K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-07-2011, 14:23   #1
Holbæk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Holbæk er ny på vejen
Førtidspension tildelt - og frataget igen efter flytning til Thailand

Hejsa,

Jeg skriver for en bekendt for at høre om nogle at jer kloge hoveder der sidder herinde, som har nogle gode idéer til hvad vi kan gøre for at få afhjulpet denne situation.

En af mine bekendte boede fra 2004-2009 i Thailand - her fik personen en blodprop i hjernen. Personen flyttede tilbage til Dk, modtog behandling og søgte førtidspension.

Efter 2 års kamp med (holbæk) kommune fik personen tildelt FP på en §17 ansøgning på grund af den helbredsmæssige situation med tilbagevirkende kraft.

Personen henvendte sig derefter til kommunen for at høre om man kunne medtage sin førtidspension til Thailand igen, da personen har det meget bedre på grund af det varme klima. Svaret var ja - men at pensionsstyrelsen skulle tage sig af udbetalingerne fremover.

Personen meldte sig derfor ud af Danmark igen (et halvt års tid efter FP blev tilkendt) og rejste til Thailand.

Nu gik der desværre lidt tid før personen hørte noget fra kommunen og pensionsstyrelsen. Efter utallige henvendelser til pensionsstyrelsen fik personen 2 måneder senere at vide at de havde sendt sagen tilbage til kommunen da de var usikre på om Holbæk Kommune havde taget stilling til om personen måtte tage pensionen med til udlandet - og henviste til lov om social pension

Svaret kom prompte fra kommunen - på grund af lov om social pension §3 stk 3 var personen ikke berettiget til at medtage pensionen til thailand - da personen ikke havde levet i danmark i 10 år op til tidspunktet hvor førtidspensionen var blevet tildelt.

Har i nogen idéer til hvad vi kan gøre? Nu er det pt. gået 3 måneder uden udbetaling af FP og indtil videre ser det ud som om at personen får karantæne fra kommunen i 3 mdr på grund af personen har været udmeldt af danmark. Personen har selvfølgelig klaget over afgørelsen fra Holbæk kommune - men det ser jo ud som om at personen ikke er den eneste der er i denne situation.

Som jeg ser det - er eneste mulighed at søge dispensation til at medtage pensionen til Thailand - har i andre idéer?

Som jeg har læst det i flere indlæg er det nærmest rent proforma at kommunen godkender at man medtager førtidspensionen til udlandet....
Holbæk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2011, 14:35   #2
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 17
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Holbæk Se meddelelser
...Som jeg har læst det i flere indlæg er det nærmest rent proforma at kommunen godkender at man medtager førtidspensionen til udlandet....
Kun hvis man rejse til et anden EU land og har dansk stadsborgerskab.
Hier kan du læse om reglerne:

http://www.penst.dk/Pension/Dansk-pe...-udlandet.aspx

Mit råd er:
drop kommunen og kontakt pensionsstyrelsen i stedet.
Nu nå I har sagen hos pensionsstyrelsen er det kun dem som er ansvalige for at orietere jer om forløbet og afklare sagen.

Sidst redigeret af Karo; 17-07-2011 kl. 14:41.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2011, 14:46   #3
Holbæk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Holbæk er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Kun hvis man rejse til et anden EU land og har dansk stadsborgerskab.
Hier kan du læse om reglerne:

http://www.penst.dk/Pension/Dansk-pe...-udlandet.aspx

Mit råd er:
drop kommunen og kontakt pensionsstyrelsen i stedet.
Nu nå I har sagen hos pensionsstyrelsen er det kun dem som er ansvalige for at orietere jer om forløbet og afklare sagen.

Personen er dansk statsborger - men ja Thailand er jo ikke et EU land

Så du mener at vi skal sende ansøgningen om dispensation til pensionsstyrelsen med det samme? Det kan personen vel ikke før der er taget stilling til klagen omkring afgørelsen om at medtage pensionen til Thailand i det sociale nævn jf. det link du lige sendte?
Holbæk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2011, 15:22   #4
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 17
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Holbæk Se meddelelser
...Så du mener at vi skal sende ansøgningen om dispensation til pensionsstyrelsen med det samme? ...
Ja, med det samme. Pensionsstyrelsen har internationale forpligtelser, det har kommunene ikke. Det skal I huske på.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2011, 19:03   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Her kan i finde alle oplysninger om det at tage pension med til udlandet:

http://www.penst.dk/Pension/Dansk-pe...-udlandet.aspx

Og her finder i samtlige blanketter der kan være relevante:

http://www.penst.dk/Om-Pensionsstyre...lanketter.aspx

Hvis din ven ikke opfylder kravene, er der jo også mulighed for at finde varmere klima indenfor EUs grænser.

Men det er rigtigt der mangler for mange detaljer for at der kan gives et fyldestgørende svar.

En vigtig detalje er hvor gammel han var på tidspunktet for tildelingen af førtidspension, hvor længe han nøjagtig var i Thailand og hvornår.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2011, 20:13   #6
Holbæk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Holbæk er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Her kan i finde alle oplysninger om det at tage pension med til udlandet:

http://www.penst.dk/Pension/Dansk-pe...-udlandet.aspx

Og her finder i samtlige blanketter der kan være relevante:

http://www.penst.dk/Om-Pensionsstyre...lanketter.aspx

Hvis din ven ikke opfylder kravene, er der jo også mulighed for at finde varmere klima indenfor EUs grænser.

Men det er rigtigt der mangler for mange detaljer for at der kan gives et fyldestgørende svar.

En vigtig detalje er hvor gammel han var på tidspunktet for tildelingen af førtidspension, hvor længe han nøjagtig var i Thailand og hvornår.



Ragdoll

Ja hvis dispensationen ikke går igennem, så tror jeg det bliver et andet EU land med noget varmere klima.


Mht. detaljer så spørger du bare - jeg er lidt usikker på hvad der mangler. Personen har fået tildelt førtidspension som brøkpension 40/40. del udbetalt. Personen var 58 da FP blev tildelt. At vedkommende får 40/40 del betyder jo at personen har opholdt sig sammenhængende i DK i 40 år fra det fylde 15. år.

Vedkommende rejste til Thailand første gang december 2004 - men dette blev først registreret i folkeregisteret i november 2006 - personen var ikke på nogen form for offentlig støtte i første ophold i Thailand. Efter blodprop kom personen til DK igen maj 2009.

FP blev tildelt pr. 1 februar 2010. Vedkommende udrejste fra DK til Thailand i April 2011 hvor personen var 59.

Mangler jeg noget?
Holbæk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 17:14   #7
Lau
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2007
Indlæg: 47
Styrke: 17
Lau er ny på vejen
@Ragdoll: Du er forkert på den!

"Bopælskravet efter 1. pkt. skal være opfyldt umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes"


Læs her:

https://www.retsinformation.dk/forms...x?id=132869#K3
Lau er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 19:18   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Gå endelig videre med sagen. Kommunerne er ofte ikke eksperter på området.
http://www.borger.dk/Emner/pension-o...-pension.aspx?[/B][/B]
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 19:26   #9
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lau Se meddelelser
@Ragdoll: Du er forkert på den!

"Bopælskravet efter 1. pkt. skal være opfyldt umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes"


Læs her:

https://www.retsinformation.dk/forms...x?id=132869#K3
Bopælskravet er at man er bosat i Danmark umiddelbart før tildelingen af pension.

Stk. 1 siger intet om hvor længe.

Med hensyn til § 2 så handler den om indfødsret og er derfor ikke relevant for Holbæks ven. §2 stk 2 handler om udlændinge der søger dansk pension, og er kun relevante for personer der ikke har dansk indødsret.

Har man dansk indfødsret behøver man end ikke være bosiddende i DK for at få tilkendt dansk førtidspension.

Jeg fastholder at jeg har tolket tingene korrekt.

Jeg var ikke selv bosiddende i Danmark i hverken 5 eller 10 år umiddelbart før tilkendelsen af min førtidspension, og har siden da boet både i Tyskland og Brasilien.

Hvis dette var tilfældet, ville der jo være mennesker som man stavnsbandt til tid og evighed i Danmark.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2011, 21:45   #10
Holbæk
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Holbæk er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Bopælskravet er at man er bosat i Danmark umiddelbart før tildelingen af pension.

Stk. 1 siger intet om hvor længe.

Med hensyn til § 2 så handler den om indfødsret og er derfor ikke relevant for Holbæks ven. §2 stk 2 handler om udlændinge der søger dansk pension, og er kun relevante for personer der ikke har dansk indødsret.

Har man dansk indfødsret behøver man end ikke være bosiddende i DK for at få tilkendt dansk førtidspension.

Jeg fastholder at jeg har tolket tingene korrekt.

Jeg var ikke selv bosiddende i Danmark i hverken 5 eller 10 år umiddelbart før tilkendelsen af min førtidspension, og har siden da boet både i Tyskland og Brasilien.

Hvis dette var tilfældet, ville der jo være mennesker som man stavnsbandt til tid og evighed i Danmark.



Ragdoll
Tusind tak for dine svar. Min ven er kommet til Danmark idag og har planer om at tage ned på kommunen og snakke med dem. Jeg har udskrevet dine to svar og givet ham det med - så må vi se hvad de siger til det.

Indtil videre har han anket afgørelsen fra kommunen - så der sker desværre nok ikke noget før de har taget stilling til anken. Men det er da værd at tage ned og snakke med dem omkring de punkter du nævner i dine svar.

Jeg vidste at der var nogle kloge hoveder herinde
Holbæk er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§102 - har du som psykisk ramt fået tildelt hjælp efter denne paragraf? L.S. Alt det andet 20 23-07-2011 09:29
Genoptagelse af tildelt førtidspension custer Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 27 07-02-2011 14:28
Tildelt førtidspension Arne12 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 36 01-08-2010 00:39
På revalidering igen efter sygemelding harms Alt det andet 2 16-03-2009 13:13
Flytning igen.. blackcatz Spørgsmål ang fleksjob 7 04-02-2006 09:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension