K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-08-2012, 09:18   #1
Scorpion
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-08 2012
Indlæg: 16
Styrke: 13
Scorpion er ny på vejen
Sdp stop

Hei er nye her inde, så aller først hej til alle der ude som er i samme båd som jeg, ved ikke helt hvor jeg skal starte, men min kommune stopper med min sdp fra på tirsdag af, fik brev for 3 dage siden. Havde ellers være til en special læge som kommunen havde anvist mig til, så gik bare og ventede på hvad den sagde. Men de har slet ikke brugt det som hun har skrevet eller min egen læge eller psygolog, prøvede at holde mig til retsikkerheds loven § 7.a
Og § 27 og § 28. Men det siger hun bare nej til kan dette være rigtig mvh Scorpion
Scorpion er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 09:51   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det kommer jo an på om du opfylder betingelserne for forlængelse. Svært at vurdere ud fra dit korte indlæg.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 10:09   #3
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Skal man ikke varsles14 dageinden, hvis de stopper SDP?
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 10:11   #4
Scorpion
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-08 2012
Indlæg: 16
Styrke: 13
Scorpion er ny på vejen
Hej stampe. Jeg syntes at jeg går ind under nogle af dem under § 28 stk 4.
Men problemet er at min Sbh holder sig til den udtalese som lægekonsulenten har lavet hvilket jeg mener hun ikke må, og at hun slet ikke ser på hvad speacial lægen og min egen + min psygolog har skrevet, hun holder sig så kun til hvad han har skrevet den lægekonsulent.

Hej jo det sagde jeg også til min Sbh men hun sagde bare nej

Min Sbh har ikke en gang lavet en ressourceprofil, så de kan finde ud af om jeg kan få, Revalidering, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job.
Scorpion er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 16:25   #5
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Scorpion Se meddelelser
Hej stampe. Jeg syntes at jeg går ind under nogle af dem under § 28 stk 4.
Men problemet er at min Sbh holder sig til den udtalese som lægekonsulenten har lavet hvilket jeg mener hun ikke må, og at hun slet ikke ser på hvad speacial lægen og min egen + min psygolog har skrevet, hun holder sig så kun til hvad han har skrevet den lægekonsulent.

Hej jo det sagde jeg også til min Sbh men hun sagde bare nej

Min Sbh har ikke en gang lavet en ressourceprofil, så de kan finde ud af om jeg kan få, Revalidering, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job.
Hej Scorpion.

Alle skal have lavet en ressourceprofil.

Hvis din sagsbehandler fejer dig af når du henviser til § , så sørg for at skrive det du siger og ønsker reelt svar på ned og få kvittering på det er afleveret ( husk kopi til dig selv . )

Alle lægepapirer skal ligge i din sag, og indgå i afgørelser.

Hvis du ønsker at søge førtidspension, behøver du ikke at være på sygedagpenge.

Hvis du hos din sagsbehandler søger førtidspension, må de ikke stoppe udb. af sygedagpenge, først når din ansøgning om førtidspension er behandlet og afgjort.
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 17:27   #6
Scorpion
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-08 2012
Indlæg: 16
Styrke: 13
Scorpion er ny på vejen
Sdp stop

Hej le cuere. Har fået at vide fra min egen læge, hun siger at jeg skal passe på med at søge førtidspension, kan man søge til felx på sammen måde som førtidspension. så man bremser sagen med at de stopper sygdagpenge ??
Har nemlige snakket om flex med både psy og læge, retter det var dem som spurgte om jeg havde tænkt på det.
Scorpion er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 17:51   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 56
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Scorpion,

Ja du kan selv søge pension i forbindelse med sdp. stop. Dette iht. §17!! Dog skal du regne med, at det er en kort fornøjelse. Du kan forvente, at forblive på sdp. i 1 dage - til max. 3 mdr. medens ansøgningen står på. Hvis dine papirer ikke er til det, må du regne med afslag, hvorefter du vippes ud af systemet omgående. Efter flg. bliver du som ved stop af sdp. tilbudt at søge kh.

Alternativet omkring pension kunne være, at kommunen selv ønskede, at indstille dig og således starte en §18, men der lyder i slet ikke til, at være i din sag pt.

Fleksjob er ligeså noget man indstilles til via arbejdsprøvning(er) og helbredsmæssige afklaring(er). Når alt er på plads deromkring kan man være heldig og blive indstillet til fleksvisitering.

Med ovenstående skal du nok mest koncentrere dig hvorvidt grundlaget for forlængelse af dine sygedagpenge er ok.

Du skriver bl.a, at du blev anvist, at blive raskmeldt, hvorfor det?

Har du været i arbejdsprøvning under din sdp. periode?

Læger, psykiatere, psykologer og andre special indsatser har ingen kompetance omkring hvad man skal gøre i sdp. systemet som sådan. De kan ikke anbefale at du får fleksjob eller funktion. Fint nok at du får hjælp til en partshøring, lad os håbe at den bliver hørt og følger sygedagpengelovens regler. For kommunen er det vigtigt, at lægerne i deres papirer har angivet dit funktions niveau, dvs. hvordan du fungere i hverdagen og dennes opgaver og det vil jeg da formode at de også har!!??

Ligeledes formoder jeg, at du er stationær i dine lidelser for det er også en af de øverste prioriteter i forhold til forlængelse af sdp.

Ligesom Stampe syntes jeg at vi mangler flere info. i din sag i forhold til at rådgive dig. Det største spørgmål er nok hvad er sket mens du har været på sdp. i 52 uger?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 24-08-2012 kl. 17:55.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 18:10   #8
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Scorpion Se meddelelser
Hej le cuere. Har fået at vide fra min egen læge, hun siger at jeg skal passe på med at søge førtidspension, kan man søge til felx på sammen måde som førtidspension. så man bremser sagen med at de stopper sygdagpenge ??
Har nemlige snakket om flex med både psy og læge, retter det var dem som spurgte om jeg havde tænkt på det.
Hej Scorpion.

Godt spørgsmål. Jeg tror ikke ansøgning om fleks. bevirker at de ikke har ret til at stoppe sygedagpenge, men jeg ved det ikke. Måske en anden person her på K10 ved det.

Man kan kun få førtidspension hvis erhvervsevnen er nedsat til det ubetydelige i alle erhverv.

Men selvom de siger det, er det eneste der kan ske ved at man søger førtidspension, at man får afslag. Får man det, kan man så enten anke afgørelsen eller søge fleksjob.

Til gengæld så får du jo udb. sygedagpenge i tiden der går fra du søger føtidspension og indtil ansøgningen har været igennem systemet. du er sikret mod at de stopper dine sygedagpengene, hvilket jo er en fordel.
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 18:33   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 56
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af le cuere Se meddelelser
Hej Scorpion.

Godt spørgsmål. Jeg tror ikke ansøgning om fleks. bevirker at de ikke har ret til at stoppe sygedagpenge, men jeg ved det ikke. Måske en anden person her på K10 ved det.

Man kan kun få førtidspension hvis erhvervsevnen er nedsat til det ubetydelige i alle erhverv.

Men selvom de siger det, er det eneste der kan ske ved at man søger førtidspension, at man får afslag. Får man det, kan man så enten anke afgørelsen eller søge fleksjob.

Til gengæld så får du jo udb. sygedagpenge i tiden der går fra du søger føtidspension og indtil ansøgningen har været igennem systemet. du er sikret mod at de stopper dine sygedagpengene, hvilket jo er en fordel.
1) Man kan ikke søge fleksjob selv. Gælder det sygedagpenge og stop i forbindelse med varighedsbegrænsningen, der er det nærmeste nok, at søge forlængelse iht. §27 stk. 1 nr. 4.

2) Man kan søge pension iht §17, det kan alle, men det kan ende med afslag hurtigere end man aner.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2012, 21:51   #10
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 17
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Scorpion Se meddelelser
Min Sbh har ikke en gang lavet en ressourceprofil, så de kan finde ud af om jeg kan få, Revalidering, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job.
Ifølge Ankestyrelsens principafgørelse D-10-05 har ressourceprofilen (iht dets bekendtgørelse) karakter af garantiforeskrift, hvis manglende anvendelse forud for den trufne afgørelse medfører afgørelsens ugyldighed.
Med andre ord - hvis der ikke foreligger en ressourceprofil, er afgørelsen ugyldig

Desværre betyder ulovlig afgørelse bare ikke at man så får forlænget sygedagpengene. Det får man kun hvis betingelserne for forlængelse er opfyldt.

Men om disse betingelser er opfyldt, kan der først tages stilling til når der foreligger en ressourceprofil.

Der er ingen sanktionsmuligheder, og ingen erstatning til borgeren her. Hvis man klager, vil kommunen blot få en løftet pegefinger. Så selvom din sagsbehandler her bryder loven, hjælper det dig ikke en dyt

Derudover fremgår det også af retssikkerhedsloven §3 stk 2,2, at "hvis fristen ikke kan overholdes, skal ansøgeren have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse"

Og principafgørelserne R-1-06, D-14-03, samt D-14-08, som med henvisning til retssikkerhedslovens §7a fastslår at overholder man ikke 14 dages fristen, er afgørelsen ugyldig
(men, igen, det medfører ikke automatisk forlængelse af sygedagpenge - konstaterer bare at loven er brudt - igen uden sanktioner over for kommunen)

Men du kan da prøve at klage med henvisning til ovenstående, og se om det alligevel ikke kan skræmme din sagsbehandler til handling

PS - og send en kopi af klagen til afdelingsleder samt job-og borgerservicechefen
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *

Sidst redigeret af Tassi; 24-08-2012 kl. 22:03.
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sdp Stop Scorpion Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 17-09-2012 06:31
Sdp-stop hej Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 25-07-2012 14:24
Stop af revalidering?? joseemma Alt det andet 10 12-08-2011 14:05
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
Råb op og sig stop! Tante Ana Det er da strengt ! 13 05-03-2009 12:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension