K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-10-2015, 15:06   #1
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Undrer mig over de procentsatser du oplyser, de passer ikke med det jeg finder på internettet hvor der står at det er priser pr. 18-10-15, se nedenstående link, men du kan jo altid kigge på dette som en forklaring på hvordan fungerer og så evt. få det korrekte link fra banken.

https://www.rd.dk/da-dk/privat/koeb-...aspx?segment=P

Her kan du kigge på hvilke lån Realkredit Danmark ifølge siden har tilgængelige.
I 1. del kan du se de fastforrentede lån
I 2. og 3. del kan du se lån med variabel rente.

Så vidt jeg forstår på det du skriver er I på jagt efter et fastforrentet lån med eller uden afdragsfrihed, så det vil jeg koncentrere mig om.

Øverste 2 lån du kan se er henholdsvis 3% og 2,5% med afdrag som afdrages over 30 år.
Som du kan se er kursen i dag på 3% 99,342 og kursen på 2,5% er 95,826.
Vær obs. på at kurser ændrer hele tiden og hvis du kigger i morgen, så er resultatet måske et andet.

Herefter kommer alle de fastforrentede lån med afdrag, som afdrages over henholdsvis 20, 15 og 10 år, ingen af dem er afdragsfrie.

Nederst kan du se et 3% og et 2,5% lån afdraget over 30 år, disse to lån er såkaldte afdragsfrie lån ofte også kaldt OA lån, de giver mulighed for at holde afdragsfrihed i op til 10 år.
Som du kan se er kursen på 3% OA er 98,062 mens kursen på 2,5% OA er 94,639.

Ved en kurs på 99,342 så får du udbetalt 993.420 for hver lånt million
Ved en kurs på 95,826 så får du udbetalt 958.260 for hver lånt million
Hvilket betyder at du bagefter skylder flere penge end du fik udlevere ved købet af bolig.
Det er som udgangspunkt altid bedst at vælge det lån der kommer tættest på kurs 100, men der kan jo altid være gode årsager til at fravige princippet.
Dog skal man være obs. på at når kursen kommer over 100 så lukkes serien for udlån.

Ovenstående betyder at der kun findes afdragsfrie 30 årige lån på listen.
Hvis I vælger et af dem og bruger alle 10 års afdragsfrihed, så betaler I kun renter i de første 10 år, hvorefter I stadigt skylder 700.000 som skal betales af på 20 år foruden at I fortsat skal betale renter, dette svarer lidt til hvis I ikke behøvede et boliglån og i dag valgte et 20 årigt lån, dog er de afdragsfrie noget dyrere i rente end et rigtigt 20 årigt lån.

Bidragssatserne er et ret ukendt begreb for nogen, men det er den udgift som pengeinstitutterne tager til sig selv og dem skal man betale ved siden af renterne. Det er altid variabelt, men normalt højere på et afdragsfrit lån end på et med afdrag, de indgår formodentligt i den ÅOP du oplyste, men er som nævnt variabel så de kan stige efter at lånet er indgået.

Du lyder som om I virkelig overvejer at tage et 10 års lån, du skal nok bare lige prøve at regne på jeres udgifter før I tager beslutningen.
Hvis I låner 700.000 over 10 år så skal I i gennemsnit afdrage 70.000 plus renter om året, hvilket i gennemsnit er 5.833 om måneden og derudover kommer renter og banklån, og dette er kun et gennemsnit, det reelle beløb er formodentligt meget højere, det første stykke tid med et fastforrentet lån betaler man næsten ikke andet end renter.
Jeg synes at det lyder som en heftig boligudgift, men hvis man har råd er det jo selvfølgeligt det billigste da der ikke betales så meget i renter som ved 20 eller 30 årige lån.
Som andre har skrevet før så er det dyrt at eje et hus og det er i tidens løb kommet bag på mange mennesker at der er så mange uforudsete udgifter, som eksempelvis vedligeholdelse, det er altid rart ikke at have sat sig hårdere end at man har råd til uforudsete udgifter.

Jeg er ikke dygtig nok til at kunne lave beregninger over hvad det koster hver måned i forbindelse med de enkelte lån.
Hvilket er årsagen til at jeg henviste til boligdebatten hvor der er hjælp at hente.

Jeg er heller ikke klar over hvor man slår bidragssatsen op, men man kan jo spørge sin bankrådgiver om bidragssatsen på de pågældende lån.
Måske du kan bede banken om en beregning om hvad I kommer til at betale alt i alt ved de lån I er mest interesseret i, husk at oplyse hvilket lån, altså hvilken procentsats og hvilken løbetid.

Men samtidigt være opmærksom på at bankrådgiveren er bankens sælger og nogen af dem er mere interesseret i hvad der er i bankens og hans/hendes egen interesse end i kundens interesse.
Men hvis I får beregningerne på skrift kan I formodentligt godt stole på resultatet, da de vel næppe vil lave beviseligt bedrageri.

Personligt er jeg absolut ikke til afdragsfrihed, jeg udelukker ikke at det i nogen situationer kan være en fordel, især når man skal betale af på en boliggæld med højre rente.
Men beslutningen skal efter min mening tages på et oplyst grundlag og ikke som en tilfældig indskydelse fordi nogen siger at det er en god ide.

Sidst men ikke mindst, har I fået lov af banken til at låne det fulde beløb efter gammel lov eller har I opsparet de 5% af købesummen som man skal efter den nye lovgivning ?
Hvis svaret er nej i begge tilfælde skal I nok ikke regne med at kunne købe hus foreløbigt, da der kommer nye regler pr. 1. november.
http://finans.dk/live/privatokonomi/...t./?ctxref=ext
http://boligejer.dk/fastejendomssikkerhed
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension