K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-04-2011, 20:03   #41
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
Vovse har godt set det, og det med afstand er da også det vi vil slå mest på.
vedr. de 6 ugers afklaring, er dette i.h.t. at hun er henvist som §2, 10 i LAB, ifølge §75a stk 4. er dette 6 uger.
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 20:12   #42
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Den var ellers fin, den som Vovse har sat ind. Den sidste del fra fleksjobpjece. Og ja det er altså noget af en jungle alt det her....
Ja ik'

Som jeg læser den, så burde hun jo have have bevaret sin ledighedsydelse under opholdet i udlandet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 20:15   #43
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Det at hun har fået et fleksjobbevis viser, at hun ER visiteret som fleksjobber. Jeg kom også i tanke om det senere ang. den der § 2 nr. 10, om hvorfor de havde placeret hende der. Jeg tænker lige nu, om de har placeret hende i den gruppe nr. 10 for at afklare hende med henblik på fleksjob. Jeg mener, du skrev, at hun havde været i arbejdsprøvning osv. efter hjemkomst til Danmark. Fik hun mon fleksjobbevis først efter arbejdsprøvning osv. ? Jeg tror nu også, de ligesom har betragtet det som en revurdering (ledige fleksjobbere skal nemlig revurderes efter 12 måneders ledighed ud af 18 måneder - kan læses i HK fleksjob pjece). Og efter afklaringen, kunne de have placeret hende i § 2 nr. 7, og derfra skulle hun få Særlig ydelse - efter en ny visitation.

Det med visitationstidspunktet ville jeg jo så mene, at hun blev nyvisiteret efter hun fik fleksjobbevis fra jobcentret - efter de fik afklaret hende. Så ved en ny visitation efter hjemkomst til Danmark burde give retten til Særlig ydelse.

I den der vejledning du fandt, står der jo, at når man rejser til udlandet, så er man ikke længere omfattet af fleksjobordningen. Hvis man er grænsegænger, ville man kunne få noget tilsvarende ledighedsydelse, hvis de havde sådan et i det land, man opholdt sig i. Dette tror jeg ikke er sket nogensinde. Nogle som er rejst til Sverige er f.eks. blevet frataget ledighedsydelse. Jeg selv på mit arbejde har haft nogle sager, hvor en borger(dansker) bor i Sverige, kun er normalt i det danske system, hvis man har et arbejde i Danmark. Ellers er man ude af det danske system. Så det synes jeg lidt er det samme med din kone. Når hun er rejst til udlandet i et længere ophold, så er man ikke i det danske system længere. Det starter først igen, når man kommer hjem. Så det at jobcentret siger, at hun hele tiden har været i systemet, passer ikke.... Det kan godt være, at de har den fysiske sag og, at de har en e-journal på hende. Men det er ikke det samme som, at hun altid har været i fleksjobordningen. Den er hun egentlig trådt ud af, efter I flyttede til udlandet.

Nå, men jeg vil nu sige, at det egentlig ikke er nødvendigt at henvise til en hel masse paragraffer, når man klager over en afgørelse, da kommunen selv burde kunne dem - og hvis der er et hul i lovgivningen, ville det være super, hvis den kom helt til Ankestyrelsen, at de vil tage den som princip-sag - som kan være til gavn for de fremtidige i samme situation. Jeg vil tro, det er nok for din kone at skrive, at hun mener, der skulle ske en nyvisitation ved hjemkomst til Danmark og efter en nyvisitation (hun har fået fleksjobbevis -står der mon en dato?), så burde hun derfra have fået ydelsen Særlig ydelse.
Og hun må skrive, at hun mener at have en gyldig grund til opsigelse grundet, du skulle udsendes.

Den var ellers fin, den som Vovse har sat ind. Den sidste del fra fleksjobpjece. Og ja det er altså noget af en jungle alt det her....

Det med at være selvforskyldt mener jeg, at det er når man ikke vil være der mere. Det at éns mand skal til udlandet er man jo ikke skyld i - og derfor mener jeg klart, at det må være uforskyldt på den måde. Der har være en særlig grund til det. Så det synes jeg bare, I må beskrive i klagen.

Nå det var lidt fra mig...
tak
Ja fleksbevis fik hun efter arbejdsprøvning/virksomhedspraktik.
Korrekt flekser skal revurderes ifølge denne:
§ 74 c. Kommunen skal vurdere, om betingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Herefter skal kommunen revurdere sagen, hver gang personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder med ledighedsydelse under barsel medregnes ikke.
kan bare ikke bruges i dette tilfælde da min kone ikke opfylder at have modtaget ledighedsydelsen som beskrevet.

Selv Arbejdsmarkedsstyrelsen har ikke været ude for et lignende tilfælde som den vi har her, så jeg regner med at den kommer til at gå hele vejen.

Det er svært at lade være med at nævne §§ i klagen, fordi jeg stoler ikke helt på det der "burde kende". Som Eks. påstod chefen for ydelsesafd. at for at få særlig ydelse skulle man komme fra kontanthjælp..sikke noget vås.
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 20:19   #44
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Ja ik'

Som jeg læser den, så burde hun jo have have bevaret sin ledighedsydelse under opholdet i udlandet.
ja, lige bortset fra at man ikke er omfattet af LAS ved ophold i udland, og man kan vel ikke tage time out.
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 20:23   #45
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fonze Se meddelelser
kan bare ikke bruges i dette tilfælde da min kone ikke opfylder at have modtaget ledighedsydelsen som beskrevet.
Så vidt jeg husker omfatter det også ledige fleksere på kontanthjælp.

Når nogen her på K10 visiteres til fleks på baggrund af et meget lille timetal, så plejer jeg jo bl.a. at skrive, at de skal revurderes når de har været ledige i 12 mdr., og ved sådan en revurdering skal førtidspension overvejes.

Det var også sådan det kørte i min egen sag, og jeg var på kh.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 20:26   #46
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Ja ik'

Som jeg læser den, så burde hun jo have have bevaret sin ledighedsydelse under opholdet i udlandet.
Nej det kan man desværre ikke. Kun hvis det land, man opholder sig i, har en tilsvarende ordning (fleksjob). Tror ikke vi har stødt på nogen, der har oplevet det endnu.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=133912 Se under punkt 3. Ret til ledighedsydelse. Lidt længere nede står noget om ophold i udlandet. Det var den Fonze tidligere har fundet og oplyst det i tråden. Der står bla. Principafgørelse 104-09 hvor de i Danmark havde retten til at fratage retten til ledighedsydelse, da en flyttede til Sverige.

Man træder ud af fleksjobordningen, hvis man flytter til udlandet.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2011, 20:31   #47
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Nej det kan man desværre ikke. Kun hvis det land, man opholder sig i, har en tilsvarende ordning (fleksjob). Tror ikke vi har stødt på nogen, der har oplevet det endnu.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=133912 Se under punkt 3. Ret til ledighedsydelse. Lidt længere nede står noget om ophold i udlandet. Det var den Fonze tidligere har fundet og oplyst det i tråden. Der står bla. Principafgørelse 104-09 hvor de i Danmark havde retten til at fratage retten til ledighedsydelse, da en flyttede til Sverige.

Man træder ud af fleksjobordningen, hvis man flytter til udlandet.
Det var jo også sådan jeg ville forvente, at det var.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2011, 14:18   #48
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
Så har jeg dags dato modtaget aktindsigt, og er blevet orienteret at jeg har modtaget alt, da der ikke findes aktstykker der er undtaget.

Mit første blik falder på følgende:

I arbejdsevnevurderingsjournal har vi nu for første gang set konklusionen. Der står at der den 15 marts 11 er påbegyndt årlig revurdering af visitation til fleksjob jf. §74C. Der står også at revurdering skulle faktisk være påbegyndt da vi henvender os første gang til kommunen tilbage i november 10. (min kommentar: hvad er det så vi har været igennem af afklaringsforløb, RP og generel lægeerklæring i NOV-DEC?)

- 14 marts 11 I notaterne står at sagsbehandler har rettet henvendelse til statsforvaltningen for at undersøge muligheden for særlig ydelse. Statsforvaltningen svarer tilbage at dette ikke er muligt da min kone var berettiget til ledighedsydelse ved visitation (2004), begrundelsen er ankestyrelsens principafgørelse 84-10. Dette er først tilføjet papirerne 5 april p.g.a. sagsbehandler har haft ferie.

-22 oktober 10 i en mail fra statsforvaltningen står at når hun selv opsiger sit fleksjob og har været udrejst af landet i 3år (38mnd), så har hun ikke ret til ledighedsydelse. Desuden skal hun udredes på i forhold til om hun er berettiget til fleksjob, da der er gået 3 år og meget kan have ændret sig. Hun er derfor en målgruppe 2.10, hvilket betyder at hun har ret til 6 uger udredning iht. LAB §2 stk 10.
(min kommentar: hvad betyder "udredes" i jobcenter fagsprog? og læser jeg det rigtigt at hun efter statsforvaltningens opfattelse ikke er en flekser, idet jeg så går ud fra at hun skulle have været §2 stk. 7.)
jeg redigerer lystigt her..

- Der er ingen notater fra kommunen før 17 december 10, altså står der intet om perioden fra da vi henvendte os til 17 december 10.

- Ved ikke om dette hører til småtingsafdelingen, men i arbejdsevnevurderingsjournal konklusion står at vi retter henvendelse første gang 03 november 10, men kommunen har stemplet at hendes papirer fra tidligere kommune er modtaget 01 november 10, og kommunen modtager 22 oktober 10 mail fra statsforvaltningen.

Dette er et kvalificeret gæt fra min side: Statsforvaltning skriver til kommunen at min kone skal udredes for at se om hun er berettiget til fleksjob (der står ikke FORTSAT berettiget) og at hun indtil hun er udredt er at betragte som en §2 stk 10 (ledig selvforsørgende), kommunen igangsætter et afklaringsforløb efter §74C for at vurdere om hun FORTSAT er berettiget til fleksjob. 14 marts 11 ringer sagsbehandler og fortæller at hun ikke kan få særlig ydelse p.g.a. 84-10 og hun var berettiget til ledighedsydelse ved 2004 visitation. 15. marts er konklusionen skrevet i arbejdsevnevurderingsjournal og der bliver kun refereret til §74C, og der står at sag om FTP skal ikke påbegyndes (vi fik at vide at pensionsteam havde afslået, men det står der ikke noget om). Hun vurderes fortsat omfattet af målgruppen for fleksjob jf. §74C. Ydelseskontoret modtager min ansøgning om særlig ydelse 21 marts og kan kun se i journalen at hun FORTSAT er berettiget til fleksjob og iøvrigt har kigget på 84-10. Der står ikke et ord om visitation i noget af kommunens papirer

Sidst redigeret af Fonze; 07-04-2011 kl. 17:12.
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2011, 16:51   #49
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fonze Se meddelelser
Så har jeg dags dato modtaget aktindsigt, og er blevet orienteret at jeg har modtaget alt, da der ikke findes aktstykker der er undtaget.

Mit første blik falder på følgende:

I arbejdsevnevurderingsjournal har vi nu for første gang set konklusionen. Der står at 15 marts 11 er påbegyndt årlig revurdering af visitation til fleksjob jf. §74C. Der står også at revurdering skulle faktisk være påbegyndt da vi henvender os første gang til kommunen tilbage i november 10. (min kommentar: hvad er det så vi har været igennem af afklaringsforløb, RP og generel lægeerklæring i NOV-DEC?)

- 14 marts 11 I notaterne står at sagsbehandler har rettet henvendelse til statsforvaltningen for at undersøge muligheden for særlig ydelse. Statsforvaltningen svarer tilbage at dette ikke er muligt da min kone var berettiget til ledighedsydelse ved visitation (2004), begrundelsen er ankestyrelsens principafgørelse 84-10. Dette er først tilføjet papirerne 5 april p.g.a. sagsbehandler har haft ferie.

-22 oktober 10 i en mail fra statsforvaltningen står at når hun selv opsiger sit fleksjob og har været udrejst af landet i 3år (38mnd), så har hun ikke ret til ledighedsydelse. Desuden skal hun udredes på i forhold til om hun er berettiget til fleksjob, da der er gået 3 år og meget kan have ændret sig. Hun er derfor en målgruppe 2.10, hvilket betyder at hun har ret til 6 uger udredning iht. LAB §2 stk 10.
(min kommentar: hvad betyder "udredes" i jobcenter fagsprog? og læser jeg det rigtigt at hun efter statsforvaltningens opfattelse ikke er en flekser, idet jeg så går ud fra at hun skulle have været §2 stk. 7.)
jeg redigerer lystigt her..

- Der er ingen notater fra kommunen før 17 december 10, altså står der intet om perioden fra da vi henvendte os til 17 december 10.

- Ved ikke om dette hører til småtingsafdelingen, men i arbejdsevnevurderingsjournal konklusion står at vi retter henvendelse første gang 03 november 10, men kommunen har stemplet at hendes papirer fra tidligere kommune er modtaget 01 november 10, og kommunen modtager 22 oktober 10 mail fra statsforvaltningen.
Det er lidt interessant, at de har måtte inddrage statsforvaltningen i det her, og at de så kalder det for "udredning".... Her ville jeg kalde det for en nyvisitation. Og ved en nyvisitation ved hjemkomst til Danmark burde efter min mening (stadigvæk. give hende ret til Særlig ydelse).

Jeg undrer mig over, at kommunen har skulle revurdere hendes sag, når hun har været ude af det danske system et stykke tid. Man starter påny, når man kommer hjem igen. - som det står i den vejledning... Glæder mig til at høre, hvad afgørelsen bliver i sidste ende omend den når helt til Ankestyrelsen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2011, 18:55   #50
Fonze
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2011
Indlæg: 54
Styrke: 14
Fonze er ny på vejen
Curls, har du kendskab til hvem der bliver henvist til målgruppe LAB §2 stk 10?

jeg bliver mere og mere overbevist om at der er nogen der har lavet en fejl eller har misforstået et eller andet.

Vi klager selvfølgelig afslaget på særlig ydelse, men hvordan er det lige, bliver hele sagen så gennemgået igen af BAN og ser BAN den klage vi fremsender til kommunen (forudsat at kommunen fastholder..)?
Fonze er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Særlig ydelse?? Road66 Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 13 08-02-2012 10:01
Særlig ydelse Pædagogen Alt det andet 8 03-12-2011 13:26
særlig ydelse ozzi Alt det andet 0 22-09-2011 12:29
Visiteret til fleksjob/hidtidig ydelse/tilbagekøb af pensionsopsparing/særlig ydelse Annette Christensen Spørgsmål ang fleksjob 3 24-07-2007 22:10
særlig ydelse sannesus Spørgsmål ang fleksjob 3 06-04-2006 07:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension