K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-02-2011, 18:26   #31
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.890
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg har talt med Knud....

Kære alle.

Jeg skulle hilsen. Han har det ikke så godt, da hans kone vil skilles da hun ikke orker den dårlige økonomi

Knud, kunne ikke sove pga tankemylder så han gik til sin praktiserende læge der udskrev sovemedicin til ham.

Dette opdagede Knud`s sagsbehandler da Knud tidligere havde skrevet under på at kommunen kunne indhente alle oplysninger på ham. Da sagsbehandleren opdagede han tog sovemedicin henvendte denne sig til den kommunale lægekonsulent, nyligt ansat af kommunen, Vibeke Manniche kunne det være, som omgående kunne konstaterer, at alle behandlingsmuligheder endnu ikke var opbrugt.

Knud må lide af noget, i hovedet eller sjælen. Det SKAL undersøges.

Så lægekonsulenten anbefalede kommunen at få en statusrapport fra en psykiater, som der er 3 mdr ventetid på. ( Læge shopping kan det kaldes )

Knud`s tvillingebroder, Strømer har det godt. Han er solbrændt og ser frisk ud. Hans kone er i sommerhuset og passer sine børnebørn. Strømer har fået sig et perfekt job, som vagtchef med fin uniform, håndjern og det hele. Han fanger nu butikstyve i det lokale forretningscenter, nogle få timer om ugen. Uden at det har indflydelse på hans PENSION.

Så alle har det godt....... ja, vi skal lige have Knud lidt op på dupperne så er alle problemer løst.

Overdrivelse fremmer forståelsen!

Mange hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 00:39   #32
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
For lige at korigere;

At kende lov og regler er ikke ensbetydende med, at sagen køre efter bogen, hvilket de 2 eks om Knud og Strømer er et glimrene eks på.

Den syge fratages sygedagpengene hvis det overhovedet er muligt, og efterlades derefter på ægtefælleforsørgelse eller kontanthjælp.

Som påvidst tidligere, er indsættelse på kontanthjælp §2 stk 3(der hvor alle fra sygedagpenge, uden afgørelse) indsættes.

1. Man fratager sygedagpengene med begrundelse i, at der mangler dokumentation enten lægeligt eller arbejdsmæssigt, trods at alt peger på, at man aldrig vender tilbage til ordinært arbejde.
Efter ny stk 4; kan nu påpeges at det ikke er sikkert at man ikke kan vende tilbage til ordinært arbejde.

Begrundelse ift sygedagpenge er ofte at man ikke kan få sygedagpenge, når det er bevidst at man ikke kan vendt tilbage til ordinært arbejde, eller ikke er afklaret om man måske kan;

Herefter indsættes man således i §2, stk 3(LAB) hvor betingelsen netop er, at man SKAL kunne vende tilbage til ordinært arbejde. Ihvert fald inden for overskuelig tid.(her har begrebet VARIGHED betydning).
Dette er således begrundelse for genvurdering hver 3 mdr.

Hvori består den største ulovlighed?

Forlængelse af sygdagpenge, når man allerede ved, at det kun beror på manglende dokumentation(ihvertfald offecialt), herunder at der ikke fremgår af loven at det er ulovligt at forlænge.

Eller indsættelse på kontanthjælpen, velvidende at det alene beror på den manglende afgørelse, eller som kommunen vil påstå; Manglende dokumentation;, og der altså er rigeligt der peger på, at den syge aldrig genvinder arbejdsevnen til ordinært arbejde.


Og den syge kan intet gøre end at håbe på at der findes en i systemet der forbarmer sig.
For sandhenden er, at det ikke har politikkernes interesse at den syge skal afklares til førtidspension eller fleks, hvis det betyder forsørgelse af det offentlige.

Men det betyder IKKE, at man ikke skal kende loven eller gå efter at den skal overholdes.
Men desværre har kommunernes selvstyre, stor betydning for hvordan de forskellige sager køre i kommunerne, herunder ses også store regionale forskelle i afgørelser.

(se evt tråd"Magtmisbrug" for yderligere dokumentation).

PS hvis sygedagpengene fratages før tilkendelse af fleksjob, er satsen kontanthjælpsydelse ca. 9.800kr før skat. Dvs den samme som passiv forsørgelse(når kommunen ikke kræver aktivering).

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 11:26   #33
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Hej alle

Det er fuldstændigt lammende læsning det her Det var virkeligt super gode eksempler der blev skrevet, så selv jeg fattede pointen! Det hele er så uigennemskueligt, og med elendig koncentration og hukommelse, er det umuligt at kunne sætte sig ind i alle de nødvendige ting og paragraffer, for at beskytte sig selv bare lidt. Jeg føler mig totalt sårbar og ved ikke, hvad jeg skal gøre ved det!

Den langsommelighed fra sagsbehandleren, føler jeg netop jeg udsættes for...har været sygemeldt siden april 10, så mine sygedagpenge ophører snart...kan jeg forlænges?? Aner det ikke! Som jeg ser det, er der masser af huller i min sag, som de kommende teams osv kan sidde og sætte kryds ved som uafprøvet, uudtømte muligheder osv...hvad fanden skal der bliver af mig? og af min familie??

Samtlige måneder har SB siddet og slået ud med armene og ikke lige haft tid til at lave min ressourceprofil...så den har jeg stadig ikke.. skal på smerteklinik nu her... men ellers er der gået måneder, hvor der absolut intet er sket...venter min sagsbehandler bare på at kunne tippe mig ud over kanten, så hun ikke længere har mig som sit problem? Bliver ikke berretiget til kontanthjælp, så jeg frygter snart at hænge lige midt i det hele i laaaang tid, uden en krone i lommen.

En nævner oplysningspligt...min SB er ikke nem at trække noget brugbart ud af...har følelsen af at hun fortæller mindst muligt! Og får det til at lyde som om hun hjælper mig, men gør hun så også det?? Er det en smart plan fra hendes side, at vente til sidste øjeblik med at lave RP'en? Jeg kan ikke gennemskue tingene, kan kun tænke halve tanker der ikke giver mening..

Dejligt at Jer der er klare i hovedet og har viden med jer, er herinde på K10, tak for jeres forklaringer osv!

Fibro
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 11:41   #34
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Som altid er tingene til at forstå Peter tak

(og jeg kan endda forstå det med feber og hovedet under armen så er det godt beskrevet ) he he

men vil lige lave en lille korrektion til Katrina som skriver

Citat:
Jeg tror videre, der er regel for "særlig ydelse" svarende til fuld kontanthjælpssats, som man i alle tilfælde skulle være berettiget til, mens man venter på at komme i fleksjob - som ikke skulle kunne reduceres på grund af formue eller på grund af ægtefælles indtægt - håber jeg har forstået rigtigt - jf. nedenstående oplysning på ældresagens hjemmeside:
Det er rigtigt nok Katrina MEN når det er sagt så er det vigtigt at huske at den kontanthjælpesats man kan få (særlig ledighedsydelse hedder §74i) er kontanthjælpesatsen for IKKE forsørger og det hvad enten du er forsørger eller ej 10.044 kr
  Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 11:44   #35
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg formoder at kontanthjælpen er steget fra 9.800kr til de 10.044kr pr mdr.

(er nu selv førtidspen´sionist.).

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 11:46   #36
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Popia ja det må den være
jeg fandt satsen her http://www2.borgerservice.dk/selvbet...d=531&p=odense

og ja jeg er også førtidspensionist og vidste heller ikke at de havde fået så mange penge at rutte med (ironi kan forekomme )
  Besvar med citat
Gammel 23-02-2011, 17:47   #37
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af fibro Se meddelelser
Hej alle

Det er fuldstændigt lammende læsning det her Det var virkeligt super gode eksempler der blev skrevet, så selv jeg fattede pointen! Det hele er så uigennemskueligt, og med elendig koncentration og hukommelse, er det umuligt at kunne sætte sig ind i alle de nødvendige ting og paragraffer, for at beskytte sig selv bare lidt. Jeg føler mig totalt sårbar og ved ikke, hvad jeg skal gøre ved det!

Den langsommelighed fra sagsbehandleren, føler jeg netop jeg udsættes for...har været sygemeldt siden april 10, så mine sygedagpenge ophører snart...kan jeg forlænges?? Aner det ikke! Som jeg ser det, er der masser af huller i min sag, som de kommende teams osv kan sidde og sætte kryds ved som uafprøvet, uudtømte muligheder osv...hvad fanden skal der bliver af mig? og af min familie??

Samtlige måneder har SB siddet og slået ud med armene og ikke lige haft tid til at lave min ressourceprofil...så den har jeg stadig ikke.. skal på smerteklinik nu her... men ellers er der gået måneder, hvor der absolut intet er sket...venter min sagsbehandler bare på at kunne tippe mig ud over kanten, så hun ikke længere har mig som sit problem? Bliver ikke berretiget til kontanthjælp, så jeg frygter snart at hænge lige midt i det hele i laaaang tid, uden en krone i lommen.

En nævner oplysningspligt...min SB er ikke nem at trække noget brugbart ud af...har følelsen af at hun fortæller mindst muligt! Og får det til at lyde som om hun hjælper mig, men gør hun så også det?? Er det en smart plan fra hendes side, at vente til sidste øjeblik med at lave RP'en? Jeg kan ikke gennemskue tingene, kan kun tænke halve tanker der ikke giver mening..

Dejligt at Jer der er klare i hovedet og har viden med jer, er herinde på K10, tak for jeres forklaringer osv!

Fibro
Hej Fibro,

Hvis de spørgsmål, som du stiller ovenfor i forhold til din egen sag, ikke allerede er besvaret/behandlet i en af dine tråde, så syntes jeg da, at du skal lave en tråd herom så vi kan hjælpe dig i forhold til evt. sdp. stop.

Dejligt, at du har kræfter til at skrive herinde, det er nu heller ikke altid vi andre har det, vi kæmper bare ligesom dig

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2011, 22:13   #38
gitte kirk
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2010
Lokation: ringkøbing/skjern
Indlæg: 52
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
gitte kirk er ny på vejen
husk så lige hvis du er på særlig ydelse så må kommunen modregne hvad du får i evt tabt arb..erhversven tab.............................en der hænger i dynnet pt.......skide kommune......................og tidl. arbejdsgiver.
gitte kirk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2011, 09:10   #39
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Kommunen modregner ALT, hvis du er på kontanthjælp. Jeg får indvalidepension 1.900 kr fra Lærernes Pension, der trækkes fra min kontanthjælp - enlig forsørger ca. 11.000 kr. ØV
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2011, 15:53   #40
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
kommunen modregner ikke min midlertidige erstatning for nedsat erhvervsevne i min kontanthjælp...
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nu undre de sig pludselig? Indiansummer Politik og Samfund 1 16-08-2012 11:13
Jeg undre mig ... Yasmin Alt det andet 1 09-02-2009 18:38
borgmester i Holbæk undre sig Huldra Dit og Dat 3 06-01-2009 12:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension