K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-12-2007, 13:10   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
I forbindelse med Helle Smiths tråd vil jeg hive den her frem igen så vi kan få lidt samling omkring de ressourceprofiler .. hvis i kigger i Helle`s tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=3342 så vil der nok være lidt mere mening med det jeg skriver her

I forbindelse med Helles tråd har jeg sendt en mail til Mette Fredriksen og vil også prøve at se om jeg kan finde ud af mere og hvor vi kan få opklaret hvad det er der gør at de private aktøre mener at de er kompetente til at lave en ressourceprofil ...
Citat:

Kære Mette

Ja så henvender vi os igen, desværre fik vi ikke en ny regering selv om vi er mange især syge og handicappet der havde håbet det, i sær set i lyset af alle de straffeaktioner man som syg ofte udsættes for ..

Nu er det ikke længere kun sådan at vi igennem dage og år skal rende rundt i uvished (som ofte giver en psykisk diagnose oveni ) men nu er det åbenbart også retssikkerheden det kniber med for syge, og arbejdsløse..

Det er jo sådan at kommunerne nu kan sende folk til private aktøre og det gør man i stor stil, det er jo så ok ! problemet opstår når man skal til at sætte private aktøre til at lave folks ressourceprofiler, profiler der omhandler ALT om folk helt ind til de mest intime detaljer, mange gange er det private firmaer der består af kort uddanede mennesker , mennesker som de syge og arbejdsløse ikke har nogen som helst garanti for at overholder retssikkerhedsloven, der er også tvivl om hvorvidt det ikke er i strid med retssikkerheden.

Det vi selv ved er at der er en sm-afgørelse der er fra 2004 om at en ressourceprofile kun er gyldig hvis den er udarbejdet af sagsbehandleren ( som man som borger jo ved er under kommunalt tilsyn) men nu oplever vi at man på nettet kan se det ene efter det andet firma skyde op og tilbyde at lave de omtalte ressourceprofiler for kommunerne , vi oplever at vores bruger bliver sendt til private aktøre hvor de så modsætter sig at ressourceprofilen skal udarbejdes da det er ubehageligt tætte oplysninger der ligger i sådan en profil ...

men der er beskeden så at det må de godt det er de købt af kommunen til , (sidst oplyst er at det fra den 1-1-08 er skrevet ind i loven at man som privat aktør kan lave de ressourceprofiler) og det er vores håb at du kan hjælpe os med at kaste lys over disse ting, da vi føler at det er som at slå hovdet ind i en mur, og vi kun kan få halve beskeder og ALDRIG noget sted i loven hvor der står at private aktøre nu kan lave ressourceprofiler...

Hvis det er sådan at det nu er private der skal lave vores ressourceprofiler vil vi da helt klart mene at det er et skred i borgernes retssikkerhed.

Hvordan kan vi som borger sikrere os at vores oplysninger om de mest intime detaljer ikke ligger og flyder rundt omkring, mange private aktøre tilbyder at sende ressourceprofilen på cd-rom via mail eller som brev, hvad hvis disse ting forsvinder i posten en taste fejl eller andet ...

I forvejen har vi oplevet gang på gang at vores bruger der beder om aktindsigt i deres egne sager har fået andre borgeres oplysninger med ved en "fejl" og det er alle oplysninger, vi er simpelthen begyndt at råde disse mennesker til at finde den person hvis papir de har fået og kontakte vedkommen så må den der har fået kastet deres oplysninger ud ved en fejl selv om hvad de vil stille op med dem...

Derfor mener vi at der i det hele taget er ved at ske et uheldig skred i retssikkerhedsloven hvori der jo netop i § 7 og § 8 er taget højde for hvordan man skal håndtere sådanne oplysninger som er i ressourceprofilen og det er bestemt ikke ved at smide det ud til private aktøre , med fare for at blive kaldt pernittengryn og paragrafryttere og hvad det ellers kan være , så vil vi for vores del ikke være med til at man kaster oplysninger ud i cyberspace og til folk som intet har med myndigheder at gøre...

Jeg tvivler på at du som politiker ville have lyst til at en tilfældig NLP teraput sad og læste om dine inderste hemmeligheder, indhentede oplysninger om dig ved din læge osv..

Derfor beder vi om hjælp , er det rigtigt at loven er lavet om fra den 1-1-08 sådan at folk der kommer inden for den kategori der skal have lavet ressourceprofil nu mister den sidste rest af værdighed når de skal rende fra den ene private aktør til den anden for at få gennem gnasket sit privatliv samt sygedoms historier til den private aktør kommunen nu har bestemt ( vi skal ikke glemme at det to år efter kan være en ny privat aktør hvis og så frem kommunen har besluttet sig for ny samarbejdspartner) eller er det endnu engang sådan at det er kommunernes måde at omgås loven fordi de ikke selv har ressourcer til at behandle deres borger som loven forskriver ?

I bekræftende fald så er det noget man skal have ud til befolkningen , alle kan jo blive syge og dermed miste deres retsikkerhed i forhold til resten af befolkningen , det vil grænse til en banan republik ....

Er det noget du kan hjælp os med ??

Kan det være rigtigt at man ikke længere skal have udarbejdet sin ressourceprofil på kommunen som hidtil ?
kan det være rigtigt at vores personlige forhold skal sendes ud til privat firmaer ?
kan det være rigtigt at retsikkerhedsloven § 7 og 8 ikke gælder for syge ?

med venlig hilsen
Brugerne på www.K10.dk
Skrevet af xxxx
  Besvar med citat
Gammel 06-12-2007, 13:25   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
hej Hejdien

Kommunen ser det ikke som noget uværdigt at man skal sendes rundt til alle og enhver og vise sine lægepapirer og gennemgranskes igen og igen til man bliver så ked af det og ydmyget for til sidst at få af vide at man ikke fejler noget alligevel i henhold til en der ikke er læge og en lægekonsulent som aldrig har mødt en.

Så ender man med at sidde hjemme og være helt alene med sine smerter som de siger ikke findes...

Det er ren Kafka...

Godt brev...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2007, 16:41   #3
dalidali
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2007
Indlæg: 23
Styrke: 17
dalidali er ny på vejen
Godt skrevet Hejdien. Flot som du tager kampen op :-)

Hilsen Dali
__________________
Hvis verden er sand, er der en grund til, at ting ser ud, som de gør
dalidali er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2007, 23:08   #4
krebs25
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 67
Styrke: 18
krebs25 er rigtig godt på vej
Godt gået Heijdien. Har du fået svar?
krebs25 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2007, 00:47   #5
socialnørden
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2007
Indlæg: 38
Styrke: 18
socialnørden er ved at flytte ind på K10socialnørden er ved at flytte ind på K10
Hej allesammen :-)

Hejdien.. Super godt velformuleret brev du der har skrevet..

Desværre er det rigtigt at det med lovændringerne den 1.1.-2008 bliver fuldt lovligt at udlicitere ressourceprofiler til andre aktører.. Jeg er sgu´helt led ved at fortælle jer det næste.. Jeg er selv helt til rotterne over det og synes det er meget tæt på total katastrofe...........

Her kommer det;

Andre aktører kommer ikke alene til at kunne lave ressourceprofiler, de bliver også berettiget til at træffe afgørelser i sager!!!!
Det er stadig kommunen der i sidste instans er ansvarshavende og skal stå endeligt til ansvar for afgørelserne, men hvad hjælper det alle de borgere der bare tager en anden aktørs afgørelser for gode varer.. Hvad gør det ved hele retssikkerhedsprincippet i social forvaltning?! Jeg er rystet!! Seriøst jeg overvejer at søge job som serviceassistent eller renovationsarbejder eller noget hvor jeg kan stå inden for de grundlæggende præmisser for det daglige arbejde jeg udfører.. Shit det kniber mig efterhånden som socialrådgiver... Jeg skal nok lige finde lovgrundlaget og lægge det ind på siden her.. Håber ikke jeg totalt har ødelagt den gode stemning.. Dont kill the messenger.. Please

Mange hilsner fra Socialnørden - "soon to be skraldemand".
socialnørden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2007, 01:26   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Socialnørden

Det er sq da lige godt noget lort der røg så den sidste rest af retssikkerhed for syge arbejdsløse og handicappet, det undre mig at de har fået det igennem datatilsynet ....

Og ja du må meget gerne finde lovrundlaget for det når du har tid og nej vi slår ikke meddeleren ihjel

det er kun fedt at du skriver det, jo hurtigere vi ved det jo hurtigere kan vi reagere på det = lave ballade over det

og kan oplyse dig om at de sidste mange år har de ude på reva centerene siddet og lavet folks ressourceprofiler for kun dem der har været klar over at det ikke skulle foregå på den måde har kunne finde på at klage over det og hvor mange af os er inde i de regler, det er desværre først når folk bliver ramt meget hårdt af systemet at de har energi til at sætte sig ind i tingene og mange gange ikke engang da ....

Det mest groteske jeg kender til er faktisk en sygemeldt der var i arbejdsprøvning på et reva center og sad og lavede ressourceprofiler, så det er bare så meget for det værktøj

Og bliv du på din post der er netop brug for folk af samme støbning som dig i systemet stadig væk, hvis først de er væk så er der helt og aldeles frit slag for regering og kommune...

men at man som syg og arbejdsløs skal være retsløs i forhold til resten af samfundet det slår mig godt nok med undren og samtidig kan man ikke lade være med at tænke på hvor mange raske borger der ved det
  Besvar med citat
Gammel 07-12-2007, 02:45   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 32
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Socialnørden skrev:

Citat:
"soon to be skraldemand".
Jamen, så ses vi i dit nye job. Vi er jo ikke andet end "samfundsaffald",
som ikke regnes for noget som helst.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2007, 16:25   #8
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 19
Helle Smith er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af socialnørden Se meddelelser
Hej allesammen :-)

Hejdien.. Super godt velformuleret brev du der har skrevet..

Desværre er det rigtigt at det med lovændringerne den 1.1.-2008 bliver fuldt lovligt at udlicitere ressourceprofiler til andre aktører.. Jeg er sgu´helt led ved at fortælle jer det næste.. Jeg er selv helt til rotterne over det og synes det er meget tæt på total katastrofe...........

Her kommer det;

Andre aktører kommer ikke alene til at kunne lave ressourceprofiler, de bliver også berettiget til at træffe afgørelser i sager!!!!
Det er stadig kommunen der i sidste instans er ansvarshavende og skal stå endeligt til ansvar for afgørelserne, men hvad hjælper det alle de borgere der bare tager en anden aktørs afgørelser for gode varer.. Hvad gør det ved hele retssikkerhedsprincippet i social forvaltning?! Jeg er rystet!! Seriøst jeg overvejer at søge job som serviceassistent eller renovationsarbejder eller noget hvor jeg kan stå inden for de grundlæggende præmisser for det daglige arbejde jeg udfører.. Shit det kniber mig efterhånden som socialrådgiver... Jeg skal nok lige finde lovgrundlaget og lægge det ind på siden her.. Håber ikke jeg totalt har ødelagt den gode stemning.. Dont kill the messenger.. Please

Mange hilsner fra Socialnørden - "soon to be skraldemand".
Jeg er rystet!!
Men det skal vel stadig være sådan at borgerne SKAL skrive under på at den private aktør MÅ hente oplysninger? Og det kan man vel nægte? Der dukker en masse spørgsmål op med den lovændring.... Gid jeg ville vågne op i morgen og være rask
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2007, 17:31   #9
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Ja, jeg er godt nok også rystet over, at andre aktører må træffe afgørelser! De gange, hvor jeg har været udliciteret til andre aktører (før jeg blev syg og kom på kontanthjælp), var det godt nok en noget vattet omgang. Alene tanken om, at de mennesker jeg dengang mødte nu også må træffe afgørelser er til at tude over. Så jeg håber da virkeligt, at der bliver stillet krav til de kompetancer de har, for at de må træffe de afgørelser....?!

Risa
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2007, 13:25   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 32
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Dialog vigtig i ressourceprofil

Læs her, hvad Ankestyrelsen skriver om, at ressourceprofilen skal skrives i dialog med borgeren osv.

Det kan anbefales at læse hele rapporten.

Af nedenstående tyder det på, at kommunen har "forsøgt" at undgå pension ved at undgå at inddrage borgeren.

Citat:
I et mindretal af sager har ressourceprofilen kun været fyldestgørende i ringe grad eller ikke,
og tilsvarende med hensyn til, om profilen er udarbejdet i dialog med borgeren.
Det har navnlig været tilfældet i de sager, hvor vi ikke har fundet tilstrækkeligt grundlag for
pension, at ressourceprofilen er anset for mangelfuld og borgeren ikke har været inddraget
tilstrækkeligt.
http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/PU_ps...2007_13_45.pdf
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 14-12-2007 kl. 13:27. Årsag: indsat link
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourceprofilen? Kid2 Alt det andet 7 12-09-2012 11:37
Opdatering af ressourceprofilen???? Kid2 Alt det andet 8 06-09-2012 11:38
Opdatering af ressourceprofilen. Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 13-08-2012 15:36
hjælp med ressourceprofilen nensypigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 20-07-2010 11:55
Læs mere om ressourceprofilen Webmaster Et godt link! 0 09-04-2007 21:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension