|
Forside | Nyttige Links | Tilmeld Dig Her | Blogs | FAQ | Kalender | Søg | Dagens indlæg | Markér alle forums som læst |
Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik |
|
Emne Værktøjer | Visningsmetode |
14-11-2014, 10:09 | #1 |
Banned
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0 |
Borgerens krav og ret til "Skriftlige henvendelser".
Læser lige nu her de gode råd: http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928
Gode råd til nye på K10. "Så, hvis alle disse socialrådgivere ikke har indført skriftligt i din journal, hvad der er lovet eller indikeret, så sidder du i en situation, som er særdeles vanskelig og hvor du ikke kan dokumenterer noget som helst." Jeg har bøvl med, at selv om jeg skriftligt har bedt om at få det indført i min journal, både hos jobcenter kbh og Københavns kommune (bl.a. ydelsesservice og K-kassen) at alt kommunikation skal ske skriftligt, enten via e-Boks, mail eller med brev, men de bliver ved med at ringe til mig.. Kan man som borger i Dk skriftligt 'kræve' iht en eller enden lov, at alt kommunikation skal foregår skriftligt imellem mig og kommunen, for ellers kan de jo bare ignorere det, og blive ved med at ringe til en ? Det er det jeg oplever Mvh Kim Sidst redigeret af Kio; 14-11-2014 kl. 10:48. |
14-11-2014, 10:14 | #2 |
Skal snart betale husleje på K10
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11 |
min umiddelbare reaktion og forslag er.....
at næste gang de ringer, og næste gang, og næste gang... så får de præcis samme besked fra dig, nemlig at du IKKE kommunikere med dem mdtl. og henviser til at det har du bedt om gentagne gange. og så siger du pænt farvel og afslutter samtalen. så må de da for pokker lærer det. Har ikke selv oplevet noget lign. men tænker det kan være en løsning at gøre som ovenstående. vh og god dag sortepigen |
14-11-2014, 10:23 | #3 |
Banned
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0 |
|
14-11-2014, 10:36 | #4 |
Skal snart betale husleje på K10
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11 |
det ved jeg ikke om man kan, måske andre ved det.
men evt. prøv at ringe til DUKH de har et ret godt overblik over lovgivningen , du kan se deres telefontider på deres hjemmeside. vh sortepigen |
14-11-2014, 10:46 | #5 | |
Banned
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0 |
Citat:
Meget bedre at skrive, så har modtageren også god tid til at sætte sig ind i spørgsmålet og skal ikke svare på stående fod. https://www.dukh.dk/fa-radgivning/skriv-til-dukh |
|
14-11-2014, 10:51 | #6 |
Skal snart betale husleje på K10
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11 |
jo jo Kio , du skrev mellem dig og kommunen, DUKH er jo ikke kommunen , men rigtigt du kan også skrive til DUKH, de er rigtig søde og vil helt sikkert gerne hjælpe dig.
go weekend og held og lykke med projektet sortepigen |
14-11-2014, 19:46 | #7 |
Webmaster
|
Tja kommunen kan IKKE kræve at du skal gøre tingene via telefon....
Det er trods alt stadigt ikke et krav at man har en telefon for at være i dette system.. Hvis de så forsøge at få møder med dig for stadig ikke at gøre tingene skriftligt....ja så må du begynde at optage alt...hvis du da ikke allerede gør dette... Så fortæl dem i en venlig tone at du ikke har tænkt dig at gøre disse ting over en telefon og så læg røret hvis de forsætter.. Så du kan ikke direkte kræve at tingene skal ske skriftligt....da det også kan ske ved personlige møder...men du kan godt sige nej til at det forgår over en telefon... Ja det kan være nemmere for begge parter og hurtigere hvis nogle ting kan forgår over en telefon....men desværre er der sagsbehandlere som ødelægger dette ved at lyve eller love ting for så ikke at overholde dette... Der står intet skrevet i nogen lov at borgeren skal have klaret sin sagsbehandling over en telefon... Omvendt skal man huske at det ikke nødvendigvis kan lade sig gøre at ting sker over mails....ihvertfald ikke medmindre det det sker via sikker mail---e-boks, borger.dk osv.... De bryder nemlig loven hvis de nævner personfølsomme i en usikker mail...
__________________
|
14-11-2014, 20:18 | #8 | |
Banned
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0 |
Citat:
Svar: Kommunen har efter Retssikkerhedslovens § 4 pligt til, at tilrettelægge sagsbehandlingen sådan, at borgeren kan inddrages bedst muligt, herunder også så vidt det er muligt at imødekomme borgerens ønske til hvordan kontakten er. Du kan overveje om du vil klage til kommunens ledelse over sagsbehandlingen. Jeg indsætter til uddybning tekst fra Retssikkerhedsvejledningen: ”Kapitel 6 Borgeren skal medvirke § 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed. ...samt en masse lovstof. Som jeg læser det, kan man som borger ikke 'kræve' iht en eller anden lov, at alt kommunikation skal foregår skriftligt. "så vidt det er muligt at imødekomme borgerens ønske til hvordan kontakten er." Så når Peter (phhmw) så rigtigt skriver de mange gode råd om "Skriftlige henvendelser." her http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928 savner jeg også et lille råd fra Peter om hvordan man evt kan "få" kommunen og andre offentlige instanser, til kun at kommunike skriftligt til en, gerne i form af en 'Standard skrivelse' man som borger kan sende til dem. Mvh Kim |
|
14-11-2014, 20:29 | #9 |
Lever på K10
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 16 |
Sagsbehandlere skal noterer hvad der tales om idet de har notatpligt.
Sådan opleves det ikke når man senere via aktindsigt ser deres notater! Man kan ikke stole på det de siger i telefon, hverken indholdt , ordvalget eller hensigten! Det kan være en gratis omgang for sagsbehandleren. Så både for dokumentationens skyld og for at undgå ubehagelige opringning hold fast i mails eller breve. De kan ringe for at skræmme, (sygedagpenge)lyve ( fx raskmeld dig)eller fordi det er nemmest(Porto) Gode råd (Har dog selv været ringet op af myndighed som henviste mig til hurtigt at klage, så det modsatte kan ske) |
14-11-2014, 21:01 | #10 | ||
Banned
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0 |
Citat:
Tak for dit svar Mht gode råd, har jeg et par spørgsmål, hvis du er sød at svare. * Hvilken kommune snakker du om her ? * Har du informeret kommunen om at du kun vil kontaktes skriftligt ? * Hvis/når kommunen ringer, hvad siger du så til dem ? Mvh Kim Citat:
Mvh Kim |
||
Emne Værktøjer | |
Visningsmetode | |
|
|