K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-09-2009, 17:15   #51
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
jeg har meldt mig ud af SUPP i denne måned, helene.
- Tænkte længe over, hvad du har skrevet og besluttede mig for, at nu skulle det være.

Jeg er heller slet ikke det store regnegeni, men alene det at den opsparing bliver til en 'formue', hvor så de andre tilskud´som fx. medicin & briller ryger, fik mig til at opsige det.
- Og så den med at DE bestemmer, beløbet der skal udbetales pr. måned.
Så tak herfra

Mella
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 19:38   #52
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Uha, håber ikke jeg har lokket nogen til noget, hehe....

Ulempen kan være, Mella, at man slet ikke kan få hjælp til medicin eller briller og den slags til den tid, og derfor KUN har SUPP'en!!

Så derfor er det VIGTIGT som ham fra retshjælpen sagde, at man selv får lagt til side!!
Ingen kan spå om fremtiden og hvordan velfærdssamfundet ser ud til den tid, men med sin egen opsparing kan man bedre tackle de kommende issues - på den måde ved man hvad man har at rutte med, og kan overskue økonomien.

Endvidere bryder jeg mig ikke om dette : Citat : Pensionsordningen skal ikke deles i forbindelse med skilsmisse. I tilfælde af førtidspensionistens død før det fyldte 65. år, udbetales værdien af opsparingen til boet. Har man nået folkepensionsalderen, udbetales der intet til boet. Citat slut. Sakset fra http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...r/Default.aspx

Alene dét er mig meget imod. Ham fra retshjælpen sagde at de med vilje satser på at folk ikke flytter Supp'en over til ATP, så de kan score hele beløbet ved evt dødsfald efter de 65 år.

Endvidere er det kommunen der står for administration af ordningen, hvilket jeg finder besynderligt.

Hvis der bliver betalt til MIN supp, så er det 433 kr om måneden vi taler om! For mig bliver det til omkring 135.000 kr. Ud af alle de penge mener de så, at jeg skal have 12.000 kr om året FØR skat. Hvilket rundt regnet bliver til en plovmand om måneden
De små 500 kr svarer jo i virkeligheden til de 433 kr jeg satte ind måned efter måned i 26 år. Mine 144 kr udgør ca 45.000 kr, som jo kan svare til 500 kr i 7 år.......(jeg er heldig hvis jeg bliver SÅ gammel). 72 år er en høj alder for en med mine diagnoser. Så kan de resterende 90.000 kr så gå tilbage til kassen. Med mindre man er blevet oplyst om, at det kan gå til boet hvis man rykker ordningen til ATP....

Så hellere selv sætte 433 kr ind på en konto, og så reelt have 135.000 kr plus renter man kan gå og hygge sig lidt med på sine gamle dage, så er der til tandlæge, medicin, mm.

En formue er jo en formue, uanset om du selv skaber den, eller om de hjælper dig godt påvej. I dette tilfælde vil jeg bare gerne kalde en spade for en spade. Og hvis jeg har brug for 1000 kr en måned, så vil jeg saftsuseme kunne tillade mig at hæve 1000 kr. Jeg ville føle mig SÅ dum hvis jeg sad og var skråt på røven velvidende at jeg har en opsparing på 135.000 kr, som jeg ikke kan røre....

På nettet er der faktisk RET MANGE der ørler med det SUPP, hende her kan jeg huske fra sidste år, men spørgsmålene er desværre stadig relevante http://docs.google.com/gview?a=v&q=c...ng&hl=da&gl=dk

Sidst redigeret af Ninja; 23-09-2009 kl. 20:04.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 20:21   #53
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Helenekr... Der er altså noget helt galt i dine tal.

De 144 er FØR skat, altså bliver din egenbetaling og arbejdsmarkedsbidrag IKKE så højt som 144 kroner.

Lad os sige, det bliver 100 kroner, DU skal betale hver måned, og kommunen betaler resten, så vil du, hvis du bliver MERE end 70 år og 2 måneder have de 500 kroner mere pr. måned som en ekstra "fortjeneste" - forudsat at det passer, hvad du oplyser om de 12.000 kroner pr. år FØR skat.

Så hvis jeg var dig, ville jeg slå to fluer med eet smæk, hvis du mener, du kan undvære 433 kroner af dit budget hver måned.

Lade kommunen hæve de cirka 100 kroner, hvor kommunen indbetaler de 2/3 oveni....OG så samtidig spare 333 kroner op privat.

Så er du sikret i hoved og r....

Kommunen trækker jo IKKE dig for 433 pr. måned. Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan du kan rode tallene sådan sammen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 21:06   #54
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er jo bare 'råtallene' Zuza, for at skære pointen ud i pap. Jeg ved også at der skal betales arbejdsmarkedsbidrag af pengene, at der trækkes inden beløbet kan blive udbetalt til boet, at bidraget ikke medregnes i den skattepligtige indkomst og at 144 kr frætrækkes førtidspensionen, før der beregnes skat osv osv osv....

Men pointen er stadig, at 500 kr ikke er noget at råbe højt hurra for, når der er blevet indbetalt så mange penge, gennem så mange år....

Og hvad så med alt det her

Din folkepension, boligstøtte og tillæg til pensionen, kan blive nedsat,fordi din indkomst stiger, når du får udbetalt supplerende arbejdsmarkedspension. Folkepensionen består af et grundbeløb og et pensionstillæg. Grundbeløbet påvirkes ikke af en forhøjet pensionsindkomst. Pensionstillægget afhænger af den samlede indkomst og kan derfor i visse situationer på-virkes af, at din indkomst forhøjes med udbetalinger fra den Supplerendearbejdsmarkedspension. Det samme gælder andre ydelser, som også afhænger af indkomsten. Eksempelvis ældrechecken (den supplerendepensionsydelse), personligt tillæg, helbredstillæg og boligstøtte.

Går de 500 kr så ikke lige retur igen, hvis man har en formue hos SUPP? Bare i form af nedsat tillæg, mindre boligsikring, større chance for afslag til hjælp, nedsat ældrecheck mm.....

Hvis man starter med at indbetale når man er 40 år så har man ca 13.200 kr om året før skat mm

Er man 50 svare det til 5.300 kr før skat om året...

Er man 60 svare det til 1500 kr før skat om året....

Selvfølgelig ikke helt nøjagtigt, men sådan ca....

Det kunne være interessant at kunne skue 25 år ind i tiden, så kan jeg bedre fortælle hvad det er jeg mener, hehehe.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2009, 18:35   #55
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Der kommer andre boller på SUPPEN, når skal leve af folkepension

Hej til alle, der følger denne tråd om den supplerende arbejdsmarkedspension SAP eller SUPP.

De samme diskussioner føres i også i Tyskland om de ekstra arbejdsmarkedspensioner gennem arbejdsgiveren, som SUPP jo også er, fordi det er kommunen der er vores "arbejdsgiver", og som i Tyskland kaldes Riester-Rente.

Og man fandt frem til, at disse pensionsordninger ikke kan betale sig for langt den største gruppe af personer, som gør brug af denne opsparingsmetode, og den største gruppe er de lavtlønnede.

Min mor indbetalte i mange år endda frivilligt tyske bidrag til rentekassen, fordi hun hørte ind under gruppen lavtlønnede, da hendes løn og ansættelsesforhold endda lå udenfor en bidragspligt i en rentekasse som den danske ATP.

Hendes samlede pension er i dag så lav, at hun skal henvises til grundydelsen for pensionister og uarbejdsdygtige, som er en ydelse i lighed med § 27a i aktivloven, men som i Tyskland kun giver en supplering op til den tyske kontanthjælp, så hun er faktisk kontanthjælpsmodtager, og som 70-årig stadig må holde sig oven vande med jobs som rengøring og børnepasning og pasning af syge gamle mennesker, som ligger for døden.

Så efter min mening kan SUPP'en kun føre til andre boller på suppen, når vi skal overgå til en folkepension i Danmark, fordi den nedsætter vores boligstøtte og mulighed for enkeltydelser efter aktivloven eller personligt tillæg efter lov om social pension.

Jeg har med glæde modtaget et brev fra Herning Kommune for et par dage siden, at de har afmeldt mig SUPP'en.

Selvom om følgende link er et reklameindslag, så viser den klart og tydeligt, hvorfor der kommer andre boller på SUPP'en - god fornøjelse

http://www.tagmagten.dk/?cmpe=banner...0_feteman_mork


Hilsen
brøkpensionist

Sidst redigeret af brøkpensionist; 29-09-2009 kl. 19:10.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2009, 18:53   #56
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det var det samme min sagsbehandler (i pensionsafsnittet) og manden fra retshjælpen sagde - det kan ikke betale sig, og kan ligefrem give underskud!

Men jeg taler ikke om det mere, nogen folk bliver ligefrem sure når man siger det (velment) og VIL bare ikke tro på, at det udelukkende er en smart form for kassetænkning fra kommunens side.

Så schzzzz.......og velkommen i klubben af afmeldte

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2009, 19:19   #57
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Til helenekr

Tvivlerne bør nok heller se det link, jeg henviser til i mit sidste indlæg til denne tråd, som jeg først satte ind, efter du svarede på mit sidste indlæg.

Og ja, om folk bliver sure, når man bare hentyder til, at den danske stat altså ikke er den velfærdsstat, den giver sig ud for at være.

Jeg lever i dag af 10.600,00 kr. før skat og har et barn at forsørge.

Jeg kan ikke få suppleret op med § 27a i aktivloven, fordi Herning Kommune medregner i alt 2.630,00 kr. netto pr. måned som en indtægt hos mig til dækning af min forsørgerpligt over for mit mindreårige barn og mine rimelige og nødvendige udgifter i forbindelse med min meget beskedne daglige livsførelse, og som stammer fra mit barns indtægtsgrundlag til dækning af mit barns rimelige og nødvendige udgifter i forbindelse med mit barns meget beskedne daglige livsførelse - og derudover indregnes også den samlede boligstøtte, altså min andel og mit barns andel af boligstøtten.

Desuden er § 27a i aktivloven tiltænkt tredjelandsborgere, og er således ingen social ydelse til unionsborgere eller danske statsborgere, som har gjort brug af retten til frit at færdes og tage ophold indenfor EU/EØS og til arbejdskraftens frie bevægelig, hvilket i mit tilfælde betød, at jeg har været forsikret i en pensionsordning enten i Danmark eller i Tyskland som vandrende arbejdstager i samenlagt 32 år, inden jeg som 45 årig blev førtidpsensioneret af Danmark, og netop derfor skal jeg ikke længere være berettiget til fulde sociale ydelser i Danmark, som er mit bopælsland som dansk statsborger med dansk indfødsret, for jeg får ikke engang kontanthjælpssatsen som enlig forsørger med 1 barn at leve for, men skal leve af Herning Kommunes vejledende rådighedsbeløb for en reelt enllig førtidspensionist uden forsørgerpligt, fordi Herning Kommune mener, det også er nok for mig og mit barn.

Ja, sådan kan man også pynte op på rådighedsbeløbet hos forælderen, så alle må meget undskylde, at jeg altså ikke har ret meget tilovers for den danske velfærdsstat længere, når alene brøkpensionister og deres familiemedlemmer behandles på denne måde, og det er især skal være børnene, det skal gå ud over.


Hilsen
brøkpensionist

Sidst redigeret af brøkpensionist; 29-09-2009 kl. 20:16.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2009, 19:57   #58
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ak ja, det ville være rart m en krystalkugle nogen gange

-men summasumarum, jeg ønsker IKKE andre til at bestemme over mine penge SAMT -jeg vil da selv have renterne, basta!

Ja, jeg er også en af de frafaldne for jeg har aldrig tilmeldt mig ordningen

beklager, men hvis disse fælles kasser skal komme nogen tilgode, ja, så skal der saftsusme andre boller på suppen -enig
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2011, 07:40   #59
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.889
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
150.000 snydes for lukrativ superpension

http://avisen.dk/150000-snydes-for-l...on_148550.aspx

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-07-2011, 08:00   #60
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 17
jomfruen er ny på vejen
Det kan man da ikke lade være med
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
SUP - den supplerende arbejdsmarkedspension, L.S. Nyttigt at vide for Førtidspensionister 14 05-09-2012 12:29
[Info] SUPP - Supplerende Arbejdsmarkedspension Experimental Nyttigt at vide for Førtidspensionister 45 04-10-2011 15:13
Supplerende Arbejdsmarkedspension Pingu Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 01-08-2011 15:42
supplerende arbejdsmarkedspension Karo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 17-06-2011 09:55
Pjece om Den supplerende arbejdsmarkedspension zuza Et godt link! 0 24-02-2008 22:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension