K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-06-2012, 22:08   #41
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Refusionen fra stat til kommune bliver nedsat.
Det bliver med andre ord dyrere for kommunerne at tilkende førtidspensioner.

Desværre står der ikke hvor meget refusionen nedsættes. Men tidligere har det været fremme at man ville halvere den - fra 35 % til 20 %.

Det kan vise sig at være en fordel nogle.
Hvis kommunerne vil opnå dobbelt refusion fra staten , skal de skynde sig at tildele førtidspensioner - inden 1-1-2013.

Jeg tror kommunerne det næste halve år , vil være en del mere rundhåndet end de plejer med tildelingen af førtidspensioner.

Men overordnet set er der naturligvis tale om en klar forringelse.

Der er ingen tvivl om det i fremtiden bliver endnu sværere , at få tilkendt førtidspension når refusionen nedsættes.

Citat:
forligspartiet Liberal Alliance mener politisk ordfører Simon Emil Ammitzbøll, at reformen vil tvinge kommunerne til at styrke indsatsen over for de socialt udsatte og syge unge. Det sker blandt andet ved at justere reglerne for refusion fra staten til kommunerne.

- Vi ved, at visse kommuner har haft en interesse i at parkere borgere på førtidspension, selv om de ikke har været permanent uarbejdsdygtige. Det skal der sættes en stopper for, for det er ikke alene dyrt, det er også en personlig tragedie for det menneske, der bare bliver opgivet, siger Simon Emil Ammitzbøll.

http://www.b.dk/nationalt/socialraadgivere-roser-reform
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:12   #42
hanspedersen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Indlæg: 43
Styrke: 13
hanspedersen er ny på vejen
Hej Allesammen....

Jeg gentager fra mit tidligere indlæg... Det står på berlingske.dk

Reformen træder FØRST i kraft fra d. 1/1 2013 og alle på den gamle ordning ALTSÅ det bliver så før 2013 , bliver ikke ramt, ang. revudering hver 5 år osv.

Så får de nye fremtidige FTP. deres FTP som det sidste hold pr. 1/12-2012 så er de også på den SÅKALDTE gamle ordning, dem senere og frem ryger på den nye ordning, desværre
hanspedersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:18   #43
Chas
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chass avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2010
Lokation: egedal
Alder: 45
Indlæg: 197
Styrke: 14
Chas er ny på vejen
SH*T SH*T...min sag skal afgøres af pensionsnævnet på torsdag! Håber fanme ikke de afviser den for at vente på den nye reform træder i kraft - jeg er under 40 og har et par psykiske lidelser
Chas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:19   #44
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er ingen nuværende førtidspensionister der bliver ramt angående revurdering, hverken før eller efter 2003.

Grundelementer i aftalen:
Alle, der i dag er på førtidspension, bliver ikke berørt af reformen, medmindre de flytter uden for EU/EØS.
Folk i fleksjob bliver heller ikke berørt, medmindre de mister deres fleksjob eller skifter til et andet fleksjob.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/...-reformen.html
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:22   #45
nocturne
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 566
Styrke: 14
nocturne er ny på vejen
* Personer under 40 år kan fortsat få førtidspension, hvis det er åbenlyst, at den enkelte ikke kan komme til at arbejde.
nocturne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:25   #46
hanspedersen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Indlæg: 43
Styrke: 13
hanspedersen er ny på vejen
Nocturne.

Det er korekt, MEN fra næste år og frem bliver de revuderet hver 5 år...
Det er der problemet ligger for folk, DE FÅR IKKE FRED.... Sørgeligt

Chas.

Det skal nok gå for dig, du har jo også tid bagefter til at anke den hvis den bliver afvist...

Men som en skrev tidligere, vil de sikkert gerne have fyret en del af før lukke tid på den gamle ordning, så de har nogenlunde rent bord til den nye reform træder i kraft. Så måske det er heldigt for dig, at de så ikke sætter tidsbegrænsning på din FTP.
hanspedersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:31   #47
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Chas Se meddelelser
SH*T SH*T...min sag skal afgøres af pensionsnævnet på torsdag! Håber fanme ikke de afviser den for at vente på den nye reform træder i kraft - jeg er under 40 og har et par psykiske lidelser
Læs mit indlæg 42.
Det kan vise sig at være til fordel for dig.

Jeg tror kommunerne vil være mere "rundhåndet" med førtidspensionstilkendelserne det næste halve år.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:32   #48
MichaelH
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2012
Lokation: Århus
Indlæg: 53
Styrke: 0
MichaelH er ny på vejen
Tillader mig at crosposte til denne tråd også. Da afklaring iforhold til førtidspension er vigtig, mener webmaster andet kan dette indlæg slettes
************

Opsamling på Ny førtidspensions reform

Jeg forholder mig kun til førtidspension da det er det jeg har kenskab til.


Udgangspunkt er at ingen under 40 år skal have tilkendt førtidspension
men bevarer den ydelse de er på.
dog min 60% af dagpenge sats på svarende til 10.300 kr pr måned
( mere hvis der er forsørgelse pligt)

Som noget nyt, og det er som jeg ser det positivt
så vil ydelsen ikke afhænge af ægtefælle indkomst. (nok også samlever da de plejer at være sidestilet)

Dette betyder at personer der i dag ikke kan få sygedagpenge eller kontakt hjælp vil få de min 60% af dag penge
HIP HIP HURRA til dem som det berører.

Der vil blive lavet bedre indsats og resouseforløb for under under 40 år
Fantastisk i de 15 år jeg har fået alm forhøjet førtidspension
har jeg ALDRIG hørt noget eller haft nogen kontakt til sagsbehandler uden at jeg har taget første initativ. Kort sagt været glemt
Gad vide hvor jeg ville have været i dag hvis dette fantastiske tiltag var indført dengang og så til en økonomi der ikke er baseret ud fra ægtefælle, de første mange år inden der kom førtidspensions tillæg fik jeg kun 6500 før skat pga ægtefælle havde årsinkomst på lige under 300000 årligt hvilket er i den lave ende af løn marked.

Da jeg i slut 20erne og inde i en god periode kontaktede jeg sagsbehandler om mulighed for tilskud til hf uddannelse fik jeg bare at vide, at hvad skulle jeg med det da jeg ikke ville komme til at arbejde så det var selvforsørgende.!
Måske kunne jeg have været forsvars advokat i dag hvis systemet som der nu lægges op til ikke bare parkerer unge der har livstruende sygdom
Og uddannelse kunne ske i et tempå jeg kunne have klaret om det så ville tage 10 år.
Bliver sku helt misundelig og at jeg ikke fik de muligheder, tror jeg må
se om der ikke stadig er mulighed med de nye regler.

Hov ja vil have ret til 3 afklarings samtaler, så må man bare se hvad de vil gøre med en som ikke har nogen kompetance givende udd. og som stiler højere end den løngruppe socialrådgiver bevæger sig indenfor.
Blev ikke taget alvorlig sidst jeg var på jobcenter med de 5 klip fordi jeg stilede højere end lav lønsgrupperne. Måske er der kommet nye toner nu.


Personer over 40 år skal også have et ressouseforløb inden der tilkendes FTP
Ja det manglede da bare.

Der må arbejdes under ressourse forløbet og der modregnes ikke krone til krone
klart en forbedring til dem som har været på kontanthjælp.

Unge under 40 år der allerede har FTP kan også frivillig modtage ressourseforløb uden at miste det de har nu i FTP

Ingen gunstige regler for FTP på ny ording der bor i udlandet, trist for dem det berører, men slut med at forskelsbehandle dem på gammel ordning.

Mer udgiftydelse: §100
Større overensstemmelse mellem behov og ydelse. Det kan da kun være positivt
så der ikke er nogen der tager fra dem som virkelig har brug for hjælp.
Og misanten om ikke os på de gamle regler som får efter §95 også kan få efter §100.
På den måde bliver der mere ens for alle FTP og ingen forskelsbehandling

SUUP ordning forbedres
Så den nu også kommer til udbetaling ved dødsfald som folkepensionisk
( tilgår nok boet) Nå det er da mange år til, men så er der måske råd til den dyre marmor gravsten jeg er brændt varm på ned ved den lokale stenhugger :-)


Desværre står der intet om vejledning for FTP på gammel ordning der gerne vil overgå til ny ordning, så det må vi vente lidt på.

Skulle det være ukart så er det frivilligt hvor meget dem som allerede er FTP, hvor meget de vil deltage i.
MichaelH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:34   #49
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 15
jasch er ny på vejen
Den der med at hænge sin hat på de 40 år er engang fis, folk over 40 år får jo ikke bare smidt en FP i nakken, nej de skal kæmpe på lige vilkår med dem under 40 år.

Igennem 5 årigt ressourceforløb osv.

Men at tro den dag man runder de 40 så er man pensionsberettiget sådan er det altså ikke....
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-06-2012, 22:36   #50
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
klippet fra

http://www.bm.dk/Aktuelt/Nyheder/Pre...0fleksjob.aspx

Grundelementer i aftalen
Alle, der i dag er på førtidspension, bliver ikke berørt af reformen, medmindre de flytter uden for EU/EØS. Folk i fleksjob bliver heller ikke berørt, medmindre de mister deres fleksjob eller skifter til et andet fleksjob.

Reformen betyder, at:
•Sårbare og udsatte unge i fremtiden skal have en helhedsorienteret indsats i ressourceforløb, der tager udgangspunkt i den enkeltes muligheder og behov.
•Der investeres massivt i ressourceforløb, så kommunerne får mulighed for at sætte de nødvendige og rigtige tiltag i gang. Der skal være plads til at give tid og ro i en periode til fx et behandlingsforløb i psykiatrien, hvis den enkelte har behov for det. I 2020 vil der være afsat 1,2 milliarder om året til ressourceforløb. Et beløb, der stiger til 1,4 milliarder på lang sigt.
•Ressourceforløbene erstatter i fremtiden førtidspension for personer under 40 år. Der kan dog fortsat tilkendes førtidspension til personer under 40 år, hvis det er åbenlyst, at den enkelte ikke kan komme til at arbejde igen.
•Kommunerne opretter rehabiliteringsteam, der skal sikre en bedre koordinering af indsatsen på tværs af de mange forskellige forvaltninger og sektorer, så den tværgående indsats kommer til at virke i praksis.
•Fleksjobordningen målrettes, så også personer med en meget begrænset arbejdsevne fremover reelt kan få glæde af ordningen.
•De største tilskud gives ikke længere til de fleksjobansatte, der har de højeste lønninger, men derimod til de fleksjobansatte med de laveste lønninger og den mindste arbejdsevne.


synes måske det her er det værste? :

•Fleksjobordningen målrettes, så også personer med en meget begrænset arbejdsevne fremover reelt kan få glæde af ordningen.

For så er det vel kun de terminale (døende) der kan få tildelt en FP?
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nedre grænse ang fp Smilet Smille Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 28-02-2013 13:05
Fp i udlandet efter reform.... wind Politik og Samfund 2 24-05-2012 09:22
Discus prolabs grænse hvorformig Dit og Dat 34 27-09-2011 15:40
gældsinddrivelse/forældelsesfristen.grænse mig73 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 18-05-2011 11:36
Er der en grænse for timer på flex ? BS1973 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 09-12-2009 14:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension