K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-03-2011, 22:32   #1
susa71
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2011
Lokation: nordjylland
Indlæg: 147
Styrke: 14
susa71 er ny på vejen
ja føjj.. det var lægerne der skulle bestemme, enten - eller. ikke sb érne.........

Sidst redigeret af susa71; 20-03-2011 kl. 22:45.
susa71 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 22:34   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.935
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære JOURNALISTER....

TAK......TAK......TAK.....

for jeres professionelle måde at agerer på. Flot bevisførelse!

TAK......TAK.......TAK


Inger Støjberg....... INGEN KOMMENTARER..... overhovedet.

Mange hilsner
Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 22:37   #3
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Jeg brækker mig altså...........

Igen har vi dilemmaet. Støjsenderen siger det er ok når læger udskriver det. Jamen altså................ Nu må hun s.. snart forholde sig til om lægekonsulenter er læger eller administrative medarbejder.

Når der skal tolkes og medicineres, så er de åbenbart læger.

Når der skal tages et ansvar fiser de med 120 i timen om bag titlen administrative medarbejdere, og er pludselig ikke læger, ej heller underlagt lægeløftet....

Korrupt som bare s....
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 22:39   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Som jeg ser det, så er det lægerne, der tit kvajer sig.

I den enes sag havde en læge (så vidt jeg husker) skrevet noget om, at lykkepiller da godt kunne prøves, men at det nok ikke ville ændre meget, eller noget i den stil.

D.v.s., at det er lægen, der nævner det som en behandlingsmulighed.
Hvis lægen ikke havde skrevet det, så havde behandlingsmuligheden ikke været der.

Er lægerne konfliktsky overfor kommunerne?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 22:49   #5
Adam SR
Elsker at være her på K10
 
Adam SRs avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2010
Indlæg: 54
Styrke: 15
Adam SR er ny på vejen
Hmm

Det var om noget en grum udsendelse.

Puha, jeg er rystet over Inger Støjbergs udtalelse om sagen.
__________________
Hilsen Adam Paulo Freire siger: '... at man ikke kan gå ind i en sand dialog, hvis jeg altid projicerer uvidenhed ind i andre mennesker og aldrig opfatter sin egen uvidenhed'.

'Allen gewalten/zum trotz sich erhalten' (at holde sig oppe trods al vold), af Goethe og ikke mindst tænkt af Sophie Scholl.
Adam SR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 23:53   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Som jeg ser det, så er det lægerne, der tit kvajer sig.
Det er så spørgsmålet ...


Citat:
I den enes sag havde en læge (så vidt jeg husker) skrevet noget om, at lykkepiller da godt kunne prøves, men at det nok ikke ville ændre meget, eller noget i den stil.
Det interessante er 1) om lægen foreskriver en adækvat behandling for det patienten fejler inden for rammerne af de godkendelsesprocedure, der findes for den slags eller 2) der er tale om en eksperimentiel behandling.

Det er nemlig ikke uvæsentlig i sådanne sager!


Dvs. jeg kan kun opforder til, at man som borger forstår betydningsforskellen, når en (special-)læge siger til en borger (/patient) eller skriver i journalen (eller i en lægeerklæring) noget i retning af: "vi kan prøve" den éne eller anden behandling eller: "jeg anbefaler ifm. sygdom XYZ (med klassifikationskode) denne standart behandlingen til denne borger/patient".


Citat:
D.v.s., at det er lægen, der nævner det som en behandlingsmulighed.
Hvis lægen ikke havde skrevet det, så havde behandlingsmuligheden ikke været der.
Jo, men når det er noget "vi" kan "prøve", så er det pr. definition i kontekst en: eksperimentel behandling, som borgeren / patienten påtager sig beslutningsansvaret for at deltage i .., fx såfremt noget går galt.

Prøv at undersøge forholdene i forhold til fx: patientforsikringen ;-)


Dvs. hele "kunststykket" i disse sager går ud på, at afdække, 1) hvorvidt en borger / patient kan pålægges, at give sit (måske endda ikke fuldt informeret) samtykke til at deltage i en eksperimentel behandling af måske tillige tvivlsom effekt eller 2) der er tale om en anbefalet og godkendt standard behandling med god behandlingseffekt af en præciseret tilstand (hvor lægen ifm behandlingsforløbet påtager sig det fulde ansvar).

Det er her ikke min opfattelse, at en borger / patient kan tilpligtes at medvirke til og modtage en eksperimentel behandling - heller ikke under tvang eller trusler ... det man almindeligvis klassificere som: overgreb, i kontekst i et asymetrisk magtforhold.


Citat:
Er lægerne konfliktsky overfor kommunerne?
De har måske blot "uld i munden" ... måske fordi det giver "brød på bordet" ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2011, 00:35   #7
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Meget enig i princip om, at patienter skal inddrages i valg af behandling - gennem samtale med læge om muligheder for behandling - jf. princip om informeret samtykke i dansk sundhedslovgivning.

Jeg er meget enig i, at denne rettighed har sygemeldte selvfølgelig også.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser

Det interessante er 1) om lægen foreskriver en adækvat behandling for det patienten fejler inden for rammerne af de godkendelsesprocedure, der findes for den slags eller 2) der er tale om en eksperimentiel behandling.

Det er nemlig ikke uvæsentlig i sådanne sager!

Ja - og videre er i god lægebehandling - lydhørhed og respekt for patient m.h.t. information og samtykke - et vigtigt princip i dansk sundhedslovgivning.

I al lægebehandling er samtale om muligheder for behandling vigtig at drøfte og vælge i respektfuld dialog - mellem læge og patient.


Dvs. jeg kan kun opforder til, at man som borger forstår betydningsforskellen, når en (special-)læge siger til en borger (/patient) eller skriver i journalen (eller i en lægeerklæring) noget i retning af: "vi kan prøve" den éne eller anden behandling eller: "jeg anbefaler ifm. sygdom XYZ (med klassifikationskode) denne standard behandlingen til denne borger/patient".

Bare sygedagpengekontor også kender betydningsforskel!

Jo, men når det er noget "vi" kan "prøve", så er det pr. definition i kontekst en: eksperimentel behandling, som borgeren / patienten påtager sig beslutningsansvaret for at deltage i .., fx såfremt noget går galt.

I sygedagpengesager vil jeg foreslå, at læger husker etik fra sundhedslov og kun foreslår behandling, der er drøftet med patient og valgt af patient ved udtrykkeligt fuldt informeret santykke - med underskrift!

...så en borger / patient ...ikke tilpligtes ... jf. sygedagpengekontors hurtige og overfladiske valg i samråd med læger, der ikke kender patient ordentlig... at medvirke til og modtage behandling, som patient ikke har drøftet og valgt som bedst mulig for ham/hende i samråd med egen læge/speciallæge

...under tvang eller trusler ... det ville man almindeligvis klassificere som: overgreb, i kontekst i et asymmetrisk magtforhold.

Ja - det er imod menneskerettigheder - som også må gælde for sygemeldte!

De har måske blot "uld i munden" ... måske fordi det giver "brød på bordet" ?

Det er for pinligt at lade sygemeldte i stikken på denne måde!

Det er netop sket i Tassis sag!

En speciallæge, der kun har talt med Tassi i 1 time, indvilgede i et sådant "uld i mund" svar til lægekonsulent om behandlingsmuligheder for Aspergers!

Det er imod sundhedslov og lægelov!

Sidst redigeret af Katharina; 21-03-2011 kl. 01:26.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2011, 08:10   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
TimeGuest, jeg kan kun give dig ret i dine betragtninger (#26), men, hvis lægerne skrev tingene mere klokkeklart, så ville der ikke være så meget at diskutere om.

Hvorfor skrive, at xxxx-medicin kan prøves hvis lægen ikke mener, at denne medicin vil gavne patienten.
Det er der kæden hopper af for mig.

Mon ikke de fleste af os jævnligt oplever, at vores læge er på kursus, og så kan de vel også komme på kursus i "skriftlig formulering i forhold til kommunerne".

I min egen situation har jeg heldigvis ikke oplevet den slags, m.h.t. min ryglidelse kunne en op komme på tale, men det er der heldigvis ingen, der har skrevet noget om.
En spec.læge skrev, at "m.h.t. operation vil patienten sandsynligvis ikke profilere af en sådan", d.v.s., ikke noget om, at en op kan komme på tale, men han var blevet bedt om, af min egen læge, at tage stilling til en op, sandsynligvis for at "lukke det hul" overfor kommunen.

Det være konfliktskyhed (hedder det så'n) når lægerne ikke formulerer sig tydeligt.

Når en læge sidder med en patient, som er deprimeret ell.l., og lægen skal formulere en skrivelse til kommunen, så ved lægen jo godt, at en sb, med stor sandsynlighed, vil sidde og tænke "lykkepiller" når denne ser ordet "depression", men denne "dør" kan lægen jo nemt lukke ved f.eks. at skrive "jeg mener ikke, at patienten vil have gavn af "lykkepiller".

Så har lægen nævnt "lykkepillerne", taget stilling til disse og "lukket døren".
Længere burde den ikke være.

Vi, der efterhånden er garvede, kan godt fortælle vores læge hvordan "geden skal barberes", men det kan man desværre ikke når man er ny i systemet og endnu ikke selv kender præmisserne.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2011, 12:45   #9
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
Støjberg kryber ikke- det er det der skræmmer

Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Som sædvanligt kryber Støjsenderen uden om !
Støjberg kryber ikke uden om, hun mener det hun siger, hun ønsker kun en bestem slags mennesker her i landet, og jo før hun får ryddet ud i dem med skavanker jo bedre.

Hun er jo ikke ligefrem en makør for social tankegang og fællesskab, og den praksis som kommunerne i øjeblikket får lov at køre, må hun jo i bund og grund syntes er rigtig. Ellers er hun jo utrolig "dum", og det tror jeg bestemt ikke hun er tvært imod........netop derfor er hun farlig!
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2011, 22:52   #10
Vej86
Afhængigheds tegn af K10
 
Vej86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Verden
Indlæg: 384
Styrke: 14
Vej86 er ny på vejen
Det er bare for langt ude. Der er ikke nogle af os der hjemme der kan forstå at de mennesker vil tage dem. Jeg ved godt at de ikke får penge hvis de ikke tager dem. Jeg ville aldrig nogensinde tage medicin som jeg ikke kan stå inde for. Jeg ville købe det og så lade være med at tage dem. De kan se jeg køber dem men de kan ikke se om jeg tager den. Jeg ville så sige ret hurtigt at de ikke virker på mig så jeg hurtigt kan blive fri for at købe dem. Der må jo stå et sted hvor hurtigt de virker så bare fx hvis de virker inde for 3 måneder ville jeg sige det så det lyder som jeg har taget dem. Jeg ikke sige det når der gået 2 uger men når der er gået 4 måneder ville jeg sige noget og det bliver nej til dem.
__________________
Så er der tid til at tage en længere pause fra k10. Håber det går godt med jer der ude Der flere ting som kræver mig sø som mit eget handicap og min sygdom
Vej86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Så husk det dog.. Hejdien Politik og Samfund 7 13-04-2010 08:35
Husk ! Stella Politik og Samfund 7 28-02-2008 15:59
VIGTIGT HUSK Hejdien Dit og Dat 3 29-01-2007 04:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension