K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-04-2008, 18:12   #21
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 64
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Der er ikke noget nyt i de private aktøres rolle og pligter eller rettere det eneste nye er at der er blevet flere af dem.

Der er jo også andre private aktører i spil med massere af personfølsomme oplysninger. F.eks. den privat praktiserende læge som jo i høj grad er en privat aktør der har overenskomst med sygesikringen, private speciallæger, psykologer osv osv.

Men der er flere grunde til at jeg tror at man skal være helt tryg. Når kommunen udlicitere en opgave så beholder den jo ansvaret for at opgaven udføres korrekt og lovligt, den kan ikke udlicitere sin myndigheds opgave og de private aktører er der massere af og de er lettere at fyre ved fejl end kommunens egne ansatte.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 20:04   #22
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 32
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
THJ... prøv at læse, hvad der står her om jobkonsulenter.

Citat:
Citat:
Jobkonsulenter er for dårligt uddannede


I dag kan en jobkonsulent principielt være en vinduespudser med nogle ugers kursus, hævder Morten Østergaard.


http://www.socialrdg.dk/index.dsp?page=8556
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 21:02   #23
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 64
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
THJ... prøv at læse, hvad der står her om jobkonsulenter.

Citat:




http://www.socialrdg.dk/index.dsp?page=8556
Forstår ikke helt hvad du mener og det er vel også et faktum på Jobcentrene som så mange andre steder at de fagligt mest kompetente har søgt arbejde hos de private aktører fordi de der er i stand til at hente en højere løn og ikke skal bruge deres tid på en masse unyttig administration.

Derudover tror jeg ikke der er nogen risiko for at en privat aktør vil være så dum at ansætte en vinduespudser til at lave ressourceprofiler. Hos de private er tid og kvalitet jo lig med penge.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 21:08   #24
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 32
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Når kommunen udlicitere en opgave så beholder den jo ansvaret for at opgaven udføres korrekt og lovligt,
Det er jo her, problemet ligger.

Hvis kommunerne fulgte loven, så var k10 overflødig, og så blev borgerne ikke flytter rundt mellem de forskellige kasser i systemet UDEN at komme i job.

Der er jo mangel på arbejdskraft, ikke?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 21:15   #25
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af THJ Se meddelelser
Der er ikke noget nyt i de private aktøres rolle og pligter eller rettere det eneste nye er at der er blevet flere af dem.

Der er jo også andre private aktører i spil med massere af personfølsomme oplysninger. F.eks. den privat praktiserende læge som jo i høj grad er en privat aktør der har overenskomst med sygesikringen, private speciallæger, psykologer osv osv.

Men der er flere grunde til at jeg tror at man skal være helt tryg. Når kommunen udlicitere en opgave så beholder den jo ansvaret for at opgaven udføres korrekt og lovligt, den kan ikke udlicitere sin myndigheds opgave og de private aktører er der massere af og de er lettere at fyre ved fejl end kommunens egne ansatte.
Der er det nye i det at man nu visitere til privat aktøre i større stil, plus at det begynder at være almindeligt bekendt at man som ledig flekser nu kan kræve en privat aktør efter ½ år, men det forandre ikke det aspekt at man skal være registeret hos datatilsynet for at ligge inde med personfølsomme data om borgere..

og det forandre heller ikke det aspekt at mange privateaktøre ikke er det...

så¨jo noget er forandret , og man skal som flekser og borger selv tage vare på sig selv i vores system, man kan og skal ikke gå ud fra at ens sag bliver behandlet som loven foreskriver bare fordi loven foreskriver det...

det vil jeg mene der er rigtig mange eksempler på her på K10
  Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 21:16   #26
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 64
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Det er jo her, problemet ligger.

Hvis kommunerne fulgte loven, så var k10 overflødig, og så blev borgerne ikke flytter rundt mellem de forskellige kasser i systemet UDEN at komme i job.

Der er jo mangel på arbejdskraft, ikke?

Nej men jeg opfattede dette som en diskussion om hvorvidt man kunne have tillid til at en privat aktør kunne håndtere fortrolige oplysninger på forsvarlig vis.

Derudover så mener jeg desværre ikke at problemerne ville være løst såfremt loven altid blev fulgt. I alt alt for mange tilfælde er det jo netop loven der er problemet.

Loven skal tjene os, det er ikke os der skal tjene loven og dermed mener jeg at løsninger bør tage udgangspunkt i mennesket og ikke i loven.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 21:20   #27
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hej alle

Ja jeg mener jo også at skønt private aktører kommer på banen så er disse vel ansat af kommunen og vel som sådan at betragte som offentligt ansatte eller hvad?

Dette includerer vel også at disse personer har tavshedspligt eller hvad?

Jeg har selv været offentligt ansat i en del år og ved tiltrædelse skulle jeg i kontrakten også underskrive en tavshedspligt erklæring MEN

som zuza siger: når man bliver kastebold i systemet og ikke aner hvem der er hvad og hvorfor så må man vel også formode at det er oprindelige sagsbehandler OG kommunen som skal stå til ansvar iflg lovgivningen?

Er dette ikke nævnt i en § - mener jeg at erindre?

Tænker da også lige på - har de private aktører så ikke også referat og notatpligt ?
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 21:36   #28
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg kan ikke lige huske hvor det er nævnt med § det er noget af det der har været en del usikkerhed omkring .. men jeg ved at vi snakkede om det da vi var ude og besøge Hartmanns og selvfølgelig har de tavshedspligt, der jeg kan se et problem er når der sendes papir osv om borgeren , men efter hvad jeg har hørt så skulle dette være i orden hvis de er registreret af datatilsynet...

de private aktøre er netop private og arbejder for kommunen, de er ikke kommunale ...

man kan søge efter det her på siden for jeg ved at vi har haft et par tråde omkring det, og ellers skal jeg nok tage en søgning når jeg får lidt tid til overs ...
  Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 21:52   #29
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Wink du er en perle hejdien

nåeh - så uanset hvordan og hvorledes er de stadig PRIVATE og ikke kommunalt ansatte - hmmmm...

tja, men så må de da under alle omstændigheder ansvarsmæssigt høre under Retssikkerhedsloven,kapitel 6, §43 stk 2 og 3 ?

-Og som jeg forstår det er det stadig under kommunens og evt sagsbehandlers ansvar/opgave

Som zuza har sagt tidligere så er det i sidste ende kommunalbestyrelsen som har det fulde ansvar - har jeg ret?

Jeg er jo efterhånden så paranoid så jeg tror at i min mands sag er jeg næsten sikker på at der er nogen der spiller golf med nogen - hvis i kan følge mig.

buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 21:59   #30
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 32
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, du har ret. Det er kommunalbestyrelsen, der har det endelige ansvar.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Anden aktør - løn? KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 1 10-07-2012 14:57
er sendt til privat aktør aktindsigt '? hc1966 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 24-01-2012 18:00
Anden aktør JKR Spørgsmål ang fleksjob 11 29-01-2011 11:44
Ny struktur for Privat Aktør kurser helle4 Den nyttige viden vi alle har 3 28-07-2009 15:18
Ny aktør Lars Dubo Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 1 01-03-2007 22:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension