K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-04-2009, 19:02   #41
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 18
frida er rigtig godt på vej
Der er nemlig et hul i lovgivningen der gør at kommunerne kan "nægte" at afgøre ens sag og dermed fremtidige forsørgelsesgrundlag.
Man kan da også sagtens søge på det foreliggende og blive afgjort, men hvad hjælper det, når de har bestemt sig for at man ikke er berettiget til påbegyndelse af fp? Det er jo de samme folk der sidder med sagerne.

Det er virkelig dybt frustrerende at man ikke trænger igennem og der må jo være virkelig mange der er havnet i denne gråzone der hedder: for syg til fleks, for rask til pension= passiv på kontanthjælp.

Man er slået hjem, sparket tilbage til start! Og så starter hele møllen jo forfra, og jeg har da personligt et meget stort problem med at finde kræfter til en omgang mere i vridemaskinen. Bare tanken om det...Jeg kan ikke engang beskrive med ord hvad jeg føler ved det.

Popiae, det viker som om du og jeg er landet nogenlunde samme sted i vores sagsforløb. Jeg er pt. igang med en klage til beskæftigelsesankenævnet og venter på aktindsigt osv. Jeg melder selvfølgelig ud hvad udfaldet bliver også denne gang.

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 08:27   #42
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 26
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ditto, frida.

Men husk, hvis man er for syg til fleks, kan man ikke samtidig være Ikke syg nok til pension.
jeg ved udmærkedet godt hvordan retsikkerheden virker i Nævn også, eller mangel på den. men vi kan ikke gøre andet end at forsøge at fastholde vores rettigheder.
Har du sendt sidste afslag til Ombudsmand, ellers gør det?

Det efterlader igen faktum, om at der er et hul i lovgivningen, som kommuner frit benytter! Der burde gøres noget, for at råbe regeringen op! (det er nemt, bare at slunge ud, men har pt ikke selv krafterne).
VH popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 09:36   #43
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Hvis i går ind i den her, og scroller laangt ned, så står der ordret;

"Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde vægt på, at påbegyndelse af sag om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag var en rettighed, der fulgte af pensionslovens § 17."

Ergo er der ikke nogen, der skal beslutte OM der skal PÅBEGYNDES en fp-sag, for det er en klar rettighed, når man søger § 17, PÅ DET FORELIGGENDE DOKUMENTATIONSGRUNDLAG.

P.g.a. mine rygsmerter pt, er knolden ikke i helt i top, men jeg mener at denne er klokkeklar, vil "hardcore-pigerne" godt lige tjekke om ikke jeg har ret.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 11:32   #44
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 32
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jo, Trold... sådan læser jeg det også.

Det gør Hejdien og Web også. (Det har de skrevet et andet sted.)

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 11:37   #45
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Jo, Trold... sådan læser jeg det også.

Det gør Hejdien og Web også. (Det har de skrevet et andet sted.)

Fint, så er vi jo helt enige.

Ergo ER det et spørgsmål om at holde tungen lige i munden, når man søger pension.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2009, 12:00   #46
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 18
frida er rigtig godt på vej
til Popiae

Jeg kører hele vejen, og sikkert også forfra igen, men næste omgang bliver med hjælp fra mit tidligere forbund. Så kan de prøve at køre om hjørnerne med dem. Jeg magter det ikke mere.

Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2009, 17:28   #47
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 18
frida er rigtig godt på vej
Til Popiae

Jeg har fundet noget her der slår hovedet på sømmet i hvad du (og jeg) prøver at få frem i denne tråd. Men mening er at kommunerne med årene efter reformen har sneget denne fremgangsmåde ind der hedder: Du og sagsbehandler søger efter §18, som man kun kan søge efter hvis alle muligheder er udtømte, så opfinder kommunen noget der hedder "afslag på påbegyndelse..." SMART! Så skulle der jo aldrig være søgt efter §18, vel?

Tjek dette link, jeg kan desværre ikke grave dybere, måske zuza el. Hejdien kan.


Citat:
http://www.kk.dk/eDoc/lukket-Familie...F2003EB10C.htm

Praksisundersøgelsen omfatter Københavns- og Frederiksberg Kommuner og vedrører anvendelse af arbejdsevnemetoden, hvor kommunen har truffet afgørelse om at påbegynde sag om førtidspension i henhold til pensionslovens § 18.



Behandlingen af førtidspensionssager efter førtidspensionsreformen 1. januar 2003 er uhyre kompliceret og består bl.a. som hovedregel af to afgørelses faser.



I første fase vurderer kommunen, om der er dokumentation for, at borgerens arbejdsevne kan forbedres f. eks. ved revalidering. Hvis dette ikke er tilfældet påbegyndes sag om førtidspension, jf. i øvrigt pensionslovens § 18:



Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.



I anden fase træffer kommunen afgørelse om tilkendelse eller afslag på førtidspension, jf. pensionslovens § 20:



Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.

Stk.3. Udeladt.



Sager om førtidspension skal behandles efter arbejdsevnemetoden og der skal udarbejdes ressourceprofil, inden der træffes afgørelse om at påbegynde sag om førtidspension efter lovens § 18.



Det sociale Nævn har i sin praksisundersøgelse alene undersøgt om betingelserne for at påbegynde sag om førtidspension jf. pensionslovens § 18 er opfyldt (første fase).



Det Sociale Nævn har således ikke undersøgt om forvaltningens efterfølgende afgørelse om tilkendelse eller afslag på førtidspension er korrekt (2. fase).
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2009, 20:26   #48
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Citat:
Jeg har fundet noget her der slår hovedet på sømmet i hvad du (og jeg) prøver at få frem i denne tråd. Men mening er at kommunerne med årene efter reformen har sneget denne fremgangsmåde ind der hedder: Du og sagsbehandler søger efter §18, som man kun kan søge efter hvis alle muligheder er udtømte, så opfinder kommunen noget der hedder "afslag på påbegyndelse..." SMART! Så skulle der jo aldrig være søgt efter §18, vel?
jep...det er korrekt...

så er det næsten bedre at søge efter § 17 på det foreliggende for så skal de rejse sagen .

Var ude for det samme .
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2009, 12:57   #49
mugge
Hvor skulle jeg ellers være
 
mugges avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2008
Indlæg: 187
Styrke: 17
mugge er ny på vejen
Vil det sige at man bør prøve en §17, hvis man er blevet indstillet til afslag af social-fiduserne? For det er hvad der er sket i min sag. Men det nyeste er at psykiateren har kommet med en erklæring om at arbejdsprøvning er farligt for mit helbred (suicidal=selvmordstvangstanker), og konkludrer at alle medicinske osv. behandlinger er udsigtsløse.
Så burde jeg søge efter en §17?

Det skal lige siges at jeg fik et afslag for en del tid siden, og at de arb.prøvede mig, men uden resultat. Så nu venter jeg på konklusionen fra arb.prøvecenteret, og ja - så burde jeg vel prøve en §17 på det foreliggende grundlag?

Alle disse regler og love - det er så indviklet at man ikke kan hitte hovede eller hale på det.

Sidst redigeret af mugge; 08-05-2009 kl. 13:17.
mugge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2009, 14:29   #50
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Jeg tror at du lige så vel kan vente til du står med afslaget i hånden, og så anke den.
Hvis der så er kommet noget nyt i sagen, f.eks. fra en psykiater, så kan du få det med i anken.
Hvis de derimod havde nægtet at lade den gå videre til pensionsteamet, så havde det været en god ide med den §17.

Jeg mener, at Razmo har skrevet noget om, at han klagede til borgmesteren over, at de ville søge pension til ham, men indstille til et afslag.
Iflg. pensionsreglerne må de først lade sagen overgå til behandling efter pensionsreglerne (eller noget i den stil), når der ikke er andre muligheder.
Derfor er det selvmodsigende, at indstille til pension, samtidig med at indstille til et afslag.

Pensionsloven (se §18): https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20625
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning af førtidspension Horbelev Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 04-12-2015 08:12
førtidspension ansøgning bb girl Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 14-05-2010 09:01
førtidspension-ansøgning Margrethe09 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 21-02-2010 09:48
ansøgning om førtidspension nov. 96 bobo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 29-06-2008 20:02
Ansøgning om førtidspension via § 18 Nefer Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 18-09-2007 12:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension