K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-09-2012, 22:38   #1
dudde
Hjemmevant på K10
 
duddes avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 233
Styrke: 14
dudde er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Så må vi bare håbe på, at de ikke finder på at sige "du skal afklares på kontanthjælp"... Hvis de allerede har erkendt, at du har en nedsat arbejdsevne, så bør man i det mindste kunne tilbydes forrevalidering på sygedagpenge som forlængelse efter nr. 1... Synes jeg. Synes nogle bliver kastet på kontanthjælp og derefter kommer på forrevalidering (på kontanthjælp). Det virker forkert...
Tja. De har allerede afvist revalidering på sygedagpenge, så jeg er meget spændt på, hvad deres plan er. Jeg er gift, vi har hus og lidt opsparing.... så kontanthjælp er ikke en mulighed

Får jeg ingen ydelse fra det offentlige, kan vi ikke beholde huset (hvilket er fuldstændig tåbeligt, da vi ikke kan bo billigere andre steder). Jeg er desværre nødt til at vente endnu en uge, inden jeg kan få at vide hvad kommunen har tænkt sig. Håber bare at jeg kan klare ventetiden, da jeg kan mærke at det går stærkt ned ad bakke for mig rent psykisk
dudde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2012, 13:39   #2
dudde
Hjemmevant på K10
 
duddes avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 233
Styrke: 14
dudde er ny på vejen

Jeg fik desværre ret i mine bange anelser om, at min sagsmishandler ikke havde i sinde at hjælpe mig videre.

Efter at min fagforening havde skrevet et langt partshøringssvar (udfra mine notater) har jeg nu modtaget Jobcentrets endelige afgørelse.

De afviser alle muligheder for forlængelse af sygedagpenge efter 31.05.12

De relevate forlængelsesmuligheder afviser de med følgende begrundelser:

1/ "På baggrund af din helbredsmæssige situation, hvor din prognose er usikker, samt at du ikke vurderer, at kunne vende tilbage på arbejdsmarkedet på normale vilkår, så vurderes det på nuværende tidspunkt ikke overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering."

2/ "Udfra en samlet vurdering findes det ikke realistisk at afklare din arbejdsevne inden for 39 uger fra d. 1. juni til den 28.02.13" (og en længere beskrivelse af, at jeg har brug for en længere indkøringsperiode pga. min psykiske skrøbelighed)

4/ "Der vurderes behov for at afklare din arbejdsevne, men det vurderes ikke udelukket og således ikke dokumenteret at du ikke kan vende tilbage på arbejdsmarkedet på ordinære vilkår. Det vurderes behov for iværksættelse af en afklarende virksomhedspraktik" (Her ignoreres det igen, at min psykiater har skrevet, at jeg med de rette hensyn forventes at kunne arbejde mig op på mellem 33% og 50% af fuldtidsarbejde).

Til sidst henviser de så til, at jeg har mulighed for at søge om kontanthjælp (som jeg ikke kan få ) og at jeg har mulighed for at få behandlet min sag i kontankthjælpsafdelingen, selvom jeg ikke er berettiget til kontanthjælp.

Altså står jeg nøjagtig samme sted som jeg gjorde for 1 år siden, da de i første omgang stoppende mine sygedagpenge. Nu er jeg bare endnu mere syg
Næste skridt er så endnu en klage og mange måneders ventetid på endnu en afgørelse fra BAN.

Jeg tror ikke at jeg orker mere
dudde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2012, 08:31   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du søgte forhåbentlig ikke førtidspension?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2012, 08:44   #4
dudde
Hjemmevant på K10
 
duddes avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 233
Styrke: 14
dudde er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Du søgte forhåbentlig ikke førtidspension?

VH Popiae
Nej Popiae, jeg har ikke søgt noget som helst.
BAN havde ændret kommunens tidligere afgørelse om stop af sygedagpenge og pålagt kommunen at vurdere mulighederne for forlængelse.

Kommunen har nu afvist alle muligheder for forlængelse

Jeg er igang med at skrive en klage over sagsbehandlingen som jeg vil sende til Jobcenterchefen (og måske andre?)
dudde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2012, 10:53   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af dudde Se meddelelser

Jeg fik desværre ret i mine bange anelser om, at min sagsmishandler ikke havde i sinde at hjælpe mig videre.

Efter at min fagforening havde skrevet et langt partshøringssvar (udfra mine notater) har jeg nu modtaget Jobcentrets endelige afgørelse.

De afviser alle muligheder for forlængelse af sygedagpenge efter 31.05.12

De relevate forlængelsesmuligheder afviser de med følgende begrundelser:

1/ "På baggrund af din helbredsmæssige situation, hvor din prognose er usikker, samt at du ikke vurderer, at kunne vende tilbage på arbejdsmarkedet på normale vilkår, så vurderes det på nuværende tidspunkt ikke overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering."

2/ "Udfra en samlet vurdering findes det ikke realistisk at afklare din arbejdsevne inden for 39 uger fra d. 1. juni til den 28.02.13" (og en længere beskrivelse af, at jeg har brug for en længere indkøringsperiode pga. min psykiske skrøbelighed)
4/ "Der vurderes behov for at afklare din arbejdsevne, men det vurderes ikke udelukket og således ikke dokumenteret at du ikke kan vende tilbage på arbejdsmarkedet på ordinære vilkår. Det vurderes behov for iværksættelse af en afklarende virksomhedspraktik" (Her ignoreres det igen, at min psykiater har skrevet, at jeg med de rette hensyn forventes at kunne arbejde mig op på mellem 33% og 50% af fuldtidsarbejde).

Til sidst henviser de så til, at jeg har mulighed for at søge om kontanthjælp (som jeg ikke kan få ) og at jeg har mulighed for at få behandlet min sag i kontankthjælpsafdelingen, selvom jeg ikke er berettiget til kontanthjælp.

Altså står jeg nøjagtig samme sted som jeg gjorde for 1 år siden, da de i første omgang stoppende mine sygedagpenge. Nu er jeg bare endnu mere syg
Næste skridt er så endnu en klage og mange måneders ventetid på endnu en afgørelse fra BAN.

Jeg tror ikke at jeg orker mere
De hopper da nemt og elefantisk hen over nr. 2, som er den BAN har henvist til som en mulighed!!

Af nr. 2 fremgår det, at det ikke kun handler om en arbejdsprøvning men også/eller andre afklarende foranstaltninger til afklaring af arbejdsevnen:

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

Det er yderst vigtigt hvad kommunen har brugt som begrundelse for hvorfor du ikke kan afklares i 39 uger!! En alm. arbejdsprøvning er som regel 13 uger, så er der 26 uger tilbage, hvad er problemet??? Hvad har de brugt som begrundelse for at du ikke kan sættes i afklaring iht. nr. 2?? Du har en lang op start, ja, men hvor lang og har de lavet en plan, hvor de pinder ud hvorfor det ikke kan lade sig gøre??

Nr. 2 var jo BAN´s forslag og jeg ved ikke om din sag så nu ryger til BAN igen når du har klaget? Har du modtaget en klagevejledning? Alternativt må den i Ankestyrelsen som en princip sag. Check deres hjemmeside for princip afgørelse efter sdp. lovens §27 stk. 1 nr. 2, måske er der nogle sager der ligner din og kan bruges i forhold til din sag. Hvad med denne?: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...&h=True&page=1

Ps. hvis du skal klage over sagsbehandlingen, så kan du udover jobcenterchefen, klage til dennes chef som er formand for det udvalg hvorunder jobcenteret er i din kommune. Jeg ville dog indtil videre koncentrere mig om min sag hvis jeg var dig, for de har jo refereret til evt. forlængelse fra 1 juni ad nr. 2.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 27-09-2012 kl. 11:28.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2012, 12:47   #6
dudde
Hjemmevant på K10
 
duddes avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 233
Styrke: 14
dudde er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
De hopper da nemt og elefantisk hen over nr. 2, som er den BAN har henvist til som en mulighed!!

Af nr. 2 fremgår det, at det ikke kun handler om en arbejdsprøvning men også/eller andre afklarende foranstaltninger til afklaring af arbejdsevnen:

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

Det er yderst vigtigt hvad kommunen har brugt som begrundelse for hvorfor du ikke kan afklares i 39 uger!! En alm. arbejdsprøvning er som regel 13 uger, så er der 26 uger tilbage, hvad er problemet??? Hvad har de brugt som begrundelse for at du ikke kan sættes i afklaring iht. nr. 2?? Du har en lang op start, ja, men hvor lang og har de lavet en plan, hvor de pinder ud hvorfor det ikke kan lade sig gøre??

Nr. 2 var jo BAN´s forslag og jeg ved ikke om din sag så nu ryger til BAN igen når du har klaget? Har du modtaget en klagevejledning? Alternativt må den i Ankestyrelsen som en princip sag. Check deres hjemmeside for princip afgørelse efter sdp. lovens §27 stk. 1 nr. 2, måske er der nogle sager der ligner din og kan bruges i forhold til din sag. Hvad med denne?: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...&h=True&page=1

Ps. hvis du skal klage over sagsbehandlingen, så kan du udover jobcenterchefen, klage til dennes chef som er formand for det udvalg hvorunder jobcenteret er i din kommune. Jeg ville dog indtil videre koncentrere mig om min sag hvis jeg var dig, for de har jo refereret til evt. forlængelse fra 1 juni ad nr. 2.
Hej Enteneller, mange tak for dit indlæg

Sagsbehandlerens begrundelse for ikke at kunne nå en afklaring er ret lang:

2) Det anses for nødvendigt at gennemføre en virksomhedspraktik eller
andre afklarende foralstaltninger med henblik på at klarlægge den
sygerneldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden kan
forlænges i op til 39 uger.
Ud fra en samlet vurdering, findes det ikke realistisk af afklare din
arbejsevne inden for 39 uger fra den 1. juni til den 28.02. 13. På
baggrund af der har været afventet lægelige oplysninger og din
psykiater først har fremsendt statusattest den 27 .08.12,har det ikke
været muligt at træffe en afgørelse før. Du har ikke været tilknyttet
arbejdsmarkedet siden november 2009. Du har efterfølgende været
tilknyttet kommunens aktiveringsprojekt for sygemeldte af 2 omgange
og sidste gang var i maj 20111. Det er således 1 1/2 år siden du har været i
former for beskæftigelsesfremmende tiltag og således været aktiv i
forhold til arbejdsmarkedet. På baggrund af din manglende tilknytning
til arbejdsmarkedet, så vurderes der brug for en længerevarende
virksomhedspraktik, da det må forventes at du har brug for en længere
indkøringsperiode grundet ovenstående samt med udgangspunkt i din
helbredsmæssige situation og skånehensyn. Du vurderes psykisk
skrøbelig og der tilrådes forsigtighed ved iværksættelse af afklarende
virksomhedspraktik. Du har en skrøbelighed udover det normale og
du vil fremadrettet være i risiko for hurtig forværring, hvis du belastes
over evne.
Der påpeges endvidere i den psykiatrisk speciallægeerklæring, at du vil
profilere af kognitiv terapi, mindfullness samt motion. Det vurdeles ud
fra dine skånehensyn, at det er vigtigt, at du ikke overbelastes, og ved
iværksættelse af ovenstående tiltag rnå det forventes, at det vil
påvirke dine forløb i en virksornhedspraktik, og der vil være brug for
en langsom opstart/indkøring samtidig med ovenstående tiltag
iværksættes.

Jeg har modtaget klagevejledning og der står at sagen sendes til BAN, såfremt jeg ikke får medhold i min klage.

En af grundene til at jeg gerne vil klage over sagsbehandlingen er, at min sagsbehandler undlod at rykke min psykiater for statusattest. Han havde glemt det, men først da jeg efter 1 1/2 måned rykkede sagsbehandler for svar i min sag, fik jeg at vide at de ikke havde modtaget attesten.
Jeg måtte så selv rykke psykiateren for den
dudde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2012, 14:38   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
nu ved jeg ikke om du har lægepapir at din funktionsevne er nedsat med 50 procent eller mere. alså så der kan påtænkes fleks eller pension.
hvis du ikke har det så kan kommunen godt sende dig i en virksomhedspraktik af 6-9 måneder varighed og derved kan de ikke når og afklare din arbejdsevne inden 39 uger

men som jeg læser det er du stadig under behandling og kommunen kan først vurdere din arbejdsevne når alle behandlingsmuligheder er udtømte.
ergo kan kommunen netop ikke nå og lave en afklaring af dig på 39 uger.

så tror desværre ikke du vil få medhold af kommunen og nok heller ikke af BAN
men du har ikke noget miste ved at klage, men søg og få en afklaring rent lægefagligt
det er langt vigtigere end hvad kommunen mener.
da du netop ikke kommer videre i systemet før din lidelse er varig og uden ydeligere behandlingsmuligheder

både jeg og Enteneller har været uden offenligt indtægt i flere år
da vi netop ikke kan modtage kontanthjælp.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2012, 14:48   #8
dudde
Hjemmevant på K10
 
duddes avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 233
Styrke: 14
dudde er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
nu ved jeg ikke om du har lægepapir at din funktionsevne er nedsat med 50 procent eller mere. alså så der kan påtænkes fleks eller pension.
hvis du ikke har det så kan kommunen godt sende dig i en virksomhedspraktik af 6-9 måneder varighed og derved kan de ikke når og afklare din arbejdsevne inden 39 uger

men som jeg læser det er du stadig under behandling og kommunen kan først vurdere din arbejdsevne når alle behandlingsmuligheder er udtømte.
ergo kan kommunen netop ikke nå og lave en afklaring af dig på 39 uger.

så tror desværre ikke du vil få medhold af kommunen og nok heller ikke af BAN
men du har ikke noget miste ved at klage, men søg og få en afklaring rent lægefagligt
det er langt vigtigere end hvad kommunen mener.
da du netop ikke kommer videre i systemet før din lidelse er varig og uden ydeligere behandlingsmuligheder

både jeg og Enteneller har været uden offenligt indtægt i flere år
da vi netop ikke kan modtage kontanthjælp.
Jeg har ikke decideret lægepapirer på, at min funktionsevne er nedsat med 50% eller mere. Min psykiater har kun skrevet: : ”I det rette arbejdsmiljø og med de rette skålehensyn vurderes det realistisk, at DL kan arbejde sig op på mellem 33% og 50% af fuldtidsarbejde”

Jeg er stadig i medicinsk behandling, men den forventes at være livslang og alle mine sygdomme er beskrevet som varige og uden yderligere behandlingsmuligheder.

Problemet ligger mere i kommunens vurdering af, at jeg har brug for en lang afklaring, som ikke kan nås indenfor de 5 måneder, som der er tilbage af en evt. forlængelse (da denne vil gå fra 1/6-12 til 28/2-13)

Jeg føler med både dig, enteneller og alle andre som er uden indkomst pga. loven om gensidig forsørgelse (ligesom jeg selv er)
dudde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2012, 16:24   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeg kan ikke forestille mig, at kommunen må "nive" af forlængelsesvarigheden medens de undersøger om en forlængelsesregel kan overholdes??

De har i deres svar under nr. 2 jo ikke direkte skrevet, at du ikke er stationær i din psykiske lidelse, dog kunne det tyde på at du ikke er!! Dog er det værd at klage igen og lægge vægten på dokumentation på hvorfor afklaring ikke kan nåes indenfor hele 39 uger.

Sagsbehandlingen af min egen sag fortsætter igen på mandag efter at have ligget brak en mdr. da min tidligere super sbér stoppede sit vikariat. Ny sbér overtager først min sag pr. 1/10, så tålmodigheden sættes først på prøve når man ikke er i systemet. Normalt ønsker jeg ikke at referer til min egen sag i andres indlæg, men de seneste happenings i min sag er nærmest til grin.

Lad os håbe at du forbliver i systemet Dudde, skriv evt. din klage herinde, så skal dem, der magter det til den tid nok melde til med hjælp.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 27-09-2012 kl. 16:31.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2012, 19:24   #10
dudde
Hjemmevant på K10
 
duddes avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 233
Styrke: 14
dudde er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Jeg kan ikke forestille mig, at kommunen må "nive" af forlængelsesvarigheden medens de undersøger om en forlængelsesregel kan overholdes??

De har i deres svar under nr. 2 jo ikke direkte skrevet, at du ikke er stationær i din psykiske lidelse, dog kunne det tyde på at du ikke er!! Dog er det værd at klage igen og lægge vægten på dokumentation på hvorfor afklaring ikke kan nåes indenfor hele 39 uger.

Sagsbehandlingen af min egen sag fortsætter igen på mandag efter at have ligget brak en mdr. da min tidligere super sbér stoppede sit vikariat. Ny sbér overtager først min sag pr. 1/10, så tålmodigheden sættes først på prøve når man ikke er i systemet. Normalt ønsker jeg ikke at referer til min egen sag i andres indlæg, men de seneste happenings i min sag er nærmest til grin.

Lad os håbe at du forbliver i systemet Dudde, skriv evt. din klage herinde, så skal dem, der magter det til den tid nok melde til med hjælp.
Jeg ved ikke om kommunen må "nive" af forlængelsenstiden, men det mener de åbenbart at de må

De forsøger nok at skabe tvivl om hvorvidt jeg er stationær. Problemet er at kommuen havde rekvireret statusattest fra min egen psykiater..... den siger at jeg er stationær og uden yderligere behandlingsmuligheder.

MEN så har jeg dummet mig rigtig meget. Mit pensionsselskab havde bestilt en psykiatrisk speciallægeerklæring fra en anden psykiater og den fik jeg selvfølgelig også tilsendt.
Erklæringen indeholdt nogle rigtig gode beskrivelser af mine skånehensyn og hvilke hensyn man burde tage uden en evt. arbejdsprøvning.
Jeg begik så den store fejl at sende en kopi til min sagsbehandler i Jobcentret, da jeg jo troede at hun ville hjælpe mig til afklaring.

MEN, men, men: Sagsbehandleren har nu plukket de ting ud af denne erklæring, som kunne bruges til at AFVISE en forlængelse af sygedagpengene.
Og har slet ikke lagt vægt på min egen psykiaters udtalelser
Den psykiater som har haft en 2 timers samtale med mig, har nævnt at motion, mindfullness og mere kognitiv terapi kunne være gavnligt for mig. Dette bruger kommunen nu til at så tvivl om, hvorvidt jeg er stationær, selvom min egen psykiater (som kender mig langt bedre) siger at jeg ER stationær

Jeg krydser fingre for fremgang i din sag, Enteneller. Ingen burde havne udenfor systemet
dudde er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Medhold i sygedagpengesag. Hvad så? nielsensupp Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 11-04-2013 16:40
Sygedagpenge efter medhold ved BAN Hedebo20 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 27-10-2012 12:03
fratage medhold på enkeltpunkter? einstein Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 08-05-2012 13:17
Jubii... Jeg har fået medhold i Ban. Lotus1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 26-03-2012 19:09
har jeg fået medhold??? sandie86 Alt det andet 7 19-04-2011 17:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension