K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel Igår, 21:46   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 12.087
Styrke: 34
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Skandaleborgmester skrider: Får et års løn med

Birgit S. Hansen (S) meldte torsdag sit farvel til borgmesterposten i Frederikshavn Kommune og får nyt job i KL. Foruden lønnen i det nye job får hun også et års eftervederlag med sig

https://ekstrabladet.dk/nyheder/poli...n-med/10398775

Af
Anton Dahl Andersen
Birgit S. Hansen siger til november farvel til borgmesterposten i Frederikshavn Kommune - og så går hun ud ad døren med et helt års løn.

Hun oplyser selv til Ekstra Bladet, at hun har krav på et eftervederlag, der svarer til et års løn - ifølge Nordjyske godt og vel 1,2 millioner kroner - når hun fra november bliver Kommunernes Landsforenings repræsentant for Grøn Trepart.

- Så du får løn fra Frederikshavn Kommune det næste år og samtidig et nyt job i KL. Vil du oplyse, hvad du får i løn i KL?

- Nej. Jeg har aldrig haft ondt af, at folk har lavet en opsparing eller en bonus eller har ret til et eftervederlag, eller hvad de får i løn, lyder det fra den socialdemokratiske borgmester.

- Jeg kan i hvert fald sige, at jeg er godt tilfreds med den løn, jeg får i KL.

Hun har tidligere torsdag sagt til Nordjyske, at hun kommer til at gå ned i løn i det nye job - 'men ikke ret meget', sagde hun til mediet.

- Kunne ikke sige nej
Birgit S. Hansen meldte tidligere i år ud, at hun ville smide borgmesterkæden ved næste kommunalvalg i november 2025.

I en pressemeddelelse udsendt i marts måned forklarede hun, at hun ville gøre byrådsperioden færdig og 'tage ansvar for at træffe beslutninger, som jeg er valgt til'.

Det er altså blot et halvt års penge siden, hun mente, at hun tog ansvar ved at blive på posten. Men det mener hun øjensynligt ikke længere.

Jobtilbuddet fra KL var ganske enkelt for fristende.

- På det tidspunkt var jeg fuldstændig overbevist om, at jeg blev perioden ud. Nu er der kommet et job, som jeg ikke kan sige nej til, siger hun.

- Jeg skal videre. Jeg har sagt, at jeg ikke stiller op igen. Frederikshavn Kommune skal også videre, lyder det.

Ingen modregning
Nogle folkevalgte modregnes i deres eftervederlag, hvis de får nyt job - men det gælder kun, hvis man får en ny politisk post som folketingsmedlem eller minister.

Det betyder, at Birgit S. Hansen kan hive borgmester-årslønnen på godt 1,2 millioner kroner lige ned i foret, samtidig med at hun får løn for sit nye job.

Netmediet NB-Kommune lavede i 2022 en oversigt over landets bedst betalte lokalpolitikere. Her figurerede Birgit S. Hansen i top 10 med en årsløn på 1.474.527 kroner.

Den gode hyre kom udover hendes løn som borgmester også fra diverse bestyrelsesposter, herunder posten som formand for KL's miljø- og klimaudvalg.

En post, hun også siger farvel til i forbindelse med jobskiftet.

Skal undersøges
Borgmesterens pludselige melding kommer efter lang tids stormvejr i en sag om Frederikshavn Havn.

Havnen har haft økonomiske problemer i en årrække og har smækket en 1,6 milliarder kroners gæld videre til kommunen, der overtog nøglerne til havnen i april i år.

Der har i den forbindelse været megen polemik om Birgit S. Hansens rolle i havnens kuldsejlede økonomi, men hun har tidligere til flere medier sagt, at hun først meget sent i forløbet kendte til de grumme realiteter i havnens regnskaber.

Det skal en advokatundersøgelse nu kigge på, og Birgit S. Hansen skal i den forbindelse også under lup. Undersøgelsen forventes at være færdig inden nytår.


SPØRGSMÅL

HVEM og HVOR bliver disse aftaler indgået?

Her en Borgmester, som selv siger op og fortsætter direkte i et job med store aflønninger i en privat interesseforening KL Kommunernes Landsforening, som borgerne er tvunget til livslang kontingent, indmeldt af kommunalbestyrelserne.

Det samme skete i Dragør kommune hvor borgmesteren selv sagde op og direkte over i milliongage i KRIFA, men også her blev der udbetales 775.000 kr alene i aftrædelsesvederlag.

HVEM udformer disse aftaler????


Hilsen Peter

Bilag

Her er landets bedst betalte borgmester
Borgmesteren i Odense er den lokalpolitiker i landet, der tjener mest. Det viser en ny opgørelse over borgmestres indtægter. Ekspert undrer sig over, hvordan borgmestre generelt kan få tid til flere hverv ved siden af den krævende borgmesterpost.


https://www.nb-kommune.dk/2022/09/13...lte-borgmester

Birgit S. Hansen italesætter selv "elefanten i rummet"
Skal interviewes til advokatundersøgelse knap to uger efter hun stopper som borgmester

En politisk bombe har ramt Nordjylland: Birgit Hansen stopper før tid som borgmester i Frederikshavn Kommune.

Det sker, selv om trådene efter den kuldsejlede økonomi på Frederikshavn Havn endnu ikke er helt udredt.
Hun forlader jobbet 31. oktober for i stedet at starte dagen efter i KL som deres repræsentant for Grøn Trepart.
Der kan være kritikere, der vil sige, at du burde være blevet, til advokatundersøgelsen om den hårdt prøvede havn kom?

- Jeg ved godt, at der er en stor lyserød elefant i rummet. Men den undersøgelse kommer frem til samme resultat uanset, om jeg er borgmester eller ej. Jeg skal interviewes til undersøgelsen 12. november - og det løber jeg ikke fra, selv om jeg får nyt job, lyder det fra Birgit Hansen.
- Men der skal nok være enkelte, der mener, at jeg render af pladsen, tilføjer hun.
Advokatundersøgelse skal undersøge forholdene i og omkring styringen af Frederikshavn Havn.
Samtidig er Det Kommunale Tilsyn ved Ankestyrelsen i gang med at undersøge borgmesterens rolle, når det gælder salg af arealer på havnen.


https://nordjyske.dk/nyheder/frederi...rummet/5270310

Sidst redigeret af phhmw; Igår kl. 23:51.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension