![]() |
|
Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik |
![]() |
|
Emne Værktøjer | Visningsmetode |
|
![]() |
#1 |
Banned
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0 ![]() |
Lovkrav om Behandligstid til tandlægehjælp ? (kontanthjælp)
Hej K10.
Når man på Kontanthjælp søger tandlægehjælp/tilskud (Enkeltydelse) via Ydelsesservice København, er der så noget krav om hvor længe kommunen max må være om at sagsbehandle ens ansøgning, før borgeren skal have et svar ? Der står jo bl.a. her: http://www.kk.dk/da/borger/omsorgogs.../enkeltydelser "Tilskud til tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til kontanthjælpsniveau Behandlingsfrist er 6 uger. Ved akut tandlægebehandling behandles ansøgning straks. Lov om aktiv socialpolitik, § 82a" Ydelsesservice modtog min ansøgning d 4. marts 2014, og det var akut tandlægebehandling. D 10 april 2014 fik jeg en brev, pålydende: -------------------------------------------------------- "Orientering om forlænget sagsbehandlingstid Socialcenter København har den 4/3-2014 modtaget din ansøgning om økonomisk støtte til tandlægebehandling. Vi har i tidligere brev orienteret dig om, at sagsbehandlingsfristen på din ansøgning er 6 uger, jf. retssikkerhedslovens § 3, stk. 2. Og at du vil blive orienteret yderligere om hvis fristen ikke kan overholdes. Vi vil samtidig oplyse, hvornår du kan forvente en afgørelse. Desværre, er vi i øjeblikket, ikke i stand til at overholde den generelle sagsbehandlingsfrist pga. store sagsmængder. Din ansøgning forventes at blive færdigbehandlet indenfor 3 måneder. Vi beklager de gener, vores forlængede sagsbehandlingstid eventuelt vil medføre for dig. Hvis du har spørgsmål til behandlingen af din ansøgning, er du velkommen til at kontakte os. -------------------------------------------------------- D 20 august 2014 fik jeg en brev, pålydende: -------------------------------------------------------- Vedrørende din ansøgning om hjælp til tandbehandling i henhold til §§ 82 eller 82a i lov om aktiv socialpolitik. Vi har den 4. marts 2014 modtaget din ansøgning om hjælp til tandbehandling på 9.210,02 kr. Det skal oplyses, at behandlingsoverslaget d.d. indsendes til Københavns Kommunes Tandlægekonsulent. Når behandlingsoverslaget er modtaget retur fra tandlægekonsulenten, vil du modtage en afgørelse fra Socialcenter København,Modtagelsen. -------------------------------------------------------- I går tirsdag d 14 0kt 2014 kørte jeg så ind forbi for at høre om hvordan det går med min ansøgning. De kunne intet sige overhovedet om hvornår jeg kunne få svar, kun at der er mange der ansøger om tandlægehjælp ![]() Nogen der kan give råd om hvad man så gør, andet end at vente tålmodigt ? Mvh Kim Sidst redigeret af Kio; 15-10-2014 kl. 10:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Moderator
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.925
Styrke: 33 ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du gør følgende...
Kære Kio.
Du betragter din ansøgning, som om du har modtaget et afslag og anker på normal måde: Indsender en anke til din SB Jeg betragter den lange sagsbehandlingstid, som et afslag på tandbehandling da Retssikkerhedslovens §3 stk.2 ikke er overholdt. Kommunale politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister er ikke lovbundne frister, men skal behandles, som om de var lovbundne. Begrundelsen for udsættelsen af sagsbehandlingsfristen er sagen uvedkommende ref: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=19024#K8 "Derimod er det på kanten eller måske endda direkte ulovligt at begrunde en overskridelse af fristen med f.eks. interne fejlekspeditioner, pensionsnævnets mødefrekvens eller travlhed, ferie og sygdom. Der bør ikke forekomme begrundelser, som vedrører forhold, som forvaltningen kunne tage højde for ved planlægning, styring og eventuel omlægning af arbejdsgange, overarbejde eller lignende." "8.4.2 Lokalt fastsatte frister De sagsbehandlingsfrister, kommunen selv skal fastsætte efter RTL § 3, stk. 2, håndteres på samme måde som de lovbundne." http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...hedsprincippet "Det fremgår endvidere af en uskreven forvaltningsretlig grundsætning, at en uforholdsmæssigt lang sagsbehandlingstid kan sidestilles med et afslag" "Endelig skal kommunerne fastsætte generelle frister for sagsbehandlingen inden for alle sociale lovområder. Gør en kommune ikke dette, er det ulovligt. Ligeledes må en kommune ikke fastsætte urimeligt lange frister for sagsbehandlingen. Og kan en kommune ikke overholde den fastsatte frist, skal borgeren have klar besked om, hvornår det kan forventes, at der foreligger en afgørelse" Det sender du til din SB med kopi til Borgerrådgiveren http://www.kk.dk/da/borger/borgerraa...r-vi-din-klage Hilsen Peter ![]() PS men da sygdommen "manglende konsekvens" for ulovligheder florerer i det offentlige, er spørgsmålet om det hjælper. Al viden og dokumentation om sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 findes her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=5664 Du har også mulighed for at klage til Statsforvaltningernes kommunale Tilsyn, men da Tilsynet også her udsender ulovlige afgørelser, kan vi konstaterer at uanset hvordan vores rumpet vender , så vil borgeren altid have solen i ansigtet og modvind op ad bakken. Sidst redigeret af phhmw; 15-10-2014 kl. 14:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banned
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0 ![]() |
Citat:
Hej Peter. Takker og bukker mange gange for dit svar, igen ![]() Mit problem er bare nu, hvordan jeg skal formulere denne klage mest hensigtsmæssigt. Jeg har læst inde på http://www.k10.dk/showthread.php?t=3684 omkring "Indholdet af en klage", "klagefrister" m.m. men er meget i tvivl. Er det okay jeg sender en PM til dig med hvordan jeg ville formulere den, måske du har tid til at kikke på den ? Mvh Kim Sidst redigeret af Kio; 16-10-2014 kl. 09:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Jeg bor her på K10
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21 ![]() |
Hvis du vil prøve at fremme din sag, kan du maile til din sb og bede vedkommende finde ud af, hvornår du kan forvente endeligt svar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Moderator
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.925
Styrke: 33 ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er simpelthen noget forbandet sludder at råde til..
Kære Stampe.
Fordi, at vi lever i et retssamfund, hvor Folketinget har vedtaget bla Retssikkerhedsloven, herunder §3 stk.2, som en af grundpillerne i vores retssamfund. Præcis Retssikkerhedslovens §3 stk.2 omhandler, at de borgere, som ikke kan eller har det mod eller evne til at bare ringe eller skrive til sin sagsbehandler, som jo ikke overholder lovgivningen, skal have en automatisk og uopfordret retssikkerhed. Den retssikkerhed findes bla ved at politikerne i de 98 kommunalbestyrelser vedtager og offentliggøre sociale sagsbehandlingsfrister, som kommunens serviceniveau. Således at også den svageste borger har mulighed for at se på forhånd en given sagsbehandlingstid, der som udgangspunk SKAL overholdes. UNDTAGELSESVIS, kan sagsbehandleren udskyde sagsbehandlingsfrister, hvis der mangler oplysninger, men ikke som i denne sag, hvor begrundelsen er sagen uvedkommende. Ikke mine ord eller meninger men Folketinget`s beslutninger. Lovgivningen blev vedtaget 1998 og skærpet 2010 L117 ved hjælp af k10. Så ingen borger skal vedblive med at kontakte sin sagsbehandler når denne ikke overholder lovgivningen. Hilsen Peter ![]() Sidst redigeret af phhmw; 15-10-2014 kl. 17:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banned
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0 ![]() |
Citat:
Jeg har flere gange mailet til dem, men kun fået 2 svar. Jeg har ingen SB, det er jo en Enkeltydelse jeg har søgt via Socialcenter København inde i Matthæusgade. Og deres 2 svar pr mail var: ----------------------------------------------------------- 30. jun. 2014 SV: Vedr økonomisk støtte til tandlægebehandling Besvarelse af rykker vedr. hjælp til tandbehandling Du har den 30. juni 2014 rykket for svar på din ansøgning om økonomisk hjælp til tandbehandling. Socialforvaltningen har fastsat sagsbehandlingsfrister i forbindelse med behandling af ansøgninger, jf. retssikkerhedslovens § 3, stk. 2. Socialcenter København, Modtagelsen, har som mål at behandle alle ansøgninger om økonomisk hjælp til tandbehandling indenfor 6 uger. Dette mål er vi desværre, som følge af en meget stor ophobning af ansøgninger, for tiden ikke i stand til at overholde. Vi bestræber os dog på at behandle alle ansøgninger så hurtigt som muligt. Vi har på mail ikke mulighed for, at besvare konkrete spørgsmål vedr. din ansøgning. Såfremt du ønsker det, kan du ringe på vores telefonnummer på 33 17 25 33 eller henvende dig i modtagelsen. Vi vil gerne beklage de gener, vores forlængede sagsbehandlingstid eventuelt vil medføre for dig. Med venlig hilsen Modtagelsen Denne mail kan ikke besvares. Såfremt du har yderligere spørgsmål er det muligt at rette henvendelse telefonisk eller møde op i vores modtagelse. ------------------------------------------------------------------ 26. aug. 2014 Hej Kim, Jeg kan se din ansøgning er blevet indsendt til vores tandlægekonsulenter d.20/8-14 og at vi stadig afventer svar fra dem af. Du vil hører nærmere når vi modtager deres vurdering. Navn.... __________________________ KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København, Modtagelsen ------------------------------------------------------------ Mvh Kim |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Jeg bor her på K10
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23 ![]() ![]() ![]() |
Hej Kio.
De har skrevet, at de afventer svar fra tandlægekonsulenten, så det er derfor de ikke har kunnet overholde sagsbehandlingstidsfristen. De har derfor overholdt den del at oplyse dig inden fristen udløb at orientere dig, "hvornår" der ellers kan forventes afgørelse. Det er ikke altid, man kan sige "om 2 uger" efter fristen, men de kunne måske godt have givet dig en nogenlunde mere svar på ca. hvornår afgørelsen kan forventes. Det er dog ikke altid den heller ikke kan overholdes. Det er ærligerligt, at det skal gå så lang tid i dit tilfælde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Moderator
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.925
Styrke: 33 ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du skriver blot sådan..
Kære Kio
Til Navnet på afdelingen XXXXX VEDR.: DIT navn og journal nummer XXXXX eller aflevere anken i Borgerservice imod kvittering Jeg betragter den lange sagsbehandlingstid, som et afslag på tandbehandling da Retssikkerhedslovens §3 stk.2 ikke er overholdt. Kommunale politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister er ikke lovbundne frister, men skal behandles, som om de var lovbundne. Begrundelsen for udsættelsen af sagsbehandlingsfristen er sagen uvedkommende ref: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=19024#K8 "Derimod er det på kanten eller måske endda direkte ulovligt at begrunde en overskridelse af fristen med f.eks. interne fejlekspeditioner, pensionsnævnets mødefrekvens eller travlhed, ferie og sygdom. Der bør ikke forekomme begrundelser, som vedrører forhold, som forvaltningen kunne tage højde for ved planlægning, styring og eventuel omlægning af arbejdsgange, overarbejde eller lignende." "8.4.2 Lokalt fastsatte frister De sagsbehandlingsfrister, kommunen selv skal fastsætte efter RTL § 3, stk. 2, håndteres på samme måde som de lovbundne." http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...hedsprincippet "Det fremgår endvidere af en uskreven forvaltningsretlig grundsætning, at en uforholdsmæssigt lang sagsbehandlingstid kan sidestilles med et afslag" "Endelig skal kommunerne fastsætte generelle frister for sagsbehandlingen inden for alle sociale lovområder. Gør en kommune ikke dette, er det ulovligt. Ligeledes må en kommune ikke fastsætte urimeligt lange frister for sagsbehandlingen. Og kan en kommune ikke overholde den fastsatte frist, skal borgeren have klar besked om, hvornår det kan forventes, at der foreligger en afgørelse" Med venlig hilsen XXXXX XXXXX CC Borgerådgiveren Nu har kommunen 4 uger til at vurdere din sag og hvis de gør videre SKAL de sende din sag ti Ankestyrelsen. Men mon ikke at du får gang i sagen på denne måde, det tror jeg Lad os hører hvordan din sag ender. Hilsen Peter ![]() PS Grunden til dette moras er at kommunen sikkert kører efter LEAN, hvor alle bare kan slippe problemerne og lade som ingenting, ingen tager ansvar. Men uanset hvad skal lovgivningen overholdes, det kan ingen vel være uenig i? Sidst redigeret af phhmw; 16-10-2014 kl. 11:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Moderator
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.925
Styrke: 33 ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du afventer...
Kære Kio.
Fordi, kommunen skal ifølge lovgivningen finde din sag frem, og genvurdere sagen. De skal tage stilling til om de vil give dig en afgørelse i løbet af kort tid, herunder må de rykke deres samarbejdspartner tandlægerne, som har endnu ikke har svaret på tilbuddet, og vurderer hvad de vil gøre nu. Nu har du tvunget kommunen til at tage din sag op på skrivebordet. Fordi, at inden 4 uger SKAL kommunen meddele dig om de fastholder eller om de kommer til en ny afgørelse. Så enten får du en afgørelse eller også sender kommunen sagen til Ankestyrelsen, inden 4 uger. Så venter du derefter ca. 10 dage, så søger du aktindsigt ved Ankestyrelsen, for at kontrollere at kommunen har tilsendt alle relevante og korrekte oplysninger fra din sag. Hvis der mangler sagsakter eller der er ukorrekte oplysninger skal du reagere og tilsende Ankestyrelsen, hvad du måtte være utilfreds med. Hvis der senere dukker nye oplysninger har du stadig retten til at tilsende Ankestyrelsen nye oplysninger. Ankestyrelsen har ikke fastsatte sagsbehandlingsfrister men udelukkende servicefrister, som de selv fastsætter, alt efter hvor travlt de har. Pt er deres sagsbehandlingstid ca 10 mdr. Borgerrådgiveren skal du nok modtage en reaktion fra, ellers ringer du til dem og spørger ind til deres reaktion. Alle har travlt. Landet er i krise. Vi er påny gået i krig. Men du er hovedpersonen i din sag og alle de ansatte er ansat til at sagsbehandle din sag efter Folketingets love. Såre enkelt , men ![]() Håber det har givet dig forståelse for en anke. Hvis ikke du havde reageret kunne det da godt være at du havde modtaget en afgørelse på kortere tid, men erfaringen siger mig, at det ikke ville ske. Nu har du været aktiv og tvunget kommunen til i det mindste at tage din sag frem igen. Lad os høre om hvad der sker i din sag. Hilsen Peter ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banned
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 60
Indlæg: 968
Styrke: 0 ![]() |
Starter lige med at takke for dine input Peter, det er meget værdsat
![]() Har ikke kunne komme ind på K10 et par dage, deres server ligger i Nederland et sted, og deres server ville ikke svare ![]() Har fået brev fra Borgerrådgiveren, hvor de beder mig afvente et svar fra KBH's kommune Så kom der et brev fra KBH's kommune via e-Boks pr 24-10-2014, jeg forstår bare ikke hvad han skriver... Og hvis man klikker "Besvar" oppe i venstre hjørne, siger siden: "Besvar: Post Fra Københavns Kommune Dette element kan ikke besvares Hvis du ønsker at rette henvendelse vedrørende denne meddelelse, skal du kontakte Københavns Kommune direkte" Der skrives: Jeg har fra borgerrådgiveren modtaget din klage over sagsbehandlingstiden i forbindelse med din ansøgning om hjælp til tandbehandling. Indledningsvis skal jeg nævne, at jeg alene forholder mig til det formelle indhold af sagsbehandlingen. Hvad betyder dette ? Det fremgår af din sag, at socialcentret den 23. oktober har truffet afgørelse på din ansøgning. Hvis du har spørgsmål til afgørelsen samt de reelle forhold omkring denne, kan du rette henvendelse til afdelingen for enkeltydelser på telefon nr. 33 17 25 33. Betyder dette, at kommunen har truffet en afgørelse over min ansøgning om økonomisk støtte til tandlægebehandling ? Hvornår får jeg så besked/brev om dette, så jeg kan underette min tandlæge ? Modtagelsen i Socialcenter København servicerer et stort antal borgere i København, og vi har derfor i perioder meget pres på vores sagsbehandling både i forhold til telefonbetjening, fremmøde og skriftlige svar. Vi er som kommune forpligtet til at yde den bedst mulige service samt træffe korrekte juridiske afgørelser. Desværre betyder det, at vores sagsgange og procedurer nogle gange kan opfattes som langsommelige og usmidige. Vi anerkender, at vi har urimelig lang sagsbehandlingstid til trods for vores mål er, at behandle alle ansøgninger om tandbehandling indenfor 6 uger. Dette mål er vi desværre ikke i stand til at overholde, idet vi aktuelt har mange sager under behandling. Vi bestræber os selvfølgelig på, at gøre det så hurtigt som muligt. Vi har nu fået tilført flere ressourcer, og dette skulle meget gerne afhjælpe den lange sagsbehandlingstid som vores borgere for øjeblikket er ude for. Jeg skal beklage, de gener den lange sagsbehandlingstid har medført for dig. På vegne af Områdechef Dorthe Kristensen Venlig hilsen Navn.xxxxx |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|