Se enkelt indlæg
Gammel 24-11-2008, 08:16   #5
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
stillingsopslag

Jeg har sendt annoncen til Jytte Hestbech. Jow forresten så har jeg sendt nedenstående til Ombudsmanden med kopi til Jytte

Citat:
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
[email protected]





Blommenslyst, den 23. november 2008









Lægekonsulentens rolle / Odense Kommune

Hermed skal jeg venligst anmode Ombudsmanden om at gennemgå Odense Kommunes brug af lægekonsulenter i forbindelse med afklaring af borgeres arbejdsevne.

Velfærdsminister Karen Jespersen har flere gange skrevet, at Ankestyrelsens principafgørelser er at betragte som gældende retspraksis. Med baggrund i dette, skal jeg fremhæve principafgørelse A-5-08, som siger;

Lægekonsulenten, herunder tandlægekonsulenten, har til opgave at bistå kommunen med at klarlægge indholdet af andre lægers udtalelser. Hvis oplysningerne ikke er tilstrækkelige, har lægekonsulenten til opgave at pege på, hvilke oplysninger, der mangler. Lægekonsulentens opgave er ikke at indhente de manglende oplysninger eller efterprøve andre lægers oplysninger ved at undersøge borgeren selv.

Jeg skal bede Ombudsmanden undersøge, om medsendte stillingsopslagsbeskrivelse -
http://jobcv.ofir.dk/CPI/V2/Apps/PositionPosting/Opening.aspx?id=23194713 - af arbejdsopgaver som lægekonsulent i Odense Kommune harmonere dels med gældende lovgivning og retspraksis, dels med Odense Kommunes egne beskrivelser af sociallæger/lægekonsulenters opgaver.

Uddrag af stillingsannonce;

  • Lægefaglig vurdering i sager indenfor sygedagpenge-, revaliderings-, kontanthjælps-, fleksjobs- og førtidspensionsområdet samt inden for enkeltbevillingsområdet. Dette sker i tæt samarbejde med kommunens sagsbehandlere

  • Kliniske opgaver i form af afklaring og vurdering af borgerne på kommunens revalideringsinstitutioner (RevaHuset, RevaAktiv, RevaIntegration, RevaSanderum samt projekter).
  • Udvikling af koordinerende, forebyggende og sundhedsfremmende initiativer.
    Socialmedicinsk Afsnits kerneydelser er lægefaglig konsulentbistand til medarbejdere i Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen, Odense Kommune samt eksterne kommuner.
  • Dertil ydes der læge- og psykologfaglig afklaring/vurdering af henviste borgere til kommunens revalideringsinstitutioner
  • Afdelingen er uddannelsesafdeling for speciallægeuddannelsen i samfundsmedicin.
Supplerende mine bemærkinger;
  • Så vidt jeg har forstået er lægekonsulentens opgave at bistå med at oversætte speciallægeerklæringer mv. Desuden fremgår det af Odense Kommunes beskrivelse af lægekonsulentens arbejde, at denne skal udtale sig på baggrund af de tilvejebragte oplysninger. Derfor undrer det mig meget, at Odense Kommune vælger at indkalde borgere til samtale, og på baggrund af disse kliniske undersøgelser fremkommer med egne diagnoser.

  • Jf. Odense Kommunes egne beskrivelser af lægekonsulentens arbejdsområde, kan denne ALDRIG påtage sig ansvaret for behandling. Hvorledes harmonere dette med at stillingsopslaget lægger op til forebyggende og sundhedsfremmende initiativer?
  • Jf. principafgørelse A-5-08 må lægekonsulenten ikke undersøge borgeren selv. Hvorledes kan Odense Kommune så yde læge- og psykologfaglig afklaring/vurdering?
Jf. Karen Jespersens generelle holdning til lægekonsulenter, er disse som udgangspunkt ikke underlagt lægeløftet, idet de ikke udføre lægefaglig virksomhed, men alene administrativt arbejde. Hvorledes harmonere det med;
  • At Odense Kommune foretager kliniske vurderinger af borgeren.

  • At Odense Kommune foretager læge- og psykologfaglig afklaring/vurdering af borgeren.
  • At Odense Kommune foretager forebyggende og sundhedsfremmende initiativer.
  • At Odense Kommune er uddannelsesafdeling for speciallægeuddannelsen.

Med venlig hilsen



Vedhæftede thumbnails
Klik på billede for større version

Navn:  snitflade sociallæger.jpg
Visninger: 679
Størrelse:  54,1 Kb
ID: 134   Klik på billede for større version

Navn:  sociallægers rolle - odense.jpg
Visninger: 639
Størrelse:  74,0 Kb
ID: 135  
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat