K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-03-2015, 15:28   #31
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Fleksjob begrebet er det samme som handicap begrebet efter EU og Højesteret træf afgørelse d. 11. april 2013 og 13. juni 2013 , derfor er ALLE fleksjobber og hele fleksjob området underlagt handicapkonventionen og dermed også forskelsbehandlingsloven.

Der er ingen steder beskrevet i hverken vejledninger eller direkte i lovgivningen at fleks-løntilskuddet ikke er løn, og det bliver dermed også beskattet af SKAT som lønindtægt.

Forskelsbehandlingsloven må gerne udøve positiv særbehandling, jf. art. 5, stk. 4. i handicapkonventionen der giver bedre vilkår for handicappede i forhold til ikke handicappede.

Derfor forslår jeg at spørgeren skal klage til kommunen hvis kommunen modregner bonussen i lønnen hvilken er forskelsbehandling da en ikke handicappede/fleksjobber ikke bliver modregnet i sin løn ved en eventuel bonus udbetaling.

Fleksjobberen lider dermed et direkte økonomisk tab ved dette indgreb fra kommunen.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2015, 15:39   #32
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 68
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af iamforever Se meddelelser
Fleksjob begrebet er det samme som handicap begrebet efter EU og Højesteret træf afgørelse d. 11. april 2013 og 13. juni 2013 , derfor er ALLE fleksjobber og hele fleksjob området underlagt handicapkonventionen og dermed også forskelsbehandlingsloven.

Der er ingen steder beskrevet i hverken vejledninger eller direkte i lovgivningen at fleks-løntilskuddet ikke er løn, og det bliver dermed også beskattet af SKAT som lønindtægt.

Forskelsbehandlingsloven må gerne udøve positiv særbehandling, jf. art. 5, stk. 4. i handicapkonventionen der giver bedre vilkår for handicappede i forhold til ikke handicappede.

Derfor forslår jeg at spørgeren skal klage til kommunen hvis kommunen modregner bonussen i lønnen hvilken er forskelsbehandling da en ikke handicappede/fleksjobber ikke bliver modregnet i sin løn ved en eventuel bonus udbetaling.

Fleksjobberen lider dermed et direkte økonomisk tab ved dette indgreb fra kommunen.
Bare lige kort.. Fleksløntilskuddet er IKKE lønindtægt.. Det beskattes ja. Men da der ikke betales am-bidrag, så er det skattemæssigt ikke en lønindtægt.. Det er en overførelsesindkomst

Citat:

§ 1. I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Lønindtægt: Løn, som er A-indkomst eller B-indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag og det samlede bidrag til en pensionsordning, som er led i et ansættelsesforhold.

2) Det samlede bidrag til en pensionsordning, som er led i et ansættelsesforhold: Den ansattes eget og arbejdsgiverens bidrag til en pensionsordning, som er led i et ansættelsesforhold og fastsat på baggrund af en overenskomst, herunder lokaloverenskomst eller en aftale mellem den ansatte og arbejdsgiveren.

3) Indtægt fra selvstændig bibeskæftigelse: Overskud, inklusive løn eller andre beløb, der er udtaget til eget forbrug.


https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=164057

Hvis vi tager en "rask" på sygedagpenge eller på dagpenge, så modregnes der 100 % for "anden" indkomst i perioden..

En fleksjobber modregnes "kun" 30 evt. 55 % i fleksløntilskuddet..

Altså modregnes lønindkomst ALTID i en evt. overførelsesindkomst..

Sidst redigeret af mik16; 17-03-2015 kl. 15:59.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2015, 12:01   #33
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Ifølge reglerne omkring Handicapkonventionen må der ikke gøres forskel på handicappede i forhold til ikke handicappede hvilket en reduktion af den handicappedes samlet lønindkomst ved en eventuel bonus udbetaling netop gør da dette ikke sker overfor en ikke handicappede, den handicappede lider et økonomisk tab og grundet til dette er at personen netop er handicappede, derfor er det i strid med handicapkonventionen.

Derfor er rådet herfra at Anettesn klager over reduktionen som sker på grund af hun har et handicap og der tages fat i en eventuel fagforening eller advokat for at få startet en sag op.

Jeg håber derfor at Anettesn tager fat i denne mulighed.

En dagpengemodtager eller kontanthjælpsmodtager der ikke kan opfylde begrebet handicap lider måske et ligne økonomisk tab ved et løntilskuds job eller praktikjob med tilskud, dette vedrører ikke handicapkonventionen og kan derfor ikke sammenlignes med en person som er handicappede.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2015, 14:52   #34
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 68
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af iamforever Se meddelelser
Ifølge reglerne omkring Handicapkonventionen må der ikke gøres forskel på handicappede i forhold til ikke handicappede hvilket en reduktion af den handicappedes samlet lønindkomst ved en eventuel bonus udbetaling netop gør da dette ikke sker overfor en ikke handicappede, den handicappede lider et økonomisk tab og grundet til dette er at personen netop er handicappede, derfor er det i strid med handicapkonventionen.

Derfor er rådet herfra at Anettesn klager over reduktionen som sker på grund af hun har et handicap og der tages fat i en eventuel fagforening eller advokat for at få startet en sag op.

Jeg håber derfor at Anettesn tager fat i denne mulighed.

En dagpengemodtager eller kontanthjælpsmodtager der ikke kan opfylde begrebet handicap lider måske et ligne økonomisk tab ved et løntilskuds job eller praktikjob med tilskud, dette vedrører ikke handicapkonventionen og kan derfor ikke sammenlignes med en person som er handicappede.
Helt ærligt så syntes jeg at tråden er drejet helt over i et anderledes overordnet spor

Det oprindelige drejede sig om hvorvidt et opsparet bonus skulle modregnes i et fleksløntilskud eller ej..

Nu kan bonus optjenes på flere måder.. Den udløses normalt ikke som en præmie for at være sød eller andet tilsvarende.. Altså ikke en "gave"

De bonusser jeg har kendskab til, er en løndel der udbetales for fx. salg af x antal solgte forsikringer.. Timelønnen er så sat ud fra et nulsalg i x antal mødetimer.. Men med mulighed for ekstra i form af en bonus..

Det kan fx. betyde at der aflønnes med 130 kr/time UANSET salg..
X antal salg udløser så fx. en bonus på x antal kroner over en periode. Det giver så over perioden en ny timeløn på fx. 150 kr/time i gennemsnit..
Det er så den man modregnes af i fleksløntilskuddet..

Hvis vi så forstiller os en anden fleksjobber der IKKE har bonus, men bare har samme 150 kr/time uden krav om/ mulighed for bonusudløsende salg, så ville denne blive mere modregnet end den med 130 kr/time, hvis bonussen ikke skulle modregnes..

Og det er bestemt ikke fair..
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2015, 22:01   #35
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
En bonus kan gives til hele virksomhedens ansatte på en gang fordi virksomheden har gjort det godt det forgående år.

Det er virksomhedens administration som selv styre begrundelsen for at uddele en bonus, som kan ske af utallige grunde, og som ikke har noget med grunden til at der bliver lavet reduktion i fleksjobberens indkomst og derfor sagen uvedkommende.

Det som tråden handler om er netop om kommunen eller staten virkelig må modregne en eventuel bonus udbetaling i en fleksjobbers indkomst når det ikke sker for en ikke fleksjobber og som jeg derfor henviser til i mine øjne er forskelsbehandling.

Statens/Kommunens løntilskud gives kun til fleksjobber som der jo per automatik er handicappede i henhold til handicapkonventionen og forskelsbehandlingslovens handicap begreb.

Derfor er det konventionen og forskelsbehandlingsloven der skal bruges og handicapkonventionen og forskelsbehandlingsloven siger at sådan en reduktion er at udøve forskelsbehandling.

Da en reduktionen kun sker over for fleksjobber med tilskudsløn og ikke over for dem som ikke får tilskudsløn og her tales der ikke om kontanthjælpsmodtager eller dagpengemodtagere.

Der er ingen steder beskrevet i nogen af de gældende lovgivninger på området at det ikke strider mod forskelsbehandlingsloven eller handicapkonventionen, men tværtimod kan der med konventionen og forskelsbehandlingsloven i hånden påvises forskelsbehandling.

Derfor vil det være godt at få det afprøvet ved ligebehandlingsnævnet og eventuelt ved domstolen
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2015, 18:30   #36
FruK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2015
Indlæg: 2
Styrke: 0
FruK er ny på vejen
Kort sagt så er det kommunen der får den største bonus eller hvad?
FruK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2015, 18:55   #37
Anettesn
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2014
Indlæg: 5
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
Anettesn er ny på vejen
Jeg kan oplyse at jeg har anket denne sag angående mit bonus udbetaling før på året, her ikke hørt fra Ankestyrelsen endnu. Det jeg har påpeget over for styrelsen er at den modregnet bonus er noget jeg har optjent før overgang jeg kom på fleks, men mit firma udbetaler ikke bonus før regnskabet er kommet.
Samtidigt påpegede jeg at kommunen havde trukket hele beløbet på en gang og ikke over hver mdr. Som skreven længere oppe i en tråd, skal de modregnes over lige antal måneder som de er optjent over ....... Nu afventer jeg Ankestyrelsen, der er gået omkring 7 mdr. Nu efter jeg indsendte min sag, lidt frusterende at venter så længe og stadig ingen svar.
Anettesn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2015, 20:51   #38
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 16
Akvamarin er ny på vejen
Det hjælper sommetider at man ringer til ankestyrelsen og rykker for svar/hører hvor langt ens sag er.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2015, 20:54   #39
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Hvis nu denne bonus var blevet udbetalt som en gave... så skulle der betales "gaveafgift/skat" af den, men ville det så også have påvirket flekstilskuddet?
og hvis ja - hvad så med julegave til fleksjobber? påvirker de også flekstilskuddet?
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2015, 13:42   #40
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Bonus og gave er i denne sammenhæng nok det samme. Arbejdsgiveren trækker kildeskat af beløbet og konterer beløbet i sit regnskab som lønudbetaling.

Det er jo i realiteten en lønudbetaling, man blot får på een gang, og beløbet påvirker evt sociale ydelser på samme måde som en lønudbetaling.

Der er andre regler for familiegaver.

Sidst redigeret af stampe; 18-12-2015 kl. 13:47.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension