regeringen ikke alle de gamle op til den højeste sats og sikre dem det økonomiske løft, de fabler om??

Jeg taler om førtidspensionister før 2003 - højeste sats.
De tal må du selv google dig frem til - deres beløb er højere end os på den nye ca 1000 kr mere.

Og nu skriver jeg det for sidste gang - førtidspensionister EFTER 2003 får INGEN tillæg af NOGEN ART, og kan derfor IKKE få nogle ikke-eksisterende indlæg med os til folkepensionen. Vi får KUN pensionen, intet andet.

Der findes tillæg på den gamle ordning, der fortsætter, selvom pensionisten overgår til folkepension.

Disse tillæg bortfalder når de nu går over på ny ordning.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning om fleks lige på kanten af starten af den nye reform hboegelund Spørgsmål ang fleksjob 11 06-11-2012 15:43
Fra fleks til ordinært til fleks igen? Nico Spørgsmål ang fleksjob 3 08-06-2012 18:02
Ny fleks reform marbocb Politik og Samfund 3 23-03-2012 16:06
spørgsmål til den nye reform af fleks dennis0667 Politik og Samfund 8 09-03-2012 15:57
Måske fleks, eller ikke fleks, mand Spørgsmål ang fleksjob 0 14-09-2011 17:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension