K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-07-2016, 08:36   #31
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 11
Strandpigen er ny på vejen
Moreo, vedrørende størrelsen på folks arbejdsmarkedspension: Du behøver såmænd ikke at undre dig så meget. Jeg havde et godt job, inden jeg pludselig blev kritisk syg, og har derfor indbetalt meget på min arbejdsmarkedspension indtil da. Og har iøvrigt betalt topskat hele mit arbejdsliv. Det betyder, at jeg nu ikke får fuld førtidspension, den bliver modregnet temmelig kraftigt. Det vil sige, at jeg selv - pga min egen pensionsopsparing - betaler en større del af min førtidspension end én, der har haft en mindre indkomst inden sygdom/ulykke.

Vedrørende en ratepensions løbetid: pga min sygdom er det ikke sandsynligt, at jeg når gennemsnitsalderen for en kvinde. Jeg er faktisk ikke sikker på, at jeg overhovedet når at blive folkepensionist, men man bliver jo alligevel nødt til at disponere fornuftigt.
__________________
Pensionista✍🏼

Sidst redigeret af Strandpigen; 04-07-2016 kl. 10:12.
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2016, 10:05   #32
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moreo Se meddelelser
Jeg er meget imponeret over hvor velhavende mange af skribenterne er med FP og arbejdsmarkedspensioner, og så samtidig også har råd til at indebetale store beløb på ratepensioner og velsagtens også livrenter og hvad ved jeg.
Tænk, i mine ører lyder det akkurat som jalousi !
Men når man har været på arbejdsmarkedet en årrække har man altså optjent en del fordele, og dem har vi også behov for at forvalte, selvom vi er kommet på pension og også uden vi behøver at skammen os over at vi trods alt har, så vi kan beholde skindet på næsen.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2016, 11:25   #33
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Kageøre

Jeg får det mindste man næsten kan som ftp efter 2003

Og ved at jeg pga gemalen kun vil få grundbeløbet ved alm pension

Så for MIG er en ratepension fornuftigt

Jeg kan indbetale til loftet eller lade være

Opsparing er altid formuftig - ikke mindst når man ved man halvveres i ydelse til den tid
Så nej forstår ikke hva der er dårlig i det

Andre går i bio cafe mv jeg spare alt op jeg kan til pensionen og ligget en stor del a min mdr indkomst

Jo mindre jeg skal være afhæning a det offentlige til den tid jo bedre i min verden

Stribe

Strandpigen

Ja jeg blir også modregnet alt jeg ka mht partner og får ikke ret meget i ftp

Men fordi jeg har ratepensionen og indtil nu betalt fuld ind til jul hvert år har jeg fået mere netto mdr og har stadig min opsparing

For mig er det win win og jeg ændrer det ikke uanset Andres råd

Undersøgte det grundigt dengang jeg blev ftp '

Men fordi det er det bedste for mig - ka det jo være anderledes for andre

Jeg ved bare jeg ik kan leve a folkepensionens grundbeløb og ved det er det jeg vil få... Og så er alt opsparing velkommen

Jeg var ved en uvildig økonmi rådgiver dengang , måske var det en ide for at finde den bedste løsning
Stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2016, 13:39   #34
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 11
Strandpigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
Strandpigen

Ja jeg blir også modregnet alt jeg ka mht partner og får ikke ret meget i ftp

Men fordi jeg har ratepensionen og indtil nu betalt fuld ind til jul hvert år har jeg fået mere netto mdr og har stadig min opsparing

For mig er det win win og jeg ændrer det ikke uanset Andres råd

Undersøgte det grundigt dengang jeg blev ftp '

Men fordi det er det bedste for mig - ka det jo være anderledes for andre

Jeg ved bare jeg ik kan leve a folkepensionens grundbeløb og ved det er det jeg vil få... Og så er alt opsparing velkommen

Jeg var ved en uvildig økonmi rådgiver dengang , måske var det en ide for at finde den bedste løsning
Stribe ftp
Det lyder fornuftigt. Jeg vil kigge på det.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2016, 14:42   #35
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Jeg er direkte frarådet at fortsætte indbetalinger på min rate-pension, af min uvildige økonomiske rådgiver.
Selvom det kunne føles skønt at få skattefradraget er jeg dog ikke interesseret i det tab det vil give når man ikke betaler topskat.
Der er mange andre måder at sikre sin alderdom økonomisk på, end gennem rate-pension.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2016, 20:58   #36
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Kageøre

Og jeg er rådet til at forsætte a min uvildige rådgiver ��

Og vi behøver heller ik være enige.

Iøvrigt er en uvildig rådgiver altid en go ide og pengene ofte mer end godt givet ud
Jeg fik ham til at tjekke alt igennem. Og nej betaler ikke topskat og har ik høj indtægt-men det har min partner .

Håber trådstarter finder løsningen

Stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2016, 22:15   #37
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
Kageøre

Og jeg er rådet til at forsætte a min uvildige rådgiver ��

Og vi behøver heller ik være enige.

Iøvrigt er en uvildig rådgiver altid en go ide og pengene ofte mer end godt givet ud
Jeg fik ham til at tjekke alt igennem. Og nej betaler ikke topskat og har ik høj indtægt-men det har min partner .

Håber trådstarter finder løsningen

Stribe ftp
Vedr.jalousi over nogle, der her skriver om deres udbytte af pension, opsparinger o. li

Det er beskæmmende at læse begge typer af indlæg og jeg forstår begge.

1. Hvis man selv sidder i lort til halsen og nærmest ikke har saltet til et æg kan det være provokerende, at læse om andres udregninger af opsparinger og desuden erfare at skriveren har en ægtefælle, der har en god indkomst.
Måske har læseren ikke nogen opsparing, pga. f.eks et langt liv på kontanthjælp.Måske handler det om jalousi, men så skal man jo lige overveje hvad jalusi udspringer af, hvis den ikke er sygelig!
Omvendt kan jeg godt forstå, at folk der har arbejdet og betalt høj skat også føler de skal have noget tilbage den dag de bliver syge.
Jeg havde en meget god ven i årevis, som nu desværre er død. Vedkommende var tilkendt pension, men pga. ægtefælles indtægt, var pensionen beskåret. Dette accepterede vedkommende fuldt ud, og jeg aner intet til de pensionsordninger som de havde. Noget ved jeg dog, og det var at vedkommende ven var ovenud tilfreds med sit liv, hvor det var muligt at eje en andelslejlighed, bil og tage på ferier.
det er ikke alle der har økonomi til det her på K10, så måske den vrede.
Jeg har venner som klager over et lavt folkepension beløb. De taler om det, men glemmer at de har både hus, sommerhus og bil. Men vi lever ho alle i hver vores virkelighed, og jeg er ikke dommer.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2016, 23:12   #38
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Jeg er direkte frarådet at fortsætte indbetalinger på min rate-pension, af min uvildige økonomiske rådgiver.
Selvom det kunne føles skønt at få skattefradraget er jeg dog ikke interesseret i det tab det vil give når man ikke betaler topskat.
Der er mange andre måder at sikre sin alderdom økonomisk på, end gennem rate-pension.
Ja, der er andre måder, men princippet er det samme, man udskyder skatten til udbetalingstidspunktet, i hvert fald hvis det er opsparing med fradragsret.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2016, 23:27   #39
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Til Strandpigen og Stribe:

Ja, det er da rigtigt, at opsparing stort set altid er fornuftigt, men uophørligt i sådan et forum at anbefale indbetaling på en ratepension som en win-win-situation er - efter min opfattelse - yderst kritisabelt.

I jeres tilfælde med store egenindkomster og indkomst fra samlevere er det da rigtigt at det er en fordel, men I skal huske at det for langt de fleste almindelige mennesker, der som folkepensionist er afhængig af f.eks. pensionstillæg, ældrecheck, boligydelse, varmehjælp m.v. betyder det blot at de i runde al vil miste det samme i offentlige ydelser, som de hvert år kan spare op på en ratepension. Og man bør vel altid handle - som I selv gør det - ud fra gældende lovgivning?

Det bemærkes, at en ubemidlet FP, der overgå til folkepension stort set vil bevare samme rådighedsbeløb. Og det kan man bestemt godt klare sig for, jeg kender i øvrigt flere, der hvert år tager på dyre ferierejser, men så til gengæld lever rimeligt billigt i dagligdagen.

Summa summarum: For nogen ganske få FP er en ratepension en økonomisk fordel, men for langt, langt de fleste vil en aldersopsparing være at foretrække, da denne ikke har indflydelse på offentlige ydelser.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2016, 01:39   #40
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 11
Strandpigen er ny på vejen
Kære Moreo

Tak for din præcisering. Det er fornuftigt i dette forum at påpege, at det ikke for alle er en god løsning, som også Stribe nævnte det. Vi har forskellige baggrunde og situationer.

Kære vasen

Jeg er helt enig med dig i dine refleksioner over folks ulige vilkår.

Uanset hvor meget eller lidt folk har arbejdet og betalt i skat, bør de som syge og handicappede gives et rimeligt eksistensgrundlag og et værdigt liv.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension