K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Dit og Dat (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=17)
-   -   kan det virkelig passe !! (https://www.k10.dk/showthread.php?t=14601)

Garfield 06-10-2010 08:05

kan det virkelig passe !!
 
nu læser man tit herinde at folk er sat på kontanthjælp i lange perioder fordi det er billigere for kommunen end at bevilge en ftp, men som jeg har forstået det vil det i mange tilfælde da blive billigere for dem at sætte folk på ftp, på kontanthjælp får man 13096 hvis ikke man er gift en samlevende ftp får 13894 ca ud at det beløb bliver der så modregnet yderligere hvis samleveren har et ordinært arbejde, hvilket vil sige at mange af dem der ikke er alene og modtager ftp, sidder endnu dårligere i det end folk på kontanthjælp. er det mig der har misforstået noget, eller er det virkelig sådan.:mad:

LUM 06-10-2010 08:18

Det er fordi beløbsgrænsen for hvornår man bliver trukket er højere ved FP.

Altså, her i huset vil jeg på en KHJ ikke få en krone, mens jeg på FP vil få omkring 8000. Grunden er naturligvis at manden tjener for meget, men også at han må tjene mere når jeg er på FP end når jeg er på KHJ.

Det er trods alt sådan at de fleste mennesker er inden gifte eller under 25 (hvilket giver en lavere KHJ sats)

Der til kan du ikke sammenligne enlige med gifte, i forhold til hvem der sidder hårdest, det kan godt være den enlige KHJ´er får mindre end den gifte FP´er, men den gifte FP´er skal jo dele med en anden (og ofte også har børn der skal have af puljen) det skal den enlige KHJ´er ikke. Du kan kun sammenligne de to i rene tal når der kun ses på hvad der er billigst for kommunen.

Oven i er der noget refusion fra staten, som også lige skal med, jeg har ikke styr over satserne, så dem må du selv rode med ;)

Ninja 06-10-2010 08:32

Nu kommer pengene altså for forskellige puljer. Men hvis man ikke er berettiget til kontanthjælp, så er man berettiget til pension. Det er jo et økonomisk hug for kommunen.
Satserne er også højere. Da jeg fik kontanthjælp fik jeg 8200 kr, nu får jeg 12.000 kr - endnu et hug for kommunen. Når man får pension, ryger noget af loftet også over boligsikringen, endnu et hug for kommunen osv osv...

Det er dyrt med pensioner, men billigere med kontanthjælp.
Og kommunen vil 1000 gange hellere sylte folk på kontanthjælp, end at få gang i en sag om førtidspension. Kontanthjælp = penge i kommunen. Pension = penge fossende ud af kommunen.

Staten dækker kontanthjælpen. Kommunen skal selv dække næsten hele pensionen, og kommunerne skal jo spare, så derfor.

Garfield 06-10-2010 09:16

jeg kan godt selv se jeg fik formuleret mig lidt rodet i det første indlæg :confused:

et eks jeg flytter sammen med en kæreste imorgen så får jeg stadig 13096 i khj hvis jeg var på ftp ville jeg falde fra 16000 og noget ned til 13894 ca plus de så modregner hvis kæresten tjener penge min eks tjente 450000 om året hvilket så vil betyde at jeg på en ftp vil få meget mindre end jeg gør på khj det er da ikke logisk :confused::confused:

popiae 06-10-2010 09:19

Kontanthjælp enlig = ca. 9.800kr FØR SKAT, refusion fra stat 65%.
Førtidspension enlig = ca. 16.200 FØR SKAT, refusion fra stat 35%.

Kontanthjælp gift = OFTE 0kr
Førtidspension gifte = 13.800kr ca. 35%.

De 13.000kr på kontanthjælp, må du lige begrunde.

Det kan være bolighjælp. dvs fra kontanthjælp, til loftet på ca 13.000, max.
Det er ikke alle der kan få dette., da det også er afhængig af tidligere indtjening.
Ved ejerbolig og andel, er beløbet tillige tilbagebetalingspligtig.

VH POpiae

buster 06-10-2010 09:22

ti hi, logik har sg(undskyld) aldrig præget den danske lovgivning!

-men du har ret, det er præcis sådan som du beskriver -sagt af en kvinde på gamle ftp ordning GIFT med en mand på nye ftp ordning -forvirret :D

Det er en dyr affære at holde af hinanden og så vælge at bo/gifte sig sammen!

Ps: har du været inde og skrive under på Forsørgelsespligt nej tak? -ellers kan jeg måske lokke dig til at være med til at forsøge at ændre denne oldnordiske lovgivning ;)

Garfield 06-10-2010 09:29

jeg har skrevet under og sendt den til alle jeg kender på nettet :)

jeg har ovenikøbet valgt at sende denne problemstilling til folketingets retsudvalg da jeg mener der er konflikt mellem 2 love i den udregning, men om jeg får svar er jo nok tvivlsomt :)

Garfield 06-10-2010 09:31

POpiae det beløb har jeg udfra det jeg får udbetalt jeg er enlig forsørger til 3 børn derfor 13096

buster 06-10-2010 09:32

SÅDAN garfield, og tak for din indsats

Må det give et positivt resultat ;)

Ninja 06-10-2010 11:57

Citat:

Oprindeligt indsendt af Garfield (Send 127416)
jeg kan godt selv se jeg fik formuleret mig lidt rodet i det første indlæg :confused:

et eks jeg flytter sammen med en kæreste imorgen så får jeg stadig 13096 i khj hvis jeg var på ftp ville jeg falde fra 16000 og noget ned til 13894 ca plus de så modregner hvis kæresten tjener penge min eks tjente 450000 om året hvilket så vil betyde at jeg på en ftp vil få meget mindre end jeg gør på khj det er da ikke logisk :confused::confused:

Hvordan kan du komme frem til det?
Hvis du fik kontanthjælp og du fx var gift med en der tjente det beløb, så ville du få 0 kr i kontanthjælp. Men stadig få pension udebetalt.
Så hvordan kan du komme frem til, at man får mere på kontanthjælp:confused:

Jeg fatter hat:D

Vovse 06-10-2010 11:58

Citat:

Oprindeligt indsendt af Garfield (Send 127423)
POpiae det beløb har jeg udfra det jeg får udbetalt jeg er enlig forsørger til 3 børn derfor 13096

De 13.096 kr. må være brutto, altså før skat.:confused:

Ellers er kontanthjælpen dælme steget gevaldigt siden jeg var på kh.
Sidste år (før jeg fik fp) fik jeg ca. 9.000 kr. udbetalt om måneden på kh, og jeg er også enlig mor.

Vovse 06-10-2010 11:59

Citat:

Oprindeligt indsendt af helenekr (Send 127463)
Hvordan kan du komme frem til det?
Hvis du fik kontanthjælp og du fx var gift med en der tjente det beløb, så ville du få 0 kr i kontanthjælp. Men stadig få pension udebetalt.
Så hvordan kan du komme frem til, at man får mere på kontanthjælp:confused:

Jeg fatter hat:D


Ja, helene, men hvis de "kun" flytter sammen får Garfield stadig fuld kh.

Susanne2412 06-10-2010 12:03

Hvis man ikke er gift, men kun samlevende kan det bedst betale sig at få kontanthjælp for mit vedkommende, på kontanthjælp ville jeg få max. 13096kr. på førtidspension ville jeg få 8000-9000kr. da de jo vil modregne i samlevers indtægt.

GlemMig 06-10-2010 12:49

Øhm så hvis man får 13.567(før skat) som enlig pensionist; er det så pga tidspunktet man blev pensioneret på?

Og øh, hvor meget kan samlever/ægtefælde til en pensionist tjene før der bliver trukket?

Karo 06-10-2010 13:05

Sagen er også den, at kontanthjælpsmodtager blive ”solgt” af kommuner til private virksomheder i forbindelse med alle disse aktiveringer. Disse private virksomheder tjener mange penge på kontanthjælpsmodtager men ikke på førtidspensionister.
Det hele er gennemtænkt og udspekuleret.

Ninja 06-10-2010 14:17

Citat:

Oprindeligt indsendt af GlemMig (Send 127480)
Øhm så hvis man får 13.567(før skat) som enlig pensionist; er det så pga tidspunktet man blev pensioneret på?

Og øh, hvor meget kan samlever/ægtefælde til en pensionist tjene før der bliver trukket?

Nej, jeg får da over 16.000 kr som enlig pensionist - efter skat ligger den på omkring 12.000 kr. Det får alle de nye enlige pensionister. Kender ikke satserne for dem på den gamle ordning før 2003.

Nu tror jeg MÅSKE jeg ved hvad Garfield mener. Men kommunen tjener jo STADIG penge ved at udbetale en kontathjælp til en samlevende, og mister stadig flere penge ved at udbetale en førtidspension til en samlevende pensionist. Så det vil altid være en fordel, uanset hvordan man end vender og drejer det, for kommunen at bibeholde folk på kontanthjælp!

At man på det personlige plan kan få lidt mere ud af en kontanthjælp som samlevende er en HELT anden sag, for kontanthjælp er ment som en midlertidig løsning, og de får massere af ekstra penge hver gang de fx sender én i aktivering, smider en på kursus osv. At have kontanthjælpsmodtagere er er en stor fordel for kommunen modsat at have pensionister.

Og ting som boligsikring, børnebidrag, friplads i institutionerne og den slags, bliver nedsat hvis man bor sammen når man er på kontanthjælp. Så de penge man får mere ved at være på kontanthjælp, trækker de så bare et andet sted.

Jeg har været på kontnthjælp som de fleste ved i over 21 år pga sygdom, så tro mig, der er ikke den sten der ikke er blevet vendt i den periode.

Jeg har været gift 3 gange og har været samlevende i løbet af de 21 år, og der er absolut ingen fordele.

På pensionen får man sin frihed, og den er ubetalelig!

Garfield 06-10-2010 14:17

Helene nu mente jeg hvis man bare var samlevende ikke gift, der modregner de jo ikke i kontanthjælpen, men det gør de i ftp selvom man ikke er gift det er det jeg mener der ikke er logisk ;)

Ninja 06-10-2010 18:22

Garfield, det er jo fordi førtidspension svarer til en livs lang mindseløn. Hvor kontanthjælpen er skåret SÅ kraftigt ned, at det er ren overlevelse...
HVIS de skulle til at beregne kontanthjælpen, så ville der jo næsten ikke være noget tilbage.
Istedet tager de så bare nogle andre goder som af boligsikringen, børnetilskud og friplads. Så når regnestykket er færdigt, så har kontanthjælpsmodtageren pludselig et par tusinde mindre om måneden alligevel, ud af et beløb der i forvejen er til at dø af grin over....

Jeg synes det er logisk

Du kan se taksterne her

Kontant-hjælp Fyldt 25 år, forsørger børn Lov § 25, stk. 1, nr. 1 Kr. mdl. 13.096

Fyldt 25 år, andre Lov § 25, stk. 1, nr. 2 Kr. mdl. 9.857

Under 25 år, udeboende Lov § 25, stk. 1, nr. 3 Kr. mdl. 6.315

Under 25 år, udeboende, nedsat hjælp Lov § 25 f, stk. 2, nr.1 Kr. mdl. 5.384

Under 25 år, hjemmeboende Lov § 25, stk. 1, nr. 4 Kr. mdl. 3.065

Under 25 år, hjemmeboende, nedsat hjælp Lov § 25 f, stk. 2, nr. 2 Kr. mdl. 2.677

Under 25 år, børn Lov § 25, stk. 2, nr. 1 Kr. mdl. 13.096

Under 25 år, psykisk syg, børn Lov § 25, stk. 2, nr. 2 Kr. mdl. 13.096

Under 25 år, psykisk syg, udeboende Lov § 25, stk. 2, nr. 3 Kr. mdl. 9.857

Under 25 år, gravid Lov § 25, stk. 3 Kr. mdl. 9.857

Under 25 år, bidragspligt, max hjælp inkl. tillæg Lov § 25, stk. 4 Kr. mdl. Max
13.096

Kontanthjælpsnedsættelse Lov § 25, stk. 5 Kr. mdl. -622 -29

Starthjælp Fyldt 25 år, gifte og samlevende Lov § 25, stk. 12, nr.1 Kr. mdl. 5.267

Fyldt 25 år, enlig Lov § 25, stk. 12, nr. 2 Kr. mdl. 6.351

Under 25 år, udeboende Lov § 25, stk. 12, nr. 3 Kr. mdl. 5.267

Under 25 år, hjemmeboende Lov § 25, stk. 12, nr. 4 Kr. mdl. 2.618

Forsørgertillæg, enlige Lov § 25, stk. 13 Kr. mdl. 1.589

Forsørgertillæg, gifte og samlevende Lov § 25, stk. 13 Kr. mdl. 1.317

Og alle beløbene er FØR SKAT!


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:14.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension