K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-09-2010, 22:13   #31
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 20
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej Helene,

Mht. Solost psykiaters erklæring så er den alt for vag, det syntes jeg egentlig fra starten af denne tråd. Dog troede jeg at sagsbehandleren havde de rette papirer til at starte sagen op, men efterhånden virker det jo som om at det er der slet ikke ret mange sagsbehandlere der har. Hvorfor er det mon sådan ? De må da vide hvad der skal til før de indstiller en sag eller spørger hertil ? Det er jo kun dobbelt arbejde for dem, at få sagen tilbage i hovedet, så det forstår jeg simpelt hen ikke ???

EE
Næ det er uforståeligt at sagsbehandlerne ikke kan sørge for den rette dokumentation fra starten... og jeg giver helenekr helt ret i at den lægelige udtalelse i det her tilfælde er alt for vag... den vil aldrig kunne fritage for arbejdsprøvning...

Men fejlen ligger først og fremmest hos sagsbehandleren der skulle sørge for at få noget dokumentation i form af en undersøgelse som kommunen foranstalter og ikke bare sidde og fedte med et brev fra psykiateren... som vel egentligt bare prøver at hjælpe ved at skrive det...

Det mest trælse ved de dårlige sagsbehandlere er at tiden går med ingenting og de ting der så er i orden bliver forældede i mellemtiden...

Tja hvad er den bedste løsning... en bedre sagsbehandler eller holde den nuværende i ørerne og sørge for at dokumentationen er i orden næste gang... men hvis man har en sløset sagsbehandler kræver det jo meget indsigt hvis man selv skal sørge for at alting er i orden...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2010, 22:19   #32
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 20
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvis ikke der ligger nogen, overhoved, så er det jo på tide sagsbehandlen begynder at indhente nogle læge og/eller speciallægeerklæringer til sagen, så Solost kan komme videre!!

Der skal jo ligge nogle dokumentationer på, at tilstanden er varig, behandlingsmulighederne er udtømte og at en arbejdsprøvning vil være kontraindiceret.

Så vil sagen jo kunne indstilles allerede på Fredag hvis det skulle være.

Men brevet duer altså ikke som dokumentation.
Vores svar krydsede men vi er helt enige her
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2010, 22:45   #33
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser

Mht Solost, så er det jo interessant at vide, hvad der ligger af speciallægeerklæringer der kan understøtte, at en arbejdsprøvning er kontraindiceret?

Hvis ikke der ligger nogen, overhoved, så er det jo på tide sagsbehandlen begynder at indhente nogle læge og/eller speciallægeerklæringer til sagen, så Solost kan komme videre!!
Jeg aner ikke en hujende fis om, om det kan lade sig gøre m.h.t. en psykiater, men hvis man har brug for en speciallægeerklæring fra f.eks. en reumatolog, så kan man få egen praktiserende læge til at henvise, og på den måde komme uden om en nølende sagsbehandler.

Er dette en mulighed, når man har brug for en speciallægeerklæring fra en psykiater?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-09-2010, 23:27   #34
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo, men nu har solost jo allerede en psykiater! Havde solost IKKE en psykiater, så kunne lægen sagtens henvise. Ingen problemer dér!

Det som sagsbehandleren skal bruge, er en speciallægeerklæring - ved ikke om solost's sagsbehandler har en sådan erklæring allerede (?)

Det man kan gøre er, at selv betale en speciallægeerklæring og få den vedlagt sagen, men de koster mange penge (2000-5000 kr), alt efter hvilken psykiater der er tale om, de har ikke ens priser.
Men det er jo smartest at spare de penge og få sagsbehandleren til at indhente speciallægeerklæringen. Gratis.

Hvis du tænker på, om læge kan få psykiateren til at skrive speciallægeerklæringen, så kræver det en meget meget villig læge, da det så er lægen der skal betale (ud af egen lomme) for speciallægeerklæringen. Psykiatere er jo privat praktiserende, hvor en reumatolog ofte er offentlig ansat på sygehuset.

Sidst redigeret af Ninja; 25-09-2010 kl. 23:30.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 02:35   #35
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 35
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Så er jeg tilbage igen, er SÅ irriteret over det hele, så har ikke rigtig så meget overskud.

Mange tak for alle de rigtig gode ting i har skrevet i tråden.

Jeg er så heldig, at en i min nærmeste familie er jurist, inden for handicapområdet.

Så hun har nu læst nogen af de ting der ligger på mig og jeg kan jo se at hvad hun har sagt, er stort set det samme som Helene.

Lige så snart jeg fik det brev fra psykiateren, tænkte jeg, ejj det er jo slet ikke godt nok.

Men nogen herinde skrev, at det var super godt og det sagde min kontaktperson også.
Det irriterer mig, for jeg valgte jo så at tro på ham.

Efter hvad jeg forstår, så er det et kæmpe problem, at det bare er et brev og IKKE en speciallægeerklæring.

Grunden er, at jeg længe har prøvet at få min sagsbehandler til at indhente en speciallægeerklæring hos min psykiater.
Hun snakker uden om og siger at det skal de ikke.

Har jeg krav på, at få indhentet en speciallægeerklæring hos psykiater ?


For ellers, jamen så kan jeg jo ingen ting gøre, når hun ikke gider. Argh!
Hver gang jeg begynder at få bare lidt tillid til hende, så ødelægger hun det.
Jeg har på fornemmelsen, at hun simpelthen bare ikke er særlig kompetent !

Men min sagsbehandler vil jo gerne udelukke arbejdsprøvning.
Det er pensionsteamet der ikke vil.
Har hun slet ikke noget at skulle sige der ?

Citat:
Mht Solost, så er det jo interessant at vide, hvad der ligger af speciallægeerklæringer der kan understøtte, at en arbejdsprøvning er kontraindiceret?
Hvis ikke der ligger nogen, overhoved, så er det jo på tide sagsbehandlen begynder at indhente nogle læge og/eller speciallægeerklæringer til sagen, så Solost kan komme videre!!
Der ligger ingen speciallægeerklæringer, fordi jeg ikke kan få min sagsbehandler til at indhente en.

Præcis ! Men hvordan skal jeg få hende til det ?

Jeg har prøvet alt hvad jeg kunne, mit alternativ var så at presse psykiateren og han har så lavet dette brev, udelukkende for at hjælpe.

Det er udelukkende ved sagsbehandleren at problemet ligger.

Kan jeg skrive en klage til Jobcenter chefen, om at hun intet har indhentet, eller vil det ikke hjælpe noget ?

Der er jo så også lige det store problem, at jeg ikke kan få hende til at gå i gang med den skide ressourceprofil, nu er der gået 1.år fra første gang jeg bedte hende om at komme i gang med den.

Jeg har skrevet klage til chefen og hun er stadig ikke gået i gang med den ! Og jeg er forresten i Match 3.
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 02:44   #36
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 35
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
http://www.k10.dk/showthread.php?t=14137
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 08:11   #37
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jeg har haft/har nøjagtigt samme problem med for vage udtalelser. Min sagsbehandler, der er utrolig sød og forstående, ved godt, hvad der bliver ment med det skrevne. Men pensionsteamet slog ned på den manglende, eller rettere mangelfulde, arbejdsprøvning og gav afslag med begrundelsen: ikke arbejdsprøvet tilstrækkeligt.

Nu er jeg behandlingsmæssigt afsluttet, og jeg har derfor ingen kontakt til hverken psykolog eller psykiater mere, men min læge "holder øje" med mig, og hun er heldigvis også meget sød og forstående. Så da jeg fik afslaget, ringede jeg til hende, og hun foreslog, at hun udfyldte en LÆ 165, hvori hun samlede trådene og netop redegjorde for, hvorfor jeg ikke kunne klare (mere) arbejdsprøvning. En LÆ 165 er også en form for lægeerklæring, som enten lægen på eget initiativ skriver - eller patienten kan bede om, at lægen skriver den. OG den er GRATIS.

I min sag ser det ud til, at pensionsteamet har forstået budskabet nu. I alt fald har de fundet på noget nyt at give afslag med.....

Håber du måske kan bruge mine erfaringer til noget. Held og lykke!

Ps. Link til skemaet http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/la165.pdf

Sidst redigeret af Risa; 26-09-2010 kl. 09:15.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 10:21   #38
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Altså, nu synes jeg så ikke brevet er det værste der kan ske selvom det ikke har nogen juridisk betydning for sagen. Men det BURDE jo åbne øjnene hos sagsbehandleren, der efterfølgende BURDE reagerer og få indhentet nogle ordenlige lægeerklæringer - hun kan jo læse sort på hvidt, at der ér noget galt!

Det sagsbehandleren gør her, er ulovligt! Hun medviker IKKE til at få belyst din sag, hvilket hun SKAL.

Hun fylder dig sådan set også med løgn ved at sige, at hun ikke ønsker du skal i arbejdsprøvning, og så ikke får indhentet de papirer der skal til, der kan fritage dig.
- dette er at vildlede dig på det groveste!

At hun heller ikke har fået udfærdiget ressourceprofilen er også en af de grimme, da man SKAL have en ressourceprofil!
Hun ved faktisk INTET om dig og dine ressourcer, og barrierer, forhold til arbejdsmarked, hvis ikke du har en ressourceprofil. Hvorfor hun da heller ikke 'bare' kan sende dig ud i en arbejdsprøvning, da hun jo ikke engang kender dine skånebehov!

Hvis jeg var dig, ville jeg i første omgang skrive til hende.

I brevet ville jeg skrive følgende

Som du nu kan forestille dig, er jeg meget i vildrede efter din sidste udmelding om, at jeg ikke kan fritages fra arbejdsprøvning. Og jeg undrer mig over, hvorfor du fortæller mig at du heller ikke ønsker en arbejdsprøvning for mig, men alligevel undlader at indhente lægelige informationer der vil kunne fritage mig.
Min psykiater har fortalt mig, at hans brev ikke vejer på vægtskålen i den sag, da du selv skal få indhentet speciallægeerklæringen.
Så vidt jeg har forstået, så skal du hjælpe mig med at blive udredt - hvorfor gør du det så ikke?
Jeg har ligeledes bedt om at få lavet en ressourceprofil for over 1 år siden og klagede i den forbindelse også til jobcenterchefen - der er stadig ikke sket noget på dén front heller.

Da jeg ikke længere selv kan udtænke min situation, og du heller ikke synes at ville hjælpe mig, vil jeg sendte dette brev til jobcenterchefen, Borgmesteren og Ombudsmanden i håbet om, at nogen vil se på min sag og hjælpe mig med at blive udredt.

Som du måske har bemærket er jeg syg, og kan ikke både kæmpe med mine diagnoser, en uvildig sagsbehandler og et system der fejler mig.

Mvh

- du kan jo skrive som du selv har lyst til, men det er vigtigt du får fremhævet, at hun selv har givet udtryk for at hun heller ikke er enig i en arbejdsprøvning, men ikke gør en skid for at du kan blive fritaget!!

Mvh.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 14:22   #39
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser

Hvis du tænker på, om læge kan få psykiateren til at skrive speciallægeerklæringen, så kræver det en meget meget villig læge, da det så er lægen der skal betale (ud af egen lomme) for speciallægeerklæringen. Psykiatere er jo privat praktiserende, hvor en reumatolog ofte er offentlig ansat på sygehuset.
Det var lige præcis det jeg tænkte på, men havde godt en fornemmelse af, at der var et økonomisk problem.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 15:48   #40
SoLost
Afhængigheds tegn af K10
 
SoLosts avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2009
Alder: 35
Indlæg: 318
Styrke: 15
SoLost er ny på vejen
Har man krav på, at få indhentet en speciallægeerklæring hos psykiater ?
SoLost er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
argh helle4 Dit og Dat 5 19-08-2008 22:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension