K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-09-2010, 23:07   #51
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 35
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Øøøø, tror vi skriver lidt påtværs af hinanden, hehe...

Jamen du skriver jo et sted, at de har alle papir på dine sygdomme og diagnoser - jamen så har de jo en speciallægeerklæring vedlagt sagen!
Så behøver de vel ikke en ny....eller?

Mht til at lave kopier af div udtalelser af dine diagnoser, så skal de vedlægges brevet til enten jobcenterchefen og/eller Borgmesteren i din kommune.
Hehe okay, er også lidt forvirret over alt det der er sket og hvad jeg skal vælge at gøre. Der er jo forskellige muligheder, kan jeg se.

Hmm, det ved jeg ikke ? Altså jeg har et papir hvorpå der står: Efter anmodning fra (mig), fremsendes hermed en speciallægeudtalelse til brug for den kommunale sagsbehandling.

Og der står, i konklusionen:

F84.0 Infantil Autisme

Hertil kommer

F41.1 Generaliseret angst
F33.4 Periodisk depression, p.t remission.

Der er følgende kormorbiditeter:

Atopisk dermatit (kløende hudsygdom)
Polycystisk ovariesyndrom (medførende adipositas)
Hypermobilitetssyndrom (kraftnedsættelse og overstrækning af led.)

Og så har jeg en generel helbredsattest, fra min praktiserende læge, hvori der står, diagnose: AD/HD.

Så selvom hvis det er en speciallægeerklæring, så er der jo slet ikke skrevet om hvad min erhvervsevne er. Så det er en sådan, de mangler.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 23:48   #52
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 35
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
En LÆ 165 er også en form for lægeerklæring, som enten lægen på eget initiativ skriver - eller patienten kan bede om, at lægen skriver den. OG den er GRATIS.

I min sag ser det ud til, at pensionsteamet har forstået budskabet nu. I alt fald har de fundet på noget nyt at give afslag med.....

Håber du måske kan bruge mine erfaringer til noget. Held og lykke!

Ps. Link til skemaet http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/la165.pdf
Mange tak. Det er da i hvert fald en mulighed. Der kan vel aldrig være for meget dokumentation.

Hvad bruger de nu til at give afslag så ?

Sidst redigeret af SoLost; 26-09-2010 kl. 23:55.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 23:50   #53
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 35
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Det man kan gøre er, at selv betale en speciallægeerklæring og få den vedlagt sagen, men de koster mange penge (2000-5000 kr), alt efter hvilken psykiater der er tale om, de har ikke ens priser.
Tror du det er noget man kan søge en enkeltydelse til ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 23:57   #54
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, det tror jeg faktisk ikke (uden at vide det) - det ville jo være lidt som at skyde sig selv i foden fra kommunens side, logisk set.

Men jeg tror altså liiige du må have fat i din sagsbehandler i morgen, eller i løbet af ugen, og få spurgt indtil hvad i alverden det er der foregår, og hvorfor hun ikke får indhentet den lægeerklæring vedrørende arbejdsprøvning oa.
Hun må da komme med et svar!!

Men det bedste er jo at skrive til hende, enten via mail eller via brev (som du afleverer personligt og får kvittering for du har afleveret), så du har jeres aftaler på skrift. Alle de breve du skriver til hende vil du senere kunne bruge i din sag, både som dokumentation på, at du selv er villig til at blive forsvarligt udredt, og som bilag i eventuelle klager!!

Du kan også være 'fræk' og spørge hende, HVEM du skal kontakte når du føler i hele tiden går forbi hinanden - spørg om det er jobcenterchefen du skal klag til eller Borgmesteren!!
- så får hun et vink med en vognstang om, at du altså er villig til at gå til toppen for at få en fair sagsbehandling.
Det virker faktisk hver gang!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 00:10   #55
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 35
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Citat:
Nej, det tror jeg faktisk ikke (uden at vide det) - det ville jo være lidt som at skyde sig selv i foden fra kommunens side, logisk set.
Men jeg tror altså liiige du må have fat i din sagsbehandler i morgen, eller i løbet af ugen, og få spurgt indtil hvad i alverden det er der foregår, og hvorfor hun ikke får indhentet den lægeerklæring vedrørende arbejdsprøvning oa.
Ja, det kan jeg godt se, nu har jeg givet hende i min familie, som er jurist, en samtykkeerklæring.
Så hun vil ringe til min sagsbehandler i morgen og prøve at få hende i gang med RP og til at indhente speciallægeerklæring.
Så må jeg lige høre hvad besked hun får tilbage og om det hjælper noget og så tage den derfra.

Citat:
Hun må da komme med et svar!!
Hendes svar er vidst noget med, at det skal hun ikke nødvendigvis gøre. Men jeg har jo heller ikke krav på det.


Er en speciallægeudtalelse det samme som en speciallægeerklæring ?

Sidst redigeret af SoLost; 27-09-2010 kl. 01:36.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 00:25   #56
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 35
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Er det normalt, at de skal have en speciallægeerklæring, hvor der er beskrevet diagnoser.
Og en anden speciallægeerklæring, hvor der er beskrevet erhvervsevne.

Eller plejer en psykiater normalt, at have beskrevet det i den samme speciallægeerklæring ?

Jer der har fået ftp. Skulle i bruge speciallægeerklæringer fra forskellige læger, såsom både fra psykiater og andre speciallæger ?

Eller var det nok med èn speciallægeerklæring ?

Sidst redigeret af SoLost; 27-09-2010 kl. 01:35.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 01:47   #57
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 35
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
flere spørgsmål

Hvis man har en speciallægeerklæring fra sin psykiater, hvori der står alt det der, der skal stå i forbindelse med ftp.
Kan de så forlange at man SKAL til uvildige psykiatere, for at fået lavet andre speciallægeerklæringer ?

(Jeg har det nemlig MEGET dårligt med at skulle lære fremmede mennesker at kende, i sær læger.
Den psykiater jeg har nu, er den eneste som jeg har haft bare lidt tillid til.)


Hvordan foregår det helt præcist, når man søger efter §17, på det foreliggende grundlag ?

De 3 måneder som sagsbehandler har til at lave RP i, starter de fra den dag, man afleverer sin ansøgning nede på kommunen ?

Når hun så har lavet RP, hvor længe må der så højest gå, før hun skal sende alt videre til pension ?

Er det så sådan, at når de så har modtaget sagen, så må der gå højst 3 måneder, inden jeg får en afgørelse ?

Hvis man vælger selv at købe en speciallægeerklæring og får lagt den i sagen, gælder den så ligeså meget, som en, ens sagsbehandler har indhentet, ville gøre ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 07:57   #58
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
ja, de 3 mdr. starter ved ansøgning, fordi de jo ikke kan nægte dette.

Der må gå max 3 mdr, fra ansøgning til afgørelse.

De kan IKKE afvise nogle papir som de vedlægger til sagen. Hvor de kommer fra er sagen underordnet.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 08:09   #59
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nu ved jeg ikke om du har aktindsigt, ellers så få det! Få evt din bekendte til at søge den for dig.

Jeg har kun 1 speciallægeerklæring i forbindelse med førtidspensionssagen, den er lang, mener omkring 5 A4 sider, hvor min psykiater skriver om mine diagnoser, de effekter de har på min dagligdag, han fortæller hele min sygdomshistorie, min behandlingshistorie fra tidlig ungdom op til ansøgningen om førtidspension, og beskriver min erhvervsevne (eller rettere manglende på samme) og forklarer hvorfor jeg bla ikke må deltage i aktiveringer, arbejdsprøvninger og andre revalideringsmæssige tiltag.
Så den erklæring indeholder ALT.

Ydermere har jeg fået lavet en progressionsrapport fra REVA.
Normalt skulle jeg have været i arbejdsprøvning hos REVA, men da jeg ikke kunne fremmøde, så fik jeg istedet et hjemmeopsøgende tilbud, dvs der kom en psykolog og en sagsbehandler her hjem fra REVA. De skulle komme over en periode på 6 eller 8 uger, men kom kun 2 gange, da jeg på forhånd havde lavet en ressourceprofil (hjemmelavet) til dem, samt havde lavet kopier af min speciallægeerklæring, samt af statusrapporten fra lægen.
På baggrund af dét, samt de samtaler de havde med mig, kunne de hurtigt udelukke en arbejdsevne og turde slet ikke have mig i arbejdsprøvning, hvilket de så skrev i progressionsrapporten som de sendte til min sagsbehandler.

Så ialt 3 instanser udelukkede en arbejdsevne.

Man må selv vælge sin psykiater, har man allerede en, kan man beholde denne. Har man ingen kommer kommunen somregl op med et par stykker man kan vælge i mellem.

Hvis man søger § 17, så har de fra dags dato 3 mdr til at færdiggøre sagen, skrive ressourceprofilen og give dig svar tilbage om du er tilkendt pension, eller om der gives afslag.

En speciallægeerklæring er lige så gyldig, om kommunen selv har indhentet den, eller om man selv har betalt for den. Den vægter det samme.

Dog kan man sige, at hvis sagsbehandleren indhenter den, så signalerer hun at hun er MED dig og gerne støtter dig og gerne vil have dig udredt ifølge de muligheder der er i lovgivningen. Hvilket jo er Alfa og Omega, da det er sagsbehandleren der skal indstille dig til pension, positivt eller negativt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2010, 23:12   #60
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Solost, jeg hiver lige din tråd op og fortæller - igen - at jeg har 2 speciel lægeerklæringer som kommunen har betalt for og det er ikke nogen jeg har bedt om. Dog har jeg foreslået den sidste frem for en indlæggelse på psykiatrisk hospital. Spørg lige hvad din sb, har af problemer i forhold til at anskaffe sådanne erklæringer, har hun et budget ??

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
argh helle4 Dit og Dat 5 19-08-2008 22:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension