K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-01-2007, 17:31   #31
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Aktivering og flexjob

lov om aktiv beskæftigelse..

Kapitel 10

Vejledning og opkvalificering

§ 32. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, kan få tilbud om vejledning og opkvalificering, der kan bestå af følgende:

1) Korte vejlednings- og afklaringsforløb,

2) særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet og danskundervisning, eller

3) ordinære uddannelsesforløb.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og 74 i efter lov om aktiv socialpolitik, kan få tilbud efter stk. 1, nr. 1 og 2, med henblik på afprøvning af personens rådighed, jf. lov om aktiv socialpolitik §§ 74 b, 74 c, 74 g og 74 i.

Stk. 3. Tilbuddet skal udvikle eller afdække den lediges faglige, sociale eller sproglige kompetencer med henblik på opkvalificering til arbejdsmarkedsmarkedet.

Stk. 4. Praktikperioder under særligt tilrettelagte uddannelsesforløb, jf. stk. 1, nr. 2, kan sammenlagt have en varighed på højst 3 måneder, og hver enkelt praktikperiode kan højst have en varighed på 1 måned. I praktikperioden finder § 43 tilsvarende anvendelse.

§ 33. Produktion og afsætning af produkter i forbindelse med særligt tilrettelagte projekter eller uddannelsesforløb, jf. § 32, stk. 1, nr. 2, må ikke være konkurrenceforvridende.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan efter inddragelse af de kommunale organisationer fastsætte vejledende retningslinjer om, hvornår produktion og afsætning efter stk. 1 kan anses for konkurrenceforvridende.

Særligt om varighed

§ 34. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, kan der alene gives tilbud om vejledning og opkvalificering i op til i alt 6 uger

1) inden for de første 6 måneders sammenlagt ledighed, hvis personen er under 30 år eller er fyldt 60 år, og

2) inden for de første 12 måneders sammenlagt ledighed, hvis personen er mellem 30 og 60 år.

§ 35. For personer, der er fyldt 30 år, og som er omfattet af § 2, nr. 2, kan der alene gives tilbud om vejledning og opkvalificering i op til i alt 6 uger inden for den første sammenhængende periode på 12 måneder med kontanthjælp eller starthjælp.

§ 36. Tilbud om vejledning og opkvalificering, som består af korte vejlednings- og afklaringsforløb, jf. § 32, stk. 1, nr. 1, medregnes ikke i de 6 uger efter §§ 34 og 35, hvis tilbuddet har en varighed på op til 2 uger.

Stk. 2. Ved tilbud om vejledning og opkvalificering, som alene består af danskundervisning, jf. § 32, stk. 1, nr. 2, gælder varighedsbegrænsningen i §§ 34 og 35 ikke.

Stk. 3. Tilbud om vejledning og opkvalificering kan have en varighed på over 6 uger, når danskundervisning indgår som en betydelig del. Den samlede varighed kan dog ikke overstige 26 uger.

Stk. 4. Inden for en økonomisk ramme kan tilbud om vejledning og opkvalificering uanset §§ 34 og 35 gives med en varighed på op til 1 år, hvis

1) personen ikke umiddelbart kan formidles arbejde inden for sit faglige område, og

2) tilbuddet kvalificerer til beskæftigelse inden for et område, hvor der er eller kan forventes mangel på arbejdskraft.

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2007, 17:34   #32
Elsebeth
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2006
Indlæg: 46
Styrke: 18
Elsebeth er ny på vejen
RE: Aktivering og flexjob

Hej Stella..
Jeg har spurgt Lafs.. Og Merethe Hornecker svarede mig at den er god nok. Jeg SKAL ellers kan jeg miste min ydelse ifgl lov om aktiv socialpolitik, i §74 b,
stk. 3:

"at modtageren tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for
at få et arbejde"

Og ifgl min jobkonsulent forbedrer det mine muligheder for at fleksjob at være i beskæftigelse..
Og så må jeg jo det, men klage vil jeg. Jeg ringer til fagforeningen i morgen. Mon han bare kan ringe til mig og sige at jeg skal møde der og der på mandag, eller skal han sige det på et møde. eller via brev.
Ved du det?
MVH Elsebeth
Elsebeth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2007, 17:51   #33
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Aktivering og flexjob

Jamen er den jobkonsulent fra job på særlige vilkår og ..ja jeg vil tro du skal til et møde med ham og så tale om hvilket job og hvor du skal hen osv han skal også selv komme med dig ud på virksomheden og aftale praktikken eller aktiveringen Du skal også have en kontrakt hvorpå der står fra og til hvornår du skal være der og hvilke skånehensyn du har...denne kontrakt er også en forsikring hvis der sker noget med dig skal kommunen dække skaden...jeg forstår ikke det her og er dybt uenig med LAFS her og det undrer mig at Lafs siger det...det er jo snyd af helvede til...undskyld jeg bander...men det mener jeg !

Hvis det er en virksomhedspraktik så er det 3 mdr.og ikke længere.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2007, 18:03   #34
Elsebeth
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2006
Indlæg: 46
Styrke: 18
Elsebeth er ny på vejen
RE: Aktivering og flexjob

Hej Stella..
Jeg synes også det er snyd.. Jeg vil så gerne arbejde, og jeg kan også noget. Jeg HAR noget at give. Og så skal jeg bare finde mig i at skulle adlyde Kongen himselv.. udelukkende fordi han har magten -ikke fordi han har ret. Jeg føler mig trampet på. Finde et reelt job til mig er utopi.. Siger han. "Jeg skal finde et job til dig, men det er umuligt". Arbejdsgiverne vil ikke have jer, hvad skal jeg gøre" Citat slut.
*Grrrr*..
MVH Elsebeth
Elsebeth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2007, 18:16   #35
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Aktivering og flexjob

Finde et reelt job til mig er utopi.. Siger han. "Jeg skal finde et job til dig, men det er umuligt". Arbejdsgiverne vil ikke have jer, hvad skal jeg gøre" Citat slut.
*Grrrr*..
MVH Elsebeth

Hey Elsebeth sagde han virkelig det....det må han faktisk ikke sige og sagde du det til Merete Hornecker ?


JAMEN DET FORBEDRER DA IKKE DIN MULIGHED FOR AT FÅ ET ARBEJDE TIL Det der er aftalen...nemlig et fleksjob !

Det er trist ..og jeg er chokket...men sig det til fagforeningen og find dig et fleksjob selv hvis du kan...jeg ved det er svært men det lykkedes for nogle herinde......og det er den eneste mulighed vi har åbentbart.

men jeg fatter ikke din jobkonsulents arbejde ..han er uduelig og springer over hvor gærdet er lavest...der er ikke noget lettere end at få arbejde når det er gratis for arbejdsgiveren...du får det i løbet af 5 min. så han er bare en doven las der burde fyres.:@

Hvis LAFS ikke kan gøre en dyt for nogle mere så er de vel enige med sådanne forhold for fleksere og jeg har lige meldt mig ind igen....øv...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2007, 21:58   #36
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Aktivering og flexjob

Citat:
Elsebeth skrev:
Hej Stella..
Jeg har spurgt Lafs.. Og Merethe Hornecker svarede mig at den er god nok. Jeg SKAL ellers kan jeg miste min ydelse ifgl lov om aktiv socialpolitik, i §74 b,
stk. 3:

"at modtageren tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller andre tilbud, der kan forbedre mulighederne for
at få et arbejde"
Elsebeth kan godt forstå at du er sur, bitter og skuffet, det er jo ikke lige det man forestiller sig når man blive visiteret til fleks job...

Man bliver sq så glad for at man endelig føler man har et stempel på at det er okay at man er syg, og at det er okay at man kun kan arbejde med skånehensyn, man forestiller sig ikke at det første man vil ske er at blive sendt i syge aktivering..

Det du kan gøre er at finde ud af hvilke job det er han sender dig ud i og der har du klart krav på at få at vide på hvilke måde det forbedre dine muligheder for job, at det forbedre mulighederne for job at være i job er jo ingen hemmelighed , men alle de kontanthjælpsmodtager der har været i år lange aktiveringstilbud vil nok give mig ret i at aktivering ikke lige fremme jobmulighederne ...

Merete har ret i at du SKAL ellers kan du miste din ledighedsydelse, men at LAFS ikke går ind og rådgiver omkring hvad det er du skal og hvad kommunen kan kræve af dig det syntes jeg er lidt langt ude...

Jeg mener jeg har også prøvet at blive sendt ud i sådan en §74b stk 3 det var i en grillbar noget alle vidste at det var noget jeg IKKE skulle (også ifølge min ressourceprofil) da jeg bad om at få på skrift hvordan i alverden det skulle kunne forbedre mine jobmuligheder , fik jeg besked på at stoppe med det samme...
Så det kan være vejen for dig
  Besvar med citat
Gammel 18-01-2007, 07:50   #37
Elsebeth
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2006
Indlæg: 46
Styrke: 18
Elsebeth er ny på vejen
RE: Aktivering og flexjob

Hej..
Tjaaa.... Han vil vist sende mig der sted hen hvor jeg er prøvet i.f.t visitering til fleksjob, og det gik jo rigtig fint. Hvis jeg SKAL vil jeg da også gerne derhen, men så kan jeg jo ikke sige, at der er noget jeg IKKE kan.
De er SÅ søde og jeg bestemmer helt selv rytmen og faktisk også mit arbejde. Er der noget jeg ikke lige kan idag.. jamen så er der nok en anden der kan...*S*
Jeg må indrømme at jeg ikke har lyst til aktivering, selvom det er der. Jeg VIL fandme have et rigigt job.
Hvis jeg nu selv finder et fleksjob..
Kan man så bagefter sige at det kan jeg ikke alligevel, eller det er for hårdt. Hvis jeg nu ikke kan klare det?
MVH Elsebeth
Elsebeth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2007, 09:01   #38
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Aktivering og flexjob

Hvis han vil sende dig et sted hen hvor du har været, så bliver du ikke mere afklarede eller op kvalificeret, det har du jo prøvet og du ved i hvilke omfang du kan det og de ved at du kan det.

Så det ville jeg protestere imod..

Hvis du selv finder et fleksjob så kan man starte ud med at være der i praktik, og selv om det er så træls så ville jeg nok råde til det.

Der hvor jeg arbejder var jeg i praktik i 3 måneder men jeg vidste hele tiden at hvis det gik godt , så var der et job i den anden ende..

Mens du er i praktik (hvor du får ledighedsydele imens) er meningen netop at man skal finde ud af om man kan holde til det, i fald man ikke kan skal man finde ud af (sammen med jobkonsulenten) om nogle hjælpemiddeler vil kunne hjælpe en til at kunne magte jobbet, og om hvorvidt man skal op eller ned i timer..

Selv om man er visiteret til et antal timer kan man jo sagtens komme ud for at man kan være der flere hvis de rette hjælpemiddeler og omgivelser er der, jeg er feks sat til ca 15 timer, men arbejder 20 timer, det kan jeg i kraft af at det er den slags job det er og i kraft af at jeg selv bestemmer pauser, og de har sørget for sådanne ting som hæve-sænke bord, fladskærm og trådløst tastatur så jeg har mulighed for at stå og sidde i afvekslende stillinger som jeg selv vil..

Så at man er visiteret til et bestemt time antal behøver ikke at betyde at man ikke kan flere timer under de rette omstændigheder..

Jeg ved ikke om du har læst den tråd hvor Elisabeth Geday beder om konkrete historier og løsningsforslag, det hun vil er at have nogle konkrete eksempler på at det er aktivering som vi påstår og nogle løsningsforslag fra os, jeg tænkte på din historie den er mere end oplagt, er det ok at jeg sender den med til hende?.
Jeg vil prøve at sammenfatte det ud fra debatten, men du kan også selv skrive den hvis du har lyst ?

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 18-01-2007, 10:43   #39
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 52
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
RE: Aktivering og flexjob

Man kan godt selv finde et fleksjob OG stoppe, hvis det bliver for hårdt.
Jeg fandt selv et job (et rigtig godt et), og startede med en prøvetid på en måned (hvilket jeg selv ønskede). Desværre kunne jeg ikke klare det. Startede på 12 timer (+ 6 timer transport) pr. uge, gik ned til 9 timer. Vi aftalte at forlænge prøvetiden da jeg (og min læge og fysioterapeut) havde regnet med at det ville være hårdt i starten, men at det forhåbentlig ville jævne sig ud efterhånden.
Arbejdspladsen var vældig fleksibel og støttende, positiv oplevelse. Men, jeg begyndte at få overbelastningsskader, som på længere sigt kunne give permanente nerveskader. Og så var der jo ikke så meget at gøre. Blev derefter indstillet til førtidspension, og den fik jeg.
Har været i arbejdsprøvning to gange, det samme sted. Dvs. ikke fysisk det samme sted, da arbejdspladsen flyttede til nye bygninger, hvor der var bedre muligheder for at indrette en ordentlig arbejdsplads til mig, så det var stort set optimale betingelser.

Så jo, der er mange muligheder indenfor systemet, men jeg tror det afhænger en del af hvem man kommer "i kløerne på". Min jobkonsulent har været SÅ god, hjælpsom og opmuntrende. Så de findes altså, sådanne jobkonsulenter

Håber der snart kommer en afklaring for dig, Elsebeth. Held og lykke!

Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2007, 11:02   #40
Elsebeth
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2006
Indlæg: 46
Styrke: 18
Elsebeth er ny på vejen
RE: Aktivering og flexjob

Hej Heidien..
Du må gerne tage min historie med...*S*..
MVH Elsebeth
Elsebeth er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
aktivering mens man er midt i søge flexjob? pruttenQ34 Spørgsmål ang fleksjob 8 24-10-2011 14:42
Aktivering Tullee Alt det andet 23 18-11-2010 11:39
Aktivering Claudine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 08-08-2010 19:41
Aktivering efter Flexjob last47 Spørgsmål ang fleksjob 1 02-03-2010 14:25
§17 og aktivering? Bambi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 25-11-2009 16:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension