K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-04-2011, 10:45   #1
mettess
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
mettess er ny på vejen
Syg men ved ikke hvordan søger flex?

Hejsa

Jeg er ny herinde og skriver faktisk for min bror.
Han ved ikke så meget om alt det her, men han er syg og kan snart ikke arbejde fuldtid mere. Jeg kan mærke på ham at han er lidt ked af det og helt sikkert trist over at hans liv er gået i den retning. Som han sagde til mig morges: Ja søs havde du spurt mig for 10 år siden, havde jeg sku ikke lige drømt at mit liv skulle være sådan her, jeg er kun 33 år.

Jeg kan jo kun give ham ret og derfor bliver jeg så ked af det. Jeg vil så gerne kunne hjælpe ham, men jeg mangler svar på nogle ting.

Han er selvstændig i dag, men har nu sat sin forretning til salg, da han ikke kan klare det mere.
Hans sygdom er slidgigt i ryggen og de flest led. Han har været på et rygcenter, hvor det har sagt til ham, at han ender i en kørestol inden han er 45 år, hvis han ikke passer MEGET på. Han kan stå bag disken i sin butik 4 timer, og så er han HELT færdig og har mange smerter. Han træner meget, for han ved at det kan hjælpe ham, men det er svært at få tid til det hele til at gå op, når man er selvstædig og har to børn. Har han ikke trænet 1 uge, er han slået flere måneder tilbage, så slem er det.

Nu har han sat butikken til salg men hvad skal han gøre?

Jeg mener, kan man have nogle forsikringer der dækker tab af erhvervsevne, når det er en indefra kommende sygdom og ikke et uheld eller en arbejdskade?

Kan man tegne en forsikring, der gør at må får udbetalt noget ekstra, hvis man får tilkendet et flexjob?

Når butikken er solgt, skal han så melde sig syg på kommunen, eller hvad?

Håber meget på at i kan hjælpe mig, så min bror kan få en ordentlig start på sit sygdomsforløb, for som jeg kan læse herinde, så er der mange der kommer i klemme og det ønsker jeg absolut ikke for ham. Ja det ønsker jeg ikke for nogen :-)

Venlig hilsen Mette
mettess er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2011, 11:40   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
han skal selv have tegnet forsikringer, nu når han er selvstændig
ellers er der ingen hjælp at hente
har selv tegnet en forsikring og ydeligere har jeg fået erstatning fra mit tidligere arbejde
det er ikke en arbejdskade, men sygdom der er kommet løbende
problemet er hvis han ikke har nogen nu, så skal i skrive under på han ikke fejler noget
når man tegner den. tro mig de søger på alt, for at se om har holdt oplysninger tilbage

man kan ikke søge flex i den forstand. Men man skal ind i et forløb med kommunen-
som indebære afklaring af hans arbejdsevne. alså ud i arbejdesprøvninger
der vil de også forsøg omskoling i første omgang.
for mulgiheden for en revalidering skal også undersøges, før flex

hvis han få solgt sin butik, så kan han sikkert heller ikke søge kontathjælp

systemet er bare mega tungt, så derfor går der omkring 2-5 år, før en kommunen træffer afgørelse
omkring flex eller pension. Men i mange tilfælde langt over 5 år

Sidst redigeret af MTVRV1; 18-04-2011 kl. 11:48.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2011, 12:34   #3
mettess
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
mettess er ny på vejen
Hej

Tak for svaret, men jeg er stadig lidt lost, da jeg starter på HELT bar bund.

Hvad hedder den forsikring han skal tegne?
Mener du han kan tegne den nu eller er det for sent?
Hvorfor skriver du det med kontanthjælp? Han er jo syg, så han burde da i det mindste kunne få kontanthjælp?

Håber ikke det er for mange spørgsmål :-)

Mange hilsner Mette
mettess er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2011, 12:53   #4
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Hej mettess og velkommen til K10...

Da jeg var selvstændig havde jeg tegnet en sygeforsikring/arbejdsløs forsikring - du kan sammenligne det som en a-kasse .. Bliver man sygemeldt som ansat så træder kommunen til og refund. en del af firmaets udgift til løn (efter nogle uger..)

Men som selvstændig da må man tegne en forsikring så der er en "løn" under sygdom...

Jeg kan godt forstå at du gerne vil hjælpe din bror, men det er lettest hvis I kan svare på indlæg sammen.. jeg ved godt nok ikke om du er 110% inde i alle din brors ting Som det er nu så vil div. svar blive lidt svævende..

Kontanthjælp... når/hvis han sælger sit firma, så skal han leve for de penge han får for salget først..
Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2011, 15:43   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af mettess Se meddelelser
Hej

Tak for svaret, men jeg er stadig lidt lost, da jeg starter på HELT bar bund.

Hvad hedder den forsikring han skal tegne?
Mener du han kan tegne den nu eller er det for sent?
Hvorfor skriver du det med kontanthjælp? Han er jo syg, så han burde da i det mindste kunne få kontanthjælp?

Håber ikke det er for mange spørgsmål :-)

Mange hilsner Mette
Nej sådan hænger det desværre ikke sammen
over 10000 kr i værdi= ingen kontanthjælp
er selv helt uden indtægt fra det offenlige, så det er ikke noget problem i Danmark
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2011, 17:02   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
har han ikke en ganske alm. forsikring for selvstændige tegnet igemmen kommunen?
Så kan han sygemelde sig, ellers kan han tegne den nu men det varer et ½ år før den træder i kraft.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2011, 18:33   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
slet indlæg -beklager, men kom til at skrive "forkert"
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2011, 08:54   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
men man kan ikke søge flex som man kan søge en pension
fleks bliver givet hvis ens erhversvsevne er nedsat i alle erhverv og der ingen behandlingsmuligheder er. samt hans tilstand skal være varig

Det skal man så have lægepapir på
en arbejdsprøvning skal vurdere hvor meget ens arbejdsevne er
ens lægepapir og konklusionen fra arbejdsprøvning, skal være nogenlunde ens
Men revalidering skal afprøves først, det betyder at han foreksempel kunne tage en uddannelse inden for kontor som ikke belaster ryggen lige så meget

det er ens sagsbehandler på kommunen der indstiller til flex
hvis ens lægepapir understøtter det, samt arbejdsprøvning.
men det er ikke ens sagsbehandler som bestemmer om man kan få flexjob.
det er et udvalg i kommunen der visitere til fleksjob, alså ud fra en generel vurdering, af hele hans sag
i dag er flex efterhånden ved at være lige så svært og få, som pension
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2011, 10:49   #9
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 15
Mr x er ny på vejen
Inden din bror lukker virksomheden, skal han undersøge om han ville kunne få flex i egen virksomhed, hvor han kunne sidde ved butiksdisken og have en makker til at hjælpe sig med det fysiske arbejde. Måske kunne han få en ansat i skånejob eller flex til at hjælpe sig.

Lige et par link her om emnet
http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=966

http://www.k10.dk/showthread.php?t=3...+selvst%E6ndig

Lukker I virksomheden, kan han IKKE senere åbne en virksomhed på flex/førtidspension og samtidig bevare sin ordning.

Et er sikkert og det er I skal have undersøgt det grundigt inden han lukker butiken, for hvis han efter en lukning nu, skal leve i lang tid af sin egen /evt. kærestes opsparing/formue over 10.000/20.000 kr., kan det være et stort problem der vil gå ud over ham og børnene hårdt.

Måske var det bedre at holde liv i butikken og søge hjælp til fysisk aflastning nu og samtidig bede Jobcenter om at blive udredt til hvordan fremtiden skal se ud på lang sigt.

Få hjælp af Jobcenter til at træffe beslutningen om din fremtid.

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2011, 00:24   #10
Mettesbror
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2011
Indlæg: 4
Styrke: 0
Mettesbror er ny på vejen
Hej allesammen
Lidt underligt det her, jeg sidder her sent på aftenen og søger efter en eller anden gylden udvej på mit problem, og vupti, min søs har sgu oprettet en tråd om mig på nettet, anede det ikke og har ikke lige ringet til hende på det her tidspunkt for at få en forklaring.
Men det er jo sådan set også ligemeget, for det kunne jo være jeg selv havde gjort det.

Men for lige at udrede et par ting er her lidt info:

Jeg har haft rygsmerter siden midt tyverne, men eftersom gud og hver mand render rundt og siger de har ondt i ryggen tog jeg sdet ikke for noget særligt.
Det skulle jeg nok ha´ gjort, for Rygcenteret i Ringe, ringede til mig ca. 10 dage efter jeg havde været til undersøgelse dernede, (kunne ikke holde det ud mere, smerterne altså, derfor kom jeg til sidst til undersøgelse dernede, på det tidspunkt var jeg 30).
Jeg fik "dommen" 4 mdr. efter jeg havde købt min forretning. Lidt surt og skidt timing må man sige. Men jeg var ved godt mod og mente at jeg havde gode chancer for at få min hverdag til at hænge sammen arbejdsmæssigt.
Men skæbnen ville det anderledes og nu skal skidtet sælges.

Diagnosen var klar fra lægens side, slidgigt i hele den nederste del af ryggen samt 2 begyndene diskuprolabser. Prolabserne er intet problem, de er trænet væk. Men mit slidgigt svarede til en 50+ årig murarbejdsmand og de havde faktisk aldrig set så voldsomt et slid i så tidlig en alder. Mit "held" var at jeg altid har holdt mig i form, og gør det fortsat, dog lidt mere seriøst.
Men det slid jeg har er ikke arbejdsbestemt, det er "konstruktionsfejl" så at sige.
Jeg tog det ikke så alvorligt i starten, jeg kom ned til en Fys som hjalp mig lidt med nogle øvelser osv. Men som sagt, jeg har jo altid holdt mig i form, så forskellen var jo nok bare at jeg trænede lidt mere, og ikke tog så hårdt fat. Min kone kunne jo se at det ikke ligefrem gik bedre med mig efter 1 års tid, så hun tog med til fyssen, og desværre vælger min fys så at sige det samme til hende som hun havde sagt til mig(jeg tog det bare ikke så alvorligt),
Beskeden var at jeg meget vel kunne sidde i kørestol indenfor 10 år hvis ikke jeg tog det meget seriøst.
Det kan godt være at vi mænd nogengange er lidt seje, men vi er INGENTING i forhold til en kvinde der sætter sig noget i hovedet, så jeg tager det nu meget alvorligt;-)
Nå, men det var lidt forhistorie, nu til mit problem.
Når forretningen bliver solgt, hvad dælen skal jeg så?
Jeg skal jo tjene penge, og er sådan set ikke interesseret i ikke at skulle arbejde(har altid arbejdet som en gal), men jeg bliver jo nok nød til at indse at det her vil følge mig resten af mit liv. Slidgigt forsvinder ikke, og det VIL være der altid.
Jo mere jeg tænker over fremtiden, des mere modløs må jeg indrømme at jeg bliver, for på den ene side vil jeg jo ikke ende som en grønsag i en kørestol og på den måde blive en kæmpe belastning for min familie, det ville jeg ikke kunne bære, men på den anden side skal kronerne i kassen.
Tænker lidt på om kommunen måske ville være interesseret i at betale en uddannelse som fitness instruktør eller lign. Og da jeg jo har en §56 samt en aftale om peronlig assistent på 12 timer ugentligt, så er det vel også muligt at få et job bagefter.
Det jeg bare er ude efter er en holdbar løsning da min "sygdom" jo ikke vil forsvinde, men faktisk kun blive være fra nu af og fremefter, al dokumentation foreligger på dette.
Så spørgsmålet er om et fleksjob er løsningen, eller om jeg bare skal fortsætte med de løsningen jeg har nu?
Problemet med en §56 er bare at den ikke dækker fra jeg går hjem, den dækker kun hele sygedage. Og da min "sygdom" kommer efter 3-4 timer på job er det for en arbejdsgiver ikke en særlig god løsning.
Nå, det var lidt mere info om Mettes bror, gad vide hvad hun siger til at jeg har Hi-Jacket hendes tråd:-)

EDIT:
I forbindelse med min diagostisering blev jeg tilbudt en rygoperation i Køge, men afslog det da deres løsning var at fiksere hele den nederse del af ryggen, og chancerne for "succes" (altså at man havde det bedre efterflg. og i årene efter) var ca. 60%. Det var ikke nok for mig, sorry.
Det skal lige siges at min mor blev invalidepensionist som 38 årig mener jeg (Mette ret mig hvis det er forkert) pga. ryggen.
Så det ligger nok bare i blodet

Sidst redigeret af Mettesbror; 20-04-2011 kl. 00:31.
Mettesbror er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvordan søger man flex job Abraxus Din historie 6 11-03-2013 22:06
Hvordan søger jeg fp på § 17?? Road66 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 17-05-2011 16:18
søger flex job kurtlar Spørgsmål ang fleksjob 1 05-05-2011 15:48
Hvordan søger man § 17 Gizmomis Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 04-02-2009 15:49
Søger flex og lige pludselig er man ikke berettiget til noget anicegirl Dit og Dat 1 18-06-2008 15:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension