K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-07-2012, 22:17   #41
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Citat:
Reform risikerer at skabe flere arbejdsløse fleksjobbere

Når regeringen udvider fleksjobordningen til også at gælde folk, der kun kan arbejde ned til to timer om ugen, risikerer man blot at skabe endnu flere arbejdsløse fleksjobbere, end der er i forvejen. Det vurderer flere fagfolk og organisationer, der samtidig kritiserer regeringen for ikke at have undersøgt reformens konsekvenser på omfanget af arbejdsløse fleksjobbere
http://www.information.dk/305053

Er regeringen mon i virkeligheden ved at indføre discount-versionen af borgerløn ad bagdøren...?

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2012, 22:24   #42
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Den tanke fik jeg også, Risa - og kom faktisk til at tænke på denne artikel fra Januar 2012.

Indfør borgerløn
http://www.information.dk/290894
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 00:57   #43
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 15
GentleGiant er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tudozani Se meddelelser
Nogen der kan hjælpe:

Jeg er fx blevet indstillet til førtidspension af min sagsbehandler. Lægerne mener ikke at der er yderligere behandlingsmuligheder og arbejdsprøvning vil være kontraindiceret. Kommunens lægekonsulent er enig, og min sag vil blive forelagt pensionsnævnet til august. Kan jeg nu risikere at de vil prøve at trække det i langdrag så jeg slet ikke kan få pension? Eller er jeg kommet så langt i udredningen så de nye regler ikke vil påvirke min sag?
Hvis din sag først er fremlagt for pensionsnævnet før d. 1. 1. 2013, så SKAL de behandle den efter de nuværende regler:
Citat:
Overgangsordning, førtidspension
Der indføres en overgangsordning, således at sager om førtidspension, hvor der før lovens ikrafttræden er truffet afgørelse om, at sagen er overgået til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 18 i lov om social pension, fortsat skal behandles efter reglerne fra før 1. januar 2013.
Jeg fik en tanke lidt lig aurora (indlæg #38).
Ikke at jeg tror de hiver alle eller tilfældige nuværende førtidspensionister ud og smider dem i et ressourceforløb... MEN der er nogen af os, som skal have vores sag genvurderet (efter f.eks. 3 eller 5 år) og i mit tilfælde vil det gøre sig gældende EFTER den nye reform træder i kraft og FØR jeg fylder 40...
Så er spørgsmålet om det vil have nogen betydning.

En anden tanke jeg fik.
De stavnsbinder jo nærmest folk med de her 5-årige ressourceforløb. Hvis du først er indgået i et sådant forløb, som jo efter deres eget udsagn er "intenst" og involverer flere parter (heriblandt f.eks. psykologer osv.), hvad gør du så hvis du vil flytte? Hvis du f.eks. finder en kæreste i en anden del af landet?
Starter du så forfra på de 5 år, siden du jo ikke længere er omgivet af de samme personer der har fulgt dig i den tid du har været i forløbet?
Skal den nye kommune overtage dit forløb og hvor lang tid skal de have til, at sætte sig ind i din sag? Hvad hvis den nye kommune ikke kan tilbyde de samme muligheder?
Med andre ord, hvis du skal have noget ud af ressourceforløbet (i mange tilfælde, det er selvfølgelig ikke sikkert det gælder for alle), så er du nødt til, at blive det samme sted i 5 år af gangen.
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 10:25   #44
Debutanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2011
Lokation: Hillerød komune
Indlæg: 235
Styrke: 13
Debutanten er ny på vejen
Gentle Giant din sag er jo startet før den nye reform træder i kraft så logisk set må den jo følge reglerne omkring revudering på den gamle ordning.
Men ligesom der nu er meget stor forskel på hvordan komunerne kører sagerne
og tolker lovgivningen. Tror jeg at denne reform især vil gøre det.
De ressurce forløb kommer sikkert til at blive brugt på mange forskellige gode og mindre gode måder. Men det kan tiden kun vise
Debutanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 23:03   #45
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes også at der er flere ubesvaret huller i ny reform.

Feks. hvis alle muligheder først skal være afprøvet, efter Lov om aktiv beskæftigelsindsats, og den sociale lov, og dette IKKE har skabt arbejdsevne.
(Hvor mange år kan dette ikke tage?)?

Først derefter kan man tilbydes Ressourceforløb??
Jamen, hvad er der så tilbage af muligheder?

Og hvornår ses men afprøvet nok, ift feks fleksjob, når behandlingsmulighederne, for længst er udtømte?

Feks fysisk sygdom, som forværres over tid, som måske diagnostatiseres, v. 20-30års alderen?
De kan således først opnå Førtidspension ved 40års alderen, på en ydelse de ikke kan overleve for, med de ekstra behandlingsudgifter der medfølger den slags sygdomme.
Hjælp efter den sociale lov, kan de jo ikke få, da kommunen jo skal acceptere, at lidelsen er varig, og/eller forværres, hvilke vil være i modstrid med Ressourceforløbs, intentioner?

For mig at se, kan flere havne i ingenmandsland, med lav ydelse i flere år, uden at man passer ind i nogen kasser.

Dette fordi grundlaget for reformene, efter min mening, er fejlbedømt!
Formodentlig i iver i at spare. Husk at det næsten ukritisk er Venstres oprindelig foreslag.
Nye Ressourceprofiler, blev færdig lavet i efterår 2011. Her må KUN beskrives hvad borger KAN, og IKKE beskrive sygdom/begrænsinger.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-07-2012, 23:37   #46
Guldfax
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-12 2010
Lokation: Randers
Alder: 37
Indlæg: 136
Styrke: 14
Guldfax er ny på vejen
vræl

jeg havde virkelig af hele hjertet håbet på denne reform ikke blev til noget..

Jeg bliver nød til at sige en ting.. jeg bliver så gal når folk kommer med den kommentar at unge bliver på kontanthjælp fordi det er godt at være der (pengemæssigt)...
Jeg nægter virkelig at tro at de som, jeg selv, har haft et arbejde og 18.000-20.000 UDBETALT synes det er sjovt- som jeg selv - nu får 7200 UDBETALT på kontanthjælp...

Når man er syg har man ikke selv muligheden for at vælge.. og hele denne dabat i tv osv op til denne reform har gået på at unge (hårdt sagt) er på kontanthjælp fordi det er "fedt"...

det bærer virkelig som mange af jeg skriver præg af at de som sidder i regelbestemmehytten ikke har specielt meget styr på loven som den er.. og at denne reform ikke er helt godt gennemtænkt/lavet...

Jeg er godt klar over at vi skal spare pga krisen.. men det ville (undskyld) være bedre at tage fra de som har muligheden for at skære ned på det fede liv - i stedet for at tage af dem som kæmper for et værdigt liv.

jeg står selv og skal videre til revalidering, fleks eller ??? og lige nu har jeg allermest lyst til at hoppe i et hul og bede nogen dække det til..

Jeg frygter virkelig livet bliver et ******* fremover.. jeg står til en personlig konkurs og har ikke betalt af på min sølle gæld på 90-100.000 ialt, i snart et år - fordi det ikke er en mulighed på kontanthjælp - hvis man ønsker et sted og bo..

der må jo være mange som mig sidder med rumpen i vandkanten og hvis vi skal sidde her i mange år bliver danmark altså ikke et bedre sted..

ja som i kan læse er jeg lidt frustreret - undskyld det lange indlæg...
Guldfax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2012, 00:26   #47
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er bestemt ikke noget at undskylde, Guldfax - det er jo realiteterne du beskriver, og din situation midt i dem, så fair nok indlægget bliver langt, man gør sig jo mange tanker

Det frygtelige er også, at man ikke længere kan råde folk, for der er lige som lukket af alle steder, og samtidig kender vi ikke konsekvenserne af de nye reformer, og specielt omkring de der ressourceforløb.
Jeg tror der kommer mange nye typer sager herinde, særligt om folk der lander mellem de berømte (og berygtede) to stole.
Vi har altid sagt herinde, at der ikke er noget der hedder for rask til pension og for syg til fleks. Men sådan som jeg ser det, så bliver den grænse pludselig endnu mere udvisket og flydende.....for en arbejdsevne på 2 timer, er da i dén grad at tage *** på syge mennesker.

Jeg ville også ønske at de reformer ikke var blevet til noget, synes specielt fleksjobreformen er hård overfor syge mennesker, og jeg ser den mere som en slags opsamlingssted hvor man nu kan placere folk på en form for borgerløn, velvidende at størstedelen aldrig vil kunne få et job.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2012, 18:59   #48
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af GentleGiant Se meddelelser
Hvis du f.eks. finder en kæreste i en anden del af landet?
Hvad er dog det for noget at snakke om? De syge og svage skal selvfølgeligt ikke have kærester, i kan jo bare sidde for jer selv i ynk. Det kan man se afspejlet i loven. (Gensidig forsørgerpligt, trukket boligstøtte, osv)

(ironi kan forekomme)
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2012, 19:01   #49
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Hvem gider overhovedet ansætte nogen og gå igennem alt papir arbejdet, medarbejder omkostninger, omkostninger til udstyr, osv. bare for 2 timers arbejde om ugen?

De er da absurd.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2012, 19:06   #50
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du har desværre ret, Abraxus.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fleksjob og opsigelse af dette ? Winnie1968 Spørgsmål ang fleksjob 8 04-03-2012 20:16
fleksjob-førtidspension kisser72 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 03-11-2011 23:37
Fra førtidspension til fleksjob ? HIT Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 28-10-2010 09:09
fra fleksjob til førtidspension garage50 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 13-07-2010 08:55
Fleksjob/førtidspension Muhammed Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 15-10-2008 21:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension