K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-04-2008, 08:40   #1
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Zusa.
Det er nemlig fuldstændig korrekt.
Dels bruger kommunerne de IKKE lovlige handlingsplaner m.v. til at flytte rundt på borgere for at opnå mest mulig statsrefusion, og samtidig stilles borgeren dårligere.
Lige nu er der masser af kommuner der placere borgere under NY Chance. Indplaceringen er stk 1-3, dvs at borgeren forvendtes tilbage til arbejdsmarkedet på normale vilkår.
Dermed kan folk i denne gruppe IKKE tilkendes hverken flexjob, pension. Kommunen vil i givet fald miste de 25.000kr ekstra pr borger, + den høje statsrefusion på 63%, hvis det sker inden udløb af dette projekt, som slutter her juni 2008.
PS Har ikke selv fået lavet helhedsvurdering, men holder fast i at nu skal den laves.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 09:17   #2
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af pia e larsen Se meddelelser
Indplacering i beskæftigelslovgivningen kap.2. stk 1-9?
Fra stk 3 -9, indplaceres man også i matchgrupper 1-5. Det er ikke som i gamle dage. da formuleringen er laver om til AKTUELT situation. DVS at man saktens kan stå i match 5, og stadig forvendtes tilbage til arbejdsmarkedet på normale vilkår. Dette er muligt idet match kun lægger op til beskrivelse af den aktuelle situation, og dermed IKKE tager stilling til fremtiden.
Måske jeg misforstår dig her, men det er vigtigt at understrege, at det ikkun er den enkelte persons aktuelle situation, der er afgørende for et match, men også hvorledes personens generelle kvalifikationer og kompetencer matcher arbejdsmarkedets krav, forventninger og behov.
Og her er der tale om hele arbejdsmarkedet, set på nationalt plan - ikke regionalt.

Måske denne del om match skulle have sin egen tråd?

Sidst redigeret af Hans; 10-04-2008 kl. 10:02.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 14:49   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
ja, Hans, det er rigtig.
derfor er formuleringen også bred og ordet AKTUEL så bred.
Der er jo så mulighed for opkvalifisering m.v.
Og såfremt man ikke får føromtalte afgørelse, er der ingen der kan se om der er tale om helbredsproblemer eller mangel på kvalifitioner. man vil således kunne stå i stk 1-3, af flere årsager, bare man forvendtes tilbage til ordinære arbejdsmarked. Dette er der selvsagt ingen tidsgrænse for.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 20:16   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er dejligt, du er med til at se på alle disse indviklede love, Hans.

Jeg har prøvet at se lidt på dit link til loven.

Jeg faldt så over det her, men jeg er ikke sikker på, om det er det, du mener med dit spørgsmål:

Citat:
§ 28. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, kan jobplanens tilbud, uanset § 27, stk. 2, fastsættes af staten henholdsvis kommunen under hensyn til konkrete behov på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 3, kan planen tillige indeholde aktiviteter, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand med henblik på, at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov.

Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, og som skal bevilges revalidering efter § 51 i lov om aktiv socialpolitik, skal jobplanen tillige indeholde en beskrivelse af personens mulighed for optagelse på en uddannelse og for endelig erhvervsmæssig placering. Hvis jobplanen indeholder et tilbud om virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud, skal planen tillige angive, hvordan virksomheden deltager i forløbet, samt kommunens bistand til virksomheden.
Det er fra samme link, du havde lagt på.

Håber, det er det, du mener.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2008, 22:50   #5
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Det er dejligt, du er med til at se på alle disse indviklede love, Hans.

Jeg har prøvet at se lidt på dit link til loven.

Jeg faldt så over det her, men jeg er ikke sikker på, om det er det, du mener med dit spørgsmål:



Det er fra samme link, du havde lagt på.

Håber, det er det, du mener.

Nej, det var ikke det.

Pias indlæg #7, man skal have skriftlig besked hver gang, man ændrer match. Jeg kan ikke finde det i lovgivningen, kun at man skal have besked første gang, man bliver matchet.
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 21:25   #6
duedal
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: aalborg
Indlæg: 75
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
duedal er ny på vejen
hej i min målgruppe står der 2.3 match 4 hvad betyder det så...
duedal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 21:31   #7
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af duedal Se meddelelser
hej i min målgruppe står der 2.3 match 4 hvad betyder det så...
Mit gæt er at du er Match 4... der findes kun de 5 match kategorier, og andre underlige tal involveret må være nogle interne tal i kommunen som de bruger til et eller andet.
  Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 21:36   #8
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
I øvrigt tror jeg godt man kan glemme at forstå sig på de match kategorier, for de bliver brugt vidt forskelligt... nogle for førtidspension på en 3'er... andre en 4'er, og så nogen på en 5'er...

Nogen for førtidspension på en AD/HD, andre kan slet ikke komme i nærheden af FP på en AD/HD... det hele er ét stort "amøbe foretagende" som modelleres efter hvad kommunerne synes...

Skal vi tage lovgivningen til punkt og prikke, så kan der ikke tilkendes FP før alle muligheder er udtømt, og erhvervsevnen er beskrevet og dokumenteret ikke eksisterende og varig.

Ser man på match kategorierne betyder det, at man reelt KUN kan få en FP, når man står i Match 5, som er den eneste med absolut ingen erhvervsevne.

Aligevel får nogen FP på en 3'er som enda er en match for borgere der BURDE være arbejdsmarkedsparate med det samme... og andre som er i Match 5 (som jeg selv) bliver vurderet til at alle muligheder ikke er udtømte, og derved ikke ved om der reelt ER en rest erhvervsevne.

Hvorfor f..... man så kategoriserer borgere i Match 5, hvis de ikke er afklaret... spørg mig ikke... helt konkret burde Match 5 slet ikke eksistere, for den er en direkte billet til FP.

Men nu er der heller ikke nogen der har lovet mig, at systemet skal være til at forstå
  Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 04:48   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg har forsøgt, at forklare i anden tråd,at selv match 5, Kun er en AKTUEL vurdering, dvs, at man fortsat forvendtes tilbage til arbejdsmarkedet, 37timer. På et senere ikke angivet tidspunkt.
Det kunne feks være en opreation, der vil gøre borgeren fuld arbejdsdygtig igen. Men borgeren kun aktuel IKKE arbejde. Derfor match 5.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 10:48   #10
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af pia e larsen Se meddelelser
Jeg har forsøgt, at forklare i anden tråd,at selv match 5, Kun er en AKTUEL vurdering, dvs, at man fortsat forvendtes tilbage til arbejdsmarkedet, 37timer. På et senere ikke angivet tidspunkt.
Det kunne feks være en opreation, der vil gøre borgeren fuld arbejdsdygtig igen. Men borgeren kun aktuel IKKE arbejde. Derfor match 5.
vh popiae
Det er muligt at det ER sådam Pia... men hvorfor står der så i beskrivelserne i vejledninger osv fra systemet, at Match 5 er for dem uden arbejdsevne?

Jeg kan ikke huske om der står "varig" i beskrivelsen, men gør der det kan jeg ikke få det til at passe med "nogen der venter på en operation".
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
match grupper blme Alt det andet 4 06-12-2012 18:17
Kan man ændre Match grupper.... maybeline2you Alt det andet 64 08-02-2011 09:47
match grupper superkok Alt det andet 32 29-10-2010 10:28
flyning til fra match 3 til match 4 Tzari Alt det andet 36 03-09-2009 20:02
8 år match 5 - ægtefælle match 4 fratages kontanthjælp zuza Nyt om loven 7 31-03-2009 19:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension