K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-12-2011, 00:33   #31
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jeg indsætter lige noget fra en mail jeg lavede til en sagsbehandler tidligere i dag, på vegne af en af mine borgere. Denne kommune prøver nemlig nu at trække tiden, så den kommer til at hedde kontanthjælp, men de skal ikke slippe så let skal de:

Her er også en klar principafgørelse nr. 25-11 der siger: ”… Vi har vedrørende sygedagpengelovens § 27 stk. 1 nr. 4 lagt vægt på, at bestemmelsen kun kan bruges, hvis det er fastslået, at den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår, men at det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til fleksjob eller førtidspension.” – ”… Vi har vurderet, at NN arbejdsevne er nedsat i en sådan grad, at hun ikke vil kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår. Vi har i den forbindelse lagt vægt på, at hun helbredsmæssigt er udredt, at der ikke er behandlingsmuligheder, der kan bringe hende tilbage på det ordinære arbejdsmarked, samt at de objektive fund svarer til de subjektive klager.”

Denne princip afgørelse fra 2011 fastslår klart at når det er åbenbart at der IKKE kan findes muligheder for ORDINÆR beskæftigelse, så SKAL borgeren forlænges, for her at afklare muligheder til fleksjob ELLER førtidspension!

Det betyder at du SKAL forlænges igen, og på et eller andet tidspunkt bliver det sgu billigere for dem at få lavet de sidste par underskrifter


Dette er kun et uddrag af den oprindelige mail som er ca. 2 sider lang
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 00:46   #32
Bibbi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 56
Indlæg: 31
Styrke: 16
Bibbi er ny på vejen
Monster træt. Kort status. Snakket med advokat. Har jo endnu ikke fået noget på skrift fra tlf. samtale. Talt med adv. idag. Hun beder om opdateret status fra kommune, herefter beder hun dem afslutte med flex eller pension. OG sender kopi til rådmanden. Finder brev vedr. stop af sygedagpenge i morgen. Tak for jeres indlæg
Bibbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-12-2011, 22:26   #33
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Helt i orden Bibbi, sørg for at passe på dig selv og din familie her i julen.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2012, 10:56   #34
Bibbi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 56
Indlæg: 31
Styrke: 16
Bibbi er ny på vejen
Længe siden jeg har skrevet her. Hvad der er sket siden sidst: min advokat har skrevet til kommunen og sagt at jeg vil have de udbetaler sygedagpenge, da det er deres skyld, sagen trækker i langdrag og at de tager stilling til om jeg skal have flexjob eller pension. Har så (i fredags naturligvis, de sender altid breve man får op til weekenden) skrevet et brev med et ansøgningsskema til mig til både flexjob og pension, da jeg jo har oplyst (det har jeg ikke sagt eller skrevet til dem) at jeg selv vil søge pension på forelæggende grundlag. Og endvidere skriver de i brevet, at de vedlægger ansøgningsskema vedr flexjob men at de vil gøre opmærsom på at de ikke mener, at der på nogen måde kan blive tale om berettigelse til fleksjob på nuværende tidspunkt på baggrund af det lille fremmøde, som jeg havde i afprøvningen (jeg arbejdede 6 timer om ugen). Endvidere tilbyder de mig yderligere arbejdsprøvning og længerevarende optræning. Herudover har de vedlagt opdateret ressourceprofil. Jeg er så gal at jeg rystede da jeg læste dette. Opdateringen af ressourseprofilen er latterlig. De skriver at min økonomi løber rundt, men at jeg ville få en bedre økonomi med yderligere indtægt. Ja tak, hvem ville ikke det. Derudeover skriver de at min blokering arbejdsmæssig kan også være på grund af usikkerhed over min fremtidige økonomi og boligsituation. Hallo min økonomi hænger sammen, og jeg har penge på bogen, Har jo sådan set fået erstatning efter ulykkerne. Endvidere skriver de at yderligere optræning evt. vil kunne forbedre mine erhvervsevne. Deres egen lægekonsulent skriver at der ikke er helbredsmuligheder og ingen yderligere undersøgelser er nødvendig Til slut skriver de at jeg har opgivet at komme på arbejdsmarkedet (ja, efter at været det 6 timer om ugen, hvor jeg gradvis blev dårligere dag for dag, det hedder at være realistisk ikke psykisk syg) og dette kan være en blokering for min erhvervsevne. De henviser også til en neuropsykologsiskk undersøgelse fra 2005 hvor han udtaler at jeg sætter for høje krav til mig selv. Med alle de undersøgelser jeg har været til er det imponerende at de skal tilbage til 2005. Hvis jeg havde henvist til en så gammel undersøgelse havde jeg vist fået af vide at den var forældet. Og til slut henviser de til at Klinikprojektet har sagt at de tror at mine smerter kan bunde i psykiske ting, og de vil henvise til psykiatrisk undersøgelser. Efterfølgende (for 1½ år siden) har jeg fået lavet denne undersøgelse hos psykiater som konstatere at der ingen psykisk blokering er, og at jeg er meget stærk psykisk. JEG BLIVER SNART RIGTIG RASENDE. HVAD ER DET FOR NOGEN SELVMODSIGENDE FJOLSER !!!!!!!!!!!!!!!! De afslutter jo ALDRIG min sag.
Bibbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2012, 12:14   #35
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Mange har svært ved at læse et indlæg, som er skrevet så tæt, så jeg deler det lige op, samtidig med, at jeg læser det.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Bibbi Se meddelelser
Længe siden jeg har skrevet her.

Hvad der er sket siden sidst: min advokat har skrevet til kommunen og sagt at jeg vil have de udbetaler sygedagpenge, da det er deres skyld, sagen trækker i langdrag og at de tager stilling til om jeg skal have flexjob eller pension.

Har så (i fredags naturligvis, de sender altid breve man får op til weekenden) skrevet et brev med et ansøgningsskema til mig til både flexjob og pension, da jeg jo har oplyst (det har jeg ikke sagt eller skrevet til dem) at jeg selv vil søge pension på forelæggende grundlag.

Og endvidere skriver de i brevet, at de vedlægger ansøgningsskema vedr flexjob men at de vil gøre opmærsom på at de ikke mener, at der på nogen måde kan blive tale om berettigelse til fleksjob på nuværende tidspunkt på baggrund af det lille fremmøde, som jeg havde i afprøvningen (jeg arbejdede 6 timer om ugen).

Endvidere tilbyder de mig yderligere arbejdsprøvning og længerevarende optræning. Herudover har de vedlagt opdateret ressourceprofil. Jeg er så gal at jeg rystede da jeg læste dette.

Opdateringen af ressourseprofilen er latterlig. De skriver at min økonomi løber rundt, men at jeg ville få en bedre økonomi med yderligere indtægt. Ja tak, hvem ville ikke det. Derudeover skriver de at min blokering arbejdsmæssig kan også være på grund af usikkerhed over min fremtidige økonomi og boligsituation.

Hallo min økonomi hænger sammen, og jeg har penge på bogen, Har jo sådan set fået erstatning efter ulykkerne. Endvidere skriver de at yderligere optræning evt. vil kunne forbedre mine erhvervsevne.

Deres egen lægekonsulent skriver at der ikke er helbredsmuligheder og ingen yderligere undersøgelser er nødvendig Til slut skriver de at jeg har opgivet at komme på arbejdsmarkedet (ja, efter at været det 6 timer om ugen, hvor jeg gradvis blev dårligere dag for dag, det hedder at være realistisk ikke psykisk syg) og dette kan være en blokering for min erhvervsevne.

De henviser også til en neuropsykologsiskk undersøgelse fra 2005 hvor han udtaler at jeg sætter for høje krav til mig selv. Med alle de undersøgelser jeg har været til er det imponerende at de skal tilbage til 2005. Hvis jeg havde henvist til en så gammel undersøgelse havde jeg vist fået af vide at den var forældet.

Og til slut henviser de til at Klinikprojektet har sagt at de tror at mine smerter kan bunde i psykiske ting, og de vil henvise til psykiatrisk undersøgelser. Efterfølgende (for 1½ år siden) har jeg fået lavet denne undersøgelse hos psykiater som konstatere at der ingen psykisk blokering er, og at jeg er meget stærk psykisk. JEG BLIVER SNART RIGTIG RASENDE. HVAD ER DET FOR NOGEN SELVMODSIGENDE FJOLSER !!!!!!!!!!!!!!!! De afslutter jo ALDRIG min sag.
Du skal kommentere på rp'en.

Det er vigtigt, at du får tilføjet de ting, som du har skrevet her, at de har glemt/udeladt.

Der kommer sikkert andre med gode råd til din rp, men så vidt jeg husker, så bør du gøre det på den måde, at du skriver på et nyt stykke papir, skriv som overskrift: "kommentarer til min ressourceprofil".


skriv så hvilket afsnit du har kommentarer til og skriv så dine kommentarer.

Når du så er færdig med at skrive dine kommentarer, så går du op til jobcenteret, afleverer din skrivelse ved skranken og beder om en kvittering på, at de har modtaget den. Dette er meget vigtigt.

Derefter skal sb forholde sig til sine kommentarer (d.v.s. at hvis hun ikke er enig i dine kommentarer, så skal hun skrive det), og først når din sb har gjort det skal du underskrive rp'en.

Jeg er ikke sikker på hvorvidt man kan få aktindsigt i hvilke papirer, der bliver afleveret til dem, der beslutter vedr. fleks og pension, men hvis du får afslag, så kan/bør du anke det, og hvis kommunen så fastholder deres afslag sender de sagen til ankenævnet.

Og når sagen er landet hos ankenævnet får du brev fra dem om, at de har modtaget sagen, og så kan du bede om aktindsigt i de tinge kommunen har sendt til dem.

Og her er det så vigtigt, at du tjekker, om kommunen har sendt alt med, og ellers sender du det selv til dem.
Og derfor er det vigtigt, at du kvittering på, at bl.a. dine kommentarer til rp'en er afleveret.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2012, 17:56   #36
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bibbi Se meddelelser
Længe siden jeg har skrevet her. Hvad der er sket siden sidst: min advokat har skrevet til kommunen og sagt at jeg vil have de udbetaler sygedagpenge

Forhåbentlig har I klaget over det nylige stop som kommunen har stillet i din sag efter BAN gav dig ret i forlængelsen fra okt. 2009?

, da det er deres skyld, sagen trækker i langdrag og at de tager stilling til om jeg skal have flexjob eller pension. Har så (i fredags naturligvis, de sender altid breve man får op til weekenden) skrevet et brev med et ansøgningsskema til mig til både flexjob og pension, da jeg jo har oplyst (det har jeg ikke sagt eller skrevet til dem) at jeg selv vil søge pension på forelæggende grundlag.

De stiller hårdt mod hårdt ny, men lad være med at følge deres råd og det ved du jo godt for så er din sag slut. Der skal i stedet igangsættes en §18 hvis der er pensionsvejen din sag skal gå og det mener jeg den er.

Og endvidere skriver de i brevet, at de vedlægger ansøgningsskema vedr flexjob men at de vil gøre opmærsom på at de ikke mener, at der på nogen måde kan blive tale om berettigelse til fleksjob på nuværende tidspunkt på baggrund af det lille fremmøde, som jeg havde i afprøvningen (jeg arbejdede 6 timer om ugen).

Igen en tøse fornærmet kommune, de siger jo nærmest at du bare kan klare dig selv, sammen med din advokat.
Du skal blive ved med at være tålmodig med din sag og giv dig selv tid, det er hårdt at være i systemet, det ved du jo. Jeg håber at din advokat arbejder på det med forlængelse af sygedagpenge indtil du er afklaret mod fleks eller pension.

I mellemtiden skal du som Vovse skriver kommentere på rpén som hun skriver og det er vigtigt.

De må jo være kommet et skridt videre eller til en evt. afgørelse siden du modtager rpén???

For gudsskyld så hold dig fra at søge noget som helst selv, få kommunen i tale, få evt etableret et møde mellem dem, dig og din advokat.

Vovse som du sikkert allerede ved kan man godt få akt indsigt ved pensionsnævnet, det fik jeg i al fald, men ved ikke om det er det du hentyder til når du skriver om de dokumenter de får fra indstilling??
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2012, 22:35   #37
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Vovse som du sikkert allerede ved kan man godt få akt indsigt ved pensionsnævnet, det fik jeg i al fald, men ved ikke om det er det du hentyder til når du skriver om de dokumenter de får fra indstilling??
Jeg er helt klar over, at man har ret til, at få aktindsigt i sagen når den er landet hos ankenævnet, så man kan tjekke, om kommunen har sendt alle relevante akter med

Det jeg er i tvivl om er, om man kan få aktindsigt i hvad sb eller team afleverer til pensionsnævnet (eller hvad den besluttende instans nu hedder i de respektive kommuner) forud for en afgørelse om fp.
Altså om man har ret til, at se hvilke akter/oplysninger der danner grundlag for pensionsnævnets beslutning.

Men hvis man anker et evt. afslag, så kan man jo se det når den er landet hos ankenævnet, og derfor påpeger jeg også, at det er vigtigt med kvittering, så man kan dokumentere, at den er afleveret, i tilfælde af, at kommunen ikke har sendt den med til ankenævnet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2012, 23:21   #38
Bibbi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 56
Indlæg: 31
Styrke: 16
Bibbi er ny på vejen
Tak for jeres svar. Men jeg har jo været tålmodig. Det er 16 mdr. siden kommunen fik 26 uger til at afslutte min sag af ankenævnet. De afslutter ikke min sag, så længe jeg ikke koster dem penge. Har haft ringet til ankenævnet, som nævnte at jeg jo selv kunne søge pension. Har til aften skrevet mail med alle mine kommentarer til rp til advokatet. Og bedt hende klage over kommunens manglende afgørelse. De nægter jo åbenbart at afslutte sagen trods nævnskendelsen. Og mht sygedagpengene har de slet ikke skrevet noget om de. De har ignoreret det advokaten har skrevet. Bliver nødt til selv at søge om pension og så samtidig klage over deres manglende stillingtagen. Er spændt på hvad advokaten siger. Men synes det er helt urimeligt at der ingen sanktionsmuligheder er overfor kommunen, når de IKKE retter sig efter nævnskendelsen.
Bibbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2012, 11:14   #39
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bibbi Se meddelelser
Tak for jeres svar.

Men jeg har jo været tålmodig. Det er 16 mdr. siden kommunen fik 26 uger til at afslutte min sag af ankenævnet.

De afslutter ikke min sag, så længe jeg ikke koster dem penge. Har haft ringet til ankenævnet, som nævnte at jeg jo selv kunne søge pension.

Har til aften skrevet mail med alle mine kommentarer til rp til advokatet. Og bedt hende klage over kommunens manglende afgørelse.

De nægter jo åbenbart at afslutte sagen trods nævnskendelsen. Og mht sygedagpengene har de slet ikke skrevet noget om de. De har ignoreret det advokaten har skrevet. Bliver nødt til selv at søge om pension og så samtidig klage over deres manglende stillingtagen.

Er spændt på hvad advokaten siger. Men synes det er helt urimeligt at der ingen sanktionsmuligheder er overfor kommunen, når de IKKE retter sig efter nævnskendelsen.
Hej Bibbi,

Selvom Ankenævnet siger at du selv kan søge pension, så er der nok rimelig stor sandsynlighed for at du får afslag på en §17, det gør de fleste jo desværre. Det ville være det mest succesrige for kommunen at du søgte pension selv, for så kom du da i den grad ud af deres system efter evt. afslag.

I stedet ville jeg få din advokat til at forfølge refusionen af sygedagpengene og opfølgning af samme. Som jeg har forstået det har du modtaget refusion for 26 uger og derefter sdp. stop som I så har klaget over? Så er sagen vel i BAN igen, hvis ikke kommunen giver dig/jer medhold i den klage?

Mht. den yderligere arbejdsprøvning som kommunen "tilbyder", der må du jo sige at det kan du ikke af hensyn til dit helbred. Herefter må de kontakte dine og/eller andre læger for at høre hvorfor du ikke kan arbejdsprøves.

Du er nødt til at holde ved, selvom det er hårdt, hvis du søger pension nu risikere du afslag og dermed er du helt skak mat i forhold til kommunen og din sag, jeg ville ikke gøre det hvis jeg var dig.

Har din advokat erfaring med kommunens sagsbehandling i sdp. regi og afklaring i øvrigt!!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2012, 12:22   #40
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 40
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej Bibbi.
Har ikke noget fornuftigt at sige, men har lige læst heeeele tråden, og hold da op hvor er det bare for meget! Så vil lige lægge en tanke til dig.
Håber at kommunen snart får fingeren ud og tager ansvar.
Selvom det er totalt urealistisk at du skulle få et arbejde på 6 timer om ugen, så skal de give dig flex (og ledighedsydelse) hvis ikke de vil give dig pension. Basta, slut og færdig.
Jeg syntes som andre heller ikke at du skal søge §17.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pension eller ikke pension mimmi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 13-02-2007 13:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension