K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-09-2010, 21:37   #31
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Bemærk venligst at forskellen består i at match 2, er målrettet beskæftigelse.
Og at match 3, er for de der er målrettet gruppen for førtidspension.
Nixen, Popeia. Macth 3 er altså ikke kun for folk på vej mod pension, langt fra. Læg mærke til, som du også selv skriver, at det der PT at folk ikke kan deltage.


Citat:
Oprindeligt indsendt af Ayaa Se meddelelser
Der vil jeg ikke lige give dig ret - jeg er i match 3 - og jeg har været i en afprøvning (virksomhedspraktik). Jeg har ikke på noget tidspunkt fået at vide at jeg er flyttet til match 2 , og i de papirer jeg har fået i min aktindsigt - står der ingen steder at jeg er blevet flyttet til match 2.

Min eller rettere sagt kommunens sagsbehandler skriver i den sidste opfølgningplan at sagen fortsat kategoriseres som kategori 3, da der er tale om en længerevarende sygdom.

Så man kan godt sendes i afprøvning i visse kommuner
Tja, men så er det fordi din kommune ikke er fulgt med lovændringen.
Den gamle kategorisering blev ændret i april, fra kategorier til match, og med de nye vurderinger derunder.

Så hvis reglerne skal følges, så er det nu sådan.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2010, 23:23   #32
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Hvis nu både dig og sagsbehandleren betragter det som afprøvning, uden sigte på et bestemt mål, så kommer I jo frem til et resultat, som det så er op til din "rigtige" sagsbehandler at bruge. Og så kan det jo heller ikke være et meget mere reelt resultat, hvis man bare afprøver, for at finde ud af hvad man kan holde til, og ikke med et bestemt sigte der hedder fleksjob/pension...

Jeg betragter det som ualmindeligt tåbeligt, at i værksætte en sådan aktivitet, når det ikke fører nogen steder hen.

Min " rigtige" sagsbehandler har vurderet, at jeg kan holde til 1 time 1 gang om ugen, så hvis du ud fra det på nogen kan se, hvordan det skulle kunne bringe mig tilbage på arbejdsmarkedet og blive selvforsørgende, må du meget gerne fortælle mig det ? Jeg kan nemlig ikke få øje på, hvor muligheden ligger

Mht. til det du skriver om, at match 3 godt kan bruges til aktivering, glemmer du så ikke, at der gælder en overgangsperiode fra de gamle regler til de nye ??

I match 4-5 var man klassificeret = Matchgruppe 5 er bunden og matcher på ingen måde arbejdsmarkedets krav. Hvordan hulan man konvertere dette til match gruppe 2 går over min forstand men hvis du eller andre kan forklare mig dette, sidder jeg ventende i spænding her bag skærmen(nej det er ikke Jens vejmand) men M2Y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2010, 01:08   #33
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ift de nye match regler, kan match 3, også være midlertidig, fordi folk enten kommer i selvforsørgelse, eller bliver afklaret til fleks eller pension.

Match 3, bruges derfor når den syge, skal have afklaret ARBEJDSEVNEN, for at dokumentere indstilling til pension.
Det betyder, at den syge ikke nødvendigvis klare mange timer eller dage, men målet er dokumentation på dette.

Match 2 kan altså ikke bruges, når der ikke er grundlag for at vudere sagen, til andet end pension.
Dette grundlag eksistere jo ikke, når der er lægelig dokumentation, for at der ingen arbejdsevne eksistere.

Prøv at beskrive ordet "Indsatsklar"?
Dette er klart begrundelse for indplacering i match 2, og altså ikke relevant, når det er arbejdsevnen, der skal dokumenteres for endelig at kunne indstille til pension.
Der skal således ikke laves en indsats, mod noget som helst arbejdsmarkedet.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 22-09-2010 kl. 01:11.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2010, 20:19   #34
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maybeline2you Se meddelelser
Jeg betragter det som ualmindeligt tåbeligt, at i værksætte en sådan aktivitet, når det ikke fører nogen steder hen.

Min " rigtige" sagsbehandler har vurderet, at jeg kan holde til 1 time 1 gang om ugen, så hvis du ud fra det på nogen kan se, hvordan det skulle kunne bringe mig tilbage på arbejdsmarkedet og blive selvforsørgende, må du meget gerne fortælle mig det ? Jeg kan nemlig ikke få øje på, hvor muligheden ligger

Mht. til det du skriver om, at match 3 godt kan bruges til aktivering, glemmer du så ikke, at der gælder en overgangsperiode fra de gamle regler til de nye ??

I match 4-5 var man klassificeret = Matchgruppe 5 er bunden og matcher på ingen måde arbejdsmarkedets krav. Hvordan hulan man konvertere dette til match gruppe 2 går over min forstand men hvis du eller andre kan forklare mig dette, sidder jeg ventende i spænding her bag skærmen(nej det er ikke Jens vejmand) men M2Y
Tjo, men hvis du ikke kan få en pension, trods hvad din rigtige sagsbehandler synes, så kunne det vel tænkes, at det er endnu et redskab ift. at få dokumentationen med, så du kan ?
Der skal jo ske noget nyt, komme ny dokumentation, før at afgørelser kan ændres.
Men jeg synes da du skulle tage diskussion med din sagsbehandler!

Ift. match, så har de ikke bare ændret antallet af kategorier, men også betydningen, så man kan ikke regne med, hvad man var i før. Det eneste man kan være ret sikker på, er, at de gamle match 3,4 og 5 ikke er blevet en match 1! Om de så er blevet til en 2 eller 3, afhænger så af aktivitetsniveauet, ikke graden af sygdom/uarbejdsdygtighed.

Og jo, der var en overgangsregel, alle samtaler efter d. 4 april (ca. dato), skulle matches efter de nye match, så det blev en løbende overgang der (i princippet i hvert fald) ville betyde, at alle ville være i de nye match pr juli.


Popiae:
Jeg tror ikke jeg forstår dig, eller hvor du får tingene fra?

Match 1 = Raskmeldt indenfor 3 måneder (aktivering ligegyldig i den sammenhæng)
Match 2 = Ikke raskmeldt indenfor 3 måneder, men kan deltage i tilbud/delvis raskmelding/afklaring mv.
Match 3 = Ikke raskmeldt indenfor 3 måneder, ikke i stand til at deltage i nogen form for aktivitet.

Der står, så vidt jeg ved, intet om, nogen steder, at de forskellige match kategorier er sigtet mod bestemte endelsesmål ift. ydelse (minus match 1, hvor man forventer en raskmelding).

Men hvis du kan finde et sted hvor det står, så vil jeg da meget gerne læse det!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2010, 20:29   #35
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Vil bare lige sende linket med de nye matchgrupper :

http://www.ams.dk/Reformer-og-indsat...ategorier.aspx

Matchgruppe 1:

Jobklar. Borgere der, efter jobcentrets vurdering, er parat til at tage et ordinært arbejde, så de kan være ude af systemet inden for de næste tre måneder.
Visitationskategori 1:

Borgere, hvor tilbagevenden til arbejdsmarkedet er forudsigeligt og umiddelbart forestående, dvs. at det forventes at ske inden for tre måneder.

Matchgruppe 2:
Indsatsklar. Borgere, der ikke er parat til at tage et ordinært arbejde, så de kan være ude af systemet inden for de næste tre måneder, men som kan deltage i en beskæftigelsesrettet indsats med aktive tilbud, er indsatsklare.
Visitationskategori 2:
Borgere, hvor der er risiko for langvarigt sygeforløb, eller risiko for at arbejdsevnen bliver truet, og som derfor har behov for en beskæftigelsesrettet indsats i form aktivt tilbud og/eller støtte til at vende gradvist tilbage i arbejde.

Matchgruppe 3:

Midlertidigt passiv. Borgere der har så alvorlige problemer, at de pt. hverken kan arbejde eller deltage i en beskæftigelsesrettet indsats med aktive tilbud.
Visitationskategori 3: Sager, hvor sygdommen er langvarig, og hvor kommunen vurderer, at gradvis tilbagevenden til arbejde eller deltagelse i tilbud ikke er muligt.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2010, 20:41   #36
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Tjo, men hvis du ikke kan få en pension, trods hvad din rigtige sagsbehandler synes, så kunne det vel tænkes, at det er endnu et redskab ift. at få dokumentationen med, så du kan ?
Der skal jo ske noget nyt, komme ny dokumentation, før at afgørelser kan ændres.

Der ligger et hav at dokumentation på, at tingene kun er for nedadgående siden sagen startede i 2008- og er løbende dokumenteret siden, med sidste ny speciallæge erklæring midt august 2010, så hvad er det for et redskab der skal til ?? Springgymnastik? 1000 meter forhindringsløb eller skal man ikke bare snart se i øjene at Det eneste nye der er sket, er at jeg har skiftet sagsbehandler undervejs i forløbet(ca. 1 august) fordi h*n jeg havde, søgte nye udfordringer et andet sted i organisationen

Men jeg synes da du skulle tage diskussion med din sagsbehandler!
Ja det kan du bande på, at jeg også hele tiden gør, men det er sku lettere at snakke til en dør, for hun høre KUN!! det hun vil høre og resten gider hun ikke engang svare på pr. brev/ mail / telefon.. It Pisses me off

Ift. match, så har de ikke bare ændret antallet af kategorier, men også betydningen, så man kan ikke regne med, hvad man var i før. Det eneste man kan være ret sikker på, er, at de gamle match 3,4 og 5 ikke er blevet en match 1! Om de så er blevet til en 2 eller 3, afhænger så af aktivitetsniveauet, ikke graden af sygdom/uarbejdsdygtighed.

Ih altså nu klapper jeg da i mine hænder, for hvis man bare ved at skrive 2 istedet for 4-5 pludselig er så rask at man kan arbejdsprøves... ja så kan jeg sku også komme og påstå at månen er lavet af grøn ost og du hopper helt tydeligt nemt og bekvemt hen over det stillede spg.( ikke noget jeg har oplevet du har gjort før )


Og jo, der var en overgangsregel, alle samtaler efter d. 4 april (ca. dato), skulle matches efter de nye match, så det blev en løbende overgang der (i princippet i hvert fald) ville betyde, at alle ville være i de nye match pr juli.

Aha ja så havde jeg ret, men man glemte bare lige at informere borgeren om dette skift og hvilket match man nu tilhørte, det er vist ikke helt efter bogen, er det ?? :-//

Popiae:
Jeg tror ikke jeg forstår dig, eller hvor du får tingene fra?

Match 1 = Raskmeldt indenfor 3 måneder (aktivering ligegyldig i den sammenhæng)
Match 2 = Ikke raskmeldt indenfor 3 måneder, men kan deltage i tilbud/delvis raskmelding/afklaring mv.
Match 3 = Ikke raskmeldt indenfor 3 måneder, ikke i stand til at deltage i nogen form for aktivitet. Se det forstår jeg, da det var der jeg var inplaceret efter overgang fra de ganle 4-5 match

Der står, så vidt jeg ved, intet om, nogen steder, at de forskellige match kategorier er sigtet mod bestemte endelsesmål ift. ydelse (minus match 1, hvor man forventer en raskmelding).

Men hvis du kan finde et sted hvor det står, så vil jeg da meget gerne læse det!
Vh M2Y med tankestreger i panden
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2010, 20:55   #37
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
M2Y: Uh, hvilket spørgsmål er det jeg har overset, og derfor ikke svaret på (ikke bevist, som du forhåbentligt kan se, prøver jeg at svare efter bedste evne )

Ja, pas, kan ikke sige, at du har behov for mere dokumentation, jeg siger bare, at det er mit eneste bud på, hvorfor du skal i gang. Og det at du skal i gang, er så grunden til den ændrede match gruppe.

Ift. informere borgere om skift af match: Tja, egentlig godt spørgsmål. Jeg har faktisk ikke gjort det i mine sager, for det er for mig kun et administrativt spørgsmål, jeg sætter jo match efter hvordan jeg handler, jeg handler ikke efter hvordan jeg har sat match!
Så derfor har jeg ikke gjort det. Jeg informere som regel kun borgerne, hvis det et noget der får direkte betydning for dem, for ellers kunne jeg ikke lave andet end at informere folk om alt muligt, med alle de nye regler og tiltag på sygedagpenge (Håber snart de politikere kan fokusere på noget andet end sygedagpenge).
En anden grund til, at jeg ikke har informeret mine borgere er, at der som regel kun er 2 procent af dem, som er klar over, hvilken match de er i i forvejen... fordi det som regel er ligegyldigt for dem, hvis vi ser bort fra samtalefrekvensen...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2010, 00:14   #38
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er så bare ikke ligegyldigt, der hvor den syge feks mister sygedagpenge, får afslag på fleks eller pension.

Som sagsbehandler, bør man efter min mening forholde sig til virkelighedens seranier, dvs at mange syge borgere ender i ingemandsland, hvorfor det er vigtigt at kunne dokumentere et sagsforløb, korrekt.

Det er muligt at det er administrativt for sagsbehandleren, men det handler om rettigheder for den syge, og det bør være sagsbehandlerens fornemeste opgave at holde sig for øje.

En sag der feks ligner en glatsag, kan jo ændre sig hen ad vejen, ikk?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2010, 07:07   #39
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 16
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
så kunne jeg da godt tænke mig en forklaring på dette :
vurderet u arb evne 2006
kat 5 siden 2006, blev kat 4 ved ansøgning pension § 17 pfg.

ubegrundet afslag på §17
efter de nye kattet som match 3,
siden er der kommet adskillige nye diagnoser, bl.a. diskosdegeneration/slidgigt/urinsyregigt...
egen læge ADVARER så kraftigt som muligt, pt har fået varige men under arbejdsprøvning, nu kat 2 !

Dette på trods af at man siger man vil udrede uden yderligere arb prøvninger...arb prøvn. nr 2 blev stoppet da der blev konstateret væsentlige forværinger....

jeg kan kun se en grund....kassetænkning og aktivering uden ansvar !!
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2010, 07:53   #40
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
præcis.

vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Debat om Match grupper Maj-Britt Skal kommuner ikke overholde loven? 60 10-04-2013 23:05
match grupper blme Alt det andet 4 06-12-2012 18:17
match grupper superkok Alt det andet 32 29-10-2010 10:28
flyning til fra match 3 til match 4 Tzari Alt det andet 36 03-09-2009 20:02
8 år match 5 - ægtefælle match 4 fratages kontanthjælp zuza Nyt om loven 7 31-03-2009 19:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension